Jag vet att denna tråd kan kännas vara på fel plats, men jag vill få saker förklarade på nybörjarnivå, så grundläggande man bara kan!
...och det rör ju säkerhet också, så...
Ämnet är GRUS!
Vissa grunder verkar finnas, ju mer asfalt, desto brantare framgaffelvinkel och tvärtom.
Och på asfalt är det "små" hjul, rakt nedanför styret.
Så långt är nog alla med.
Men varför?
Men VARFÖR är det 18-21 på grushojar, och varför är det just dessa fälgar som anses "bäst"?
Är däckutbuden bäst här eller är det något med geometrin i cykeln kanske?
Jag åker BMW 1200GS nu, vilket många anser vara en bra grushoj.
Det anser inte jag.
Det går, men det finns BETYDLIGT bättre alternativ för grus... så vad är egentligen "bra" med denna GS på grus?
Små hjul och rätt brant vinkel på gaffeln... om nu detta har betydelse...
Och det har det nog, för om man tex läser skånepojkarnas lilla reseberättelse från helgens grustripp så finns bla denna del av mening med:
"vi kör en del grus i början men de är väldigt mycket rullgrus på vägarna, så vi med 17" fram får de lite jobbigt"
EXAKT!
Varför skulle 17-tum vara ett problem?
Är 18-19 bättre... och 21 bäst?
Jag kör en hel del tillsammans med en som åker KTM 990 Adv och nu har han förvisso blivit född på en grusväg, så han har ju ett visst försprång där, han har även rätt grova grusdäck på, men även innan när vi åkte på likvärdiga däck så hade man inte en chans att hinna med honom!
Han anser förklaringen ligga i att min cykel har klantig förare, men alltså detta rullgrus... 3-5 cm tjockt... det är omöjligt för mig att köra fortare än typ 30 i detta!
...och då är det mer tur än skicklighet att komma fram.
Nu vill jag alltså veta grunderna.
Att man KAN sätta på jättegrova däck på min BMW för att hitta en lösning vet jag, men då har man kringgått problemet.
Är det förarrelaterat så skall det övas, men om det liksom i grunden aldrig går att ens komma i närheten av en 18-21-cykel så kanske man skall vidga vyerna lite?
(dvs handla ytterligare cykel!! )
...och det rör ju säkerhet också, så...
Ämnet är GRUS!
Vissa grunder verkar finnas, ju mer asfalt, desto brantare framgaffelvinkel och tvärtom.
Och på asfalt är det "små" hjul, rakt nedanför styret.
Så långt är nog alla med.
Men varför?
Men VARFÖR är det 18-21 på grushojar, och varför är det just dessa fälgar som anses "bäst"?
Är däckutbuden bäst här eller är det något med geometrin i cykeln kanske?
Jag åker BMW 1200GS nu, vilket många anser vara en bra grushoj.
Det anser inte jag.
Det går, men det finns BETYDLIGT bättre alternativ för grus... så vad är egentligen "bra" med denna GS på grus?
Små hjul och rätt brant vinkel på gaffeln... om nu detta har betydelse...
Och det har det nog, för om man tex läser skånepojkarnas lilla reseberättelse från helgens grustripp så finns bla denna del av mening med:
"vi kör en del grus i början men de är väldigt mycket rullgrus på vägarna, så vi med 17" fram får de lite jobbigt"
EXAKT!
Varför skulle 17-tum vara ett problem?
Är 18-19 bättre... och 21 bäst?
Jag kör en hel del tillsammans med en som åker KTM 990 Adv och nu har han förvisso blivit född på en grusväg, så han har ju ett visst försprång där, han har även rätt grova grusdäck på, men även innan när vi åkte på likvärdiga däck så hade man inte en chans att hinna med honom!
Han anser förklaringen ligga i att min cykel har klantig förare, men alltså detta rullgrus... 3-5 cm tjockt... det är omöjligt för mig att köra fortare än typ 30 i detta!
...och då är det mer tur än skicklighet att komma fram.
Nu vill jag alltså veta grunderna.
Att man KAN sätta på jättegrova däck på min BMW för att hitta en lösning vet jag, men då har man kringgått problemet.
Är det förarrelaterat så skall det övas, men om det liksom i grunden aldrig går att ens komma i närheten av en 18-21-cykel så kanske man skall vidga vyerna lite?
(dvs handla ytterligare cykel!! )