Varför skall grushoj skall vara "18-21"?

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Jag vet att denna tråd kan kännas vara på fel plats, men jag vill få saker förklarade på nybörjarnivå, så grundläggande man bara kan!
...och det rör ju säkerhet också, så...


Ämnet är GRUS!

Vissa grunder verkar finnas, ju mer asfalt, desto brantare framgaffelvinkel och tvärtom.

Och på asfalt är det "små" hjul, rakt nedanför styret.


Så långt är nog alla med.
Men varför?

Men VARFÖR är det 18-21 på grushojar, och varför är det just dessa fälgar som anses "bäst"?

Är däckutbuden bäst här eller är det något med geometrin i cykeln kanske?

Jag åker BMW 1200GS nu, vilket många anser vara en bra grushoj.
Det anser inte jag.
Det går, men det finns BETYDLIGT bättre alternativ för grus... så vad är egentligen "bra" med denna GS på grus?
Små hjul och rätt brant vinkel på gaffeln... om nu detta har betydelse...

Och det har det nog, för om man tex läser skånepojkarnas lilla reseberättelse från helgens grustripp så finns bla denna del av mening med:

"vi kör en del grus i början men de är väldigt mycket rullgrus på vägarna, så vi med 17" fram får de lite jobbigt"

EXAKT!

Varför skulle 17-tum vara ett problem?
Är 18-19 bättre... och 21 bäst?


Jag kör en hel del tillsammans med en som åker KTM 990 Adv och nu har han förvisso blivit född på en grusväg, så han har ju ett visst försprång där, han har även rätt grova grusdäck på, men även innan när vi åkte på likvärdiga däck så hade man inte en chans att hinna med honom!

Han anser förklaringen ligga i att min cykel har klantig förare, men alltså detta rullgrus... 3-5 cm tjockt... det är omöjligt för mig att köra fortare än typ 30 i detta!
...och då är det mer tur än skicklighet att komma fram.


Nu vill jag alltså veta grunderna.

Att man KAN sätta på jättegrova däck på min BMW för att hitta en lösning vet jag, men då har man kringgått problemet.

Är det förarrelaterat så skall det övas, men om det liksom i grunden aldrig går att ens komma i närheten av en 18-21-cykel så kanske man skall vidga vyerna lite?

(dvs handla ytterligare cykel!! :yoparty)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Större hjul tar sig över stock och stenar lättare.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Har du provat någon hoj med 21/18?


Så här tycker jag dock inte skrivet i sten. 21" är lättare att hantera än 17" varför nja större rullomkrets lättare svälja ojämnheter om man t,ex tar den nya trenden inom MTB så är 29" hjul på frammarsch då det är mkt lättare att ta sig över saker än med de mindre hjulen. 18" eller 17" bak nja i mitt fall så väljer jag 18" för att det finns mer alternativ som är mer inriktade på grus/offroad/enduro mm än mer offroad anpassade som kör enbart 17". Om man tar t,ex 18" grus/enduro hoj & 19" p åcross så är det att du vill ha mer gummi på 18" för att både svälja ojämnheter & för att minimera punka, crossarna kör oftast på ett å samma underlag så där är en högre profil på däcket inte nödvändigt trots höga hopp.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Större hjul tar sig över stock och stenar lättare.

Jo, det inser jag ju självklart.
Någon enstaka tum borde dock inte utgöra nån jätteskillnad.

Men framförallt så gällde inte denna tråd terrängkörning utan grusåka, dvs på grusväg.
Och med rullgrus.

På våra grusvägar är stockar och stenar ovanliga.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Och ja, jag har testat 18-21 på grus och visst styr det betydligt bättre än min GS!
Men det är crossmaskiner jag testat, då är gaffelvinkeln helt annorlunda och det sitter crossdäck på.
...klart det går finfint då!

Men något säger mig att även om jag lägger på samma däck på min GS så blir det inte samma.

Alltså kvarstår min önskan om att få saken grundligt förklarat, för jag känner att det finns en "gammal sanning" i detta med 18-21 osv... och även gällande gaffelvinkel.

Däcken spelar självklart roll, men jag misstänker att de endast kan förbättra, inte göra något bra.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Och ja, jag har testat 18-21 på grus och visst styr det betydligt bättre än min GS!
Men det är crossmaskiner jag testat, då är gaffelvinkeln helt annorlunda och det sitter crossdäck på.
...klart det går finfint då!

Men något säger mig att även om jag lägger på samma däck på min GS så blir det inte samma.

Alltså kvarstår min önskan om att få saken grundligt förklarat, för jag känner att det finns en "gammal sanning" i detta med 18-21 osv... och även gällande gaffelvinkel.

Däcken spelar självklart roll, men jag misstänker att de endast kan förbättra, inte göra något bra.

GSA har väl 21"? Inte utan anledning, förmodar jag. Underskatta inte vad gyroeffekten med ett större hjul gör för stabiliteten på lösare underlag.

Sen är det en enorm skillnad på vad ett 21" kan absorbera av ojämnheter jämfört med ett 19". Varje tum märks!

Hoppas någon kan förklara det lite tydligare och med korrekt terminologi.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Sätt på samma däck och banta GS:en ca 100 kg... Underskatta inte viktskillnaden! På en cross-enduro kan du dessutom glida framåt-bakåt och göra något konstruktivt för viktfördelningen.
Kolla på motardkillarna, dom kör inte direkt långsamt på grus trots 17" eller 16.5" hjul.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Njae, jag tror att alla 1200GS (dvs även nya LC och Adv) har 17-19, men har sett nån bild på nån som byggt om och monterat 21 fram...
Läste även att KTM:s nya konkurrent i genren (1190 Adv) nu kommer med 19 fram vilket det gnälls om i gruskretsar, då de därför inte räknar den som grushoj längre.
:va
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Visst väger 1200GS 100 kilo mer än en cross/enduro... helt rätt!

...men den väger bara något enstaka kilo mer än en KTM 990 Adv, vilken jag ju som sagt jämförde emot här i tråden, eftersom det oftast körs tillsammans med just en sådan.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
OK, då håller jag på KTM killens förklaring:) Har ni testat att byta hojar?
 

Eataz

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 690 Enduro R-15 Tidigare: 990 adventure, bandit 1250, bandit 1200s, fe450, 690 enduro x2, 990 smt x2, vn800
Njae, jag tror att alla 1200GS (dvs även nya LC och Adv) har 17-19, men har sett nån bild på nån som byggt om och monterat 21 fram...
Läste även att KTM:s nya konkurrent i genren (1190 Adv) nu kommer med 19 fram vilket det gnälls om i gruskretsar, då de därför inte räknar den som grushoj längre.
:va

Den vanliga 1190 adventuren kommer med 17/19 storlek medans R modellen kommer med 18/21.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jag tror att du har mer svar i att en 990 är en renodlad "äventyrshoj" medan din GS är just en GS (Gelände/Strasse). Du får mer stabilitet med ett större framhjul, på samma sätt som en hoj blir mer kvickstyrd med ett mindre. Honda har varit glada i det här med att köra lite "udda" storlekar på hjulen. 16/18 på gathojar och 23 tum fram på några generationer XL. Dock plockade man bort 23-tummaren för att den gjorde hojen till en pråm...Storleken spelar in beroende på vad du ska göra. När du kör grus vill du ha en större omkrets för att lättare svälja håligheter. När du kör på gata har du ett större behov av acceleration, vilken blir bättre med mindre omkrets. Samma princip som drevningen.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Jo, hans 990 är självklart testad men eftersom han som sagt åker på rätt grova grusdäck (dock ej så grova som cross) haltar tyvärr jämförelsen.

Att nya KTM Adv kommer med 18-21 i grusversionen tycker jag återigen talar för min "teori" om att det är något specifikt och bra med just detta.... hade tex motardpojkarnas småhjul varit bäst på grus hade den ju annars kommit med dem... eller hur?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
För att hojen blir för hög om med större hjul än så.

Crossd/enduro-däcken bak på 17/18/19" hara allihop i princip samma ytterdiameter och det som skiljer är profilen på däcket. Cross kör 19" för att det ger mindre sidoflex vid kurvtagning, enduroförarna väljer 18" för att den högre profilen ger lite mer grepp rakt fram och det minskar nog även risken för genomslagspunktering. 17" är nog bara en kvarleva från 80-talet då det var på modet ett tag för att det skulle ge bättre grepp.

För en regelrätt grussmiskar skulle jag välja 19" bak, men vill man köra lite asfalt så är det störst utbud av offroad-däck till 17".
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Och i slutändan blir man ändå ifrånkörd av vad som helst på gruset, om rätt pilot sitter bakom styret. Såg en youtubefilm norrifrån där en av soe-snubbarna rattade sin GS 1200 i ca 160 på grusvägarna. Allt går - om man kan :rolleyes:...
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Nu är jag ju en av de Skånepågarna som var ute på helgens runda och jag har kört på grövre 17" (Conti TKC 80 fram och Heidenau K60 bak)

17 tummarna rullar mer över grusen jämfört med 19 eller 21" och blir lite känsligare om det dyker upp mycket lösgrus men samtidigt så går det hålla lika styvt som de andra och farter upp mot 100 knyck i skogen är inget ovanligt.
Blir det lösare så är det snarare bredden på däcket som avgör då 17-21" gräver ner sig mer i underlaget och därmed får mer fäste. Ett större hjul sväljer också ojämnheter bättre.

Jag körde Regnbågsturen på grus i höstas och var den enda med 17" bland ca 40 åkare och gjorde det utan problem, mycket handlar om att framhjulet "dansar" runt mycket på gruset men där handlar det mest om att våga. Gruskörning är en helt annan värld var man snarare ska ge gas för att styra upp bakändan i färdriktningen än att bromsa ner, risken om du bromsar och fegar är att du hamnar i diket.

Rena endurospår och alltför löst underlag kräver smala däck och grovt mönster för att däcken ska gräva ner sig i underlaget bättre.

Som någon nämnde så ta en koll på tuben hur Motarderna åker så ser du hur de styr med bakändan.
Vänj dig också vid att stå upp och köra när underlaget blir lösare, du får långt mycket bättre kontroll över styrningen då plus att hojen jobbar under dig och därmed upplever du inte det som att du tappar fästet.
Styrhöjare kan göra underverk när man står och kör.

Åk med erfarna grusåkare och lyssna på deras tips, de olika distrikten i BMW klubben anordnar ofta körningar var alla är välkomna oavsett erfarenhet eller hojmärke för den delen.

Nu vet jag ju inte vad du har för däck men vid blandad körning asfalt grus är combon Conti TKC 80 och Heidenau K60 den mest rekommenderade, kör du mycket grus så kanske Michelin T63 fram är att föredra men K60 scout bak då du har en såpass tung hoj och det är det däck som håller längst. 150/70 till din hoj.
 

Ivan

Rock on!
Gick med
21 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Orange.
Bra tråd!
Jag trodde det var gyroeffekterna som var största anledningen till strörre däck vid löst underlag, vilket då driver hojen i hjulens rotationsriktning bättre än små hjul?

vid blandad körning asfalt grus är combon Conti TKC 80 och Heidenau K60 den mest rekommenderade
Bra tips till 1200GS! Jag kör den ovan omtalade KTM 1190 Adventure med 19 fram/17 bak och TKC80 har topphastighet på 160 km/h vilket är lite lågt för min hoj (nej, sant, det är sällan det egentligen går fortare än så). Fler tips på asfaltsdäck som duger till grusköra som har en högre rating? Verkar nästan som Anakee är det enda som duger?
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Så för att sammanfatta; större diametrar klättrar bättre över ojämnheter, högre profil/smalare däck biter ner sig i gruset bättre, och väger man in däcksutbud för olika dimensioner blir 18/21 bästa kompromissen för en normaltung offroad.

Finns ju dock saker som i större grad påverkar hur grandiost man tar sig fram, tex mönster, fjädring, geometri, hojtyp, och inte minst det som sitter bakom styret. Skaffa dig, eller låna, en lättare enduro och bli vän med gruset så kommer det att märkas när du sitter på brontosaurusen med. Det sitter i huvudet.
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top