Varför 'saltströarlock' över änden på avgasröret

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Om man ska dämpa ett avgasljud med så lite effektförlust som möjligt så stryper man längst bak.
Jag har provat alla typer av dämpning vid utblås men jag hör ingen skillnad på enbart mindre hål eller perforerat nät som motsvarar samma utblåsaria. Och vridna vener / kryss mm har inte heller sänkt ljudet mer än ett runt hål "med samma" aria ut.
Men Motogp cirkusen lär ha någon mer avancerad ljudmätning så perforerat lär va bäst och ev snyggast ljud?
Tanken med ett centriskt längsgående perforerat stålband är att reflektera mer ljud ut mot isoleringsmaterialet i dämparen. Funkade för mig vad avser det mest högfrekventa delen av ljudet utan märkbar effektändring. Fast den väsnades ändå så mycket att jag fick ont i huvudet och bytte till en bättre dämpare.
Hur mycket area som förloras vet jag inte, rent geometriskt inte så mycket men mycket skumt händer i avgasrör när gasströmning och akustik samverkar.
 
Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

Top