Varför sitter kicken på "fel" sida på vissa märken?

GiXxEr_Ricke

Ha roligt e nycklen till ett långt liv..
Gick med
12 Jan 2005
Hoj
Suzuki Gsx 750R
säg det

Tror inte det finns någon speciell anledning till det.... måste vara vänsterbens träning.... :) eller så e det för att vi ska ha något att fudera över... :3freak

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
motardnisse skrev:
Klen? du kanske borde ha köpt en 625 med elstart! :D
Tycker inte att ja upplevde det som ett problem med att ha kicken på vänster sida. Tycker man får bättre kraft med vänster benet än höger. Men vi får se vad det blir för hoj efter årets slut för du har jag nog råd igen!

Klen? Mja, kanske... Det är väl att jämföra med att skriva med vänsterhanden eller nåt i den stilen... Skulle ha mer kontroll om den satt på höger sida, men vaffan. Kan nästan räkna på fingrarna så många gånger jag var ute och körde förra säsongen... Så det kommer väl att bli bättre med tiden... =) Och allt som har med elstarter och batterier å göra kan vi slänga åt helvete, bara skit å elände!

Men vad gör man, det är ju ett litet pris att betala för att få åka med en så fin hoj... :D

Tur att man iallafall besitter tekniken, den hoppar alltid igång på 'första', kall som varm... :banana

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
GiXxEr_Ricke skrev:
Tror inte det finns någon speciell anledning till det.... måste vara vänsterbens träning.... :) eller så e det för att vi ska ha något att fudera över... :3freak
Jag tror också att det är såhär, att de vill spara oss små killars fötter när vi först ska kicka igång vår egen hoj, och sen polarens hoj (med högerkick) :tummenupp

Iaf har det vare bra för mig :p

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
OlleR skrev:
Jag som inte har det vill väldigt gärna veta :tummenupp

Jag vill oxå veta!! Eller är det som i KTM handboken, där skriver dom att man ska stå vid sidan å kicka, alltså vänsterbenet i marken... helt stört...

Brukar iofs göra så ibland, men det är ju kört om den börjar tippa för mycket och man står på fel sida... :lol

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Zana skrev:
Jag vill oxå veta!! Eller är det som i KTM handboken, där skriver dom att man ska stå vid sidan å kicka, alltså vänsterbenet i marken... helt stört...

Brukar iofs göra så ibland, men det är ju kört om den börjar tippa för mycket och man står på fel sida... :lol
Jag har försökt några gånger, men dels är jag för kort, sen så blir det helt fel å kicka på det sättet!

Cybernisse

Husqvarna 570 rockar....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husky 570 smr -04 (Pocketbike R1 -05)
Zana skrev:

Var just det jag tänkte på :rofl

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Nightwish skrev:
Eller så drar man in dekompen och kickar försiktigt precis förbi det "tröga".
Sen är det bara kicka på, hela vägen ner och bestämd rörelse = startar alltid.

Funkar med originalmotor ja :) Lite mer komp än så och det krävs extra schvung i rörelsen... :D (det är vid avslutat varv som den ska orka komprimera och fullfölja rörelsen runt och tända)

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Cybernisse skrev:
Var just det jag tänkte på :rofl

Ok, vet inte hur dom tänkt sig... hehe...

Dom gånger man hoppat av för att kicka har man ju givetvis kickat ihjäl sig med vänstern först. Och sen ska man använda vänstern till att balansera upp allt, som gjort för att allt ska skita sig... =)

Och, när jag säger att jag kickat ihjäl mig så var det för att det satt för litet lågfartsmunstycke monterat. Så den dom i princip vid varje rödljus... jepp, bara att börja kicka igen... :huvet

Men iallafall: Bättre kick på vilken sida som helst än ingen kick alls! På min förra hoj Kawa KLX fanns det bara startknapp. Jättekul när batteriet var slut eller när jorden glappade eller whatever. På sporthoj eller dyl. är det ok med bara startmotor men inte på en jävla offroadhoj där uttaget för kick var markerat och igenpluggat med en jävla gummitätning. Kan medge att jag hatade japanerna mer än nödvändigt ibland.... hehe... :död

Gick med
16 Feb 2004
Hoj
Honda CB1000R 2014
TomK skrev:
Funkar med originalmotor ja :) Lite mer komp än så och det krävs extra schvung i rörelsen... :D (det är vid avslutat varv som den ska orka komprimera och fullfölja rörelsen runt och tända)

Jo, det gäller att sätta snurr på grejerna för att det ska orka förbi.
Jag menade bara att om man står precis i kompläget är det svårt/omöjligt
att trampa förbi och försöka starta....
Sen kanske du måste ha helt andra tekniker för din best jämfört med oss som
har vanliga grejer :7peta

När du känner dig nöjd och klar(?) med din motard kan du väl ringa Bike och be
dem göra ett reportage? Vore kul att se Niklas Carle stunta lite med den!

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Kör tunga knäböjjar Måndag och Torsdag emellan bänkpassen så kommer det nog gå bra. Men kör inte med utrustning typ titandräkter eller inzer för då kommer du nog förlora lite effekt.

Darre81

Shak rules
Gick med
3 Feb 2005
Hoj
GSXR-600 offroad,CRF 450-04
DwD skrev:
tex ktm , på vänster sida

Är det en korkad design ide som skall irritera oss,
eller är tillverkarna snälla och vill att vi skall träna vänsterbenet mer?
eller????, finns det någon orsak?
va det inte bibeln som sa:"Du skall icke vara otrogen" (fröken höger)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln