Svaret på dina frågor finns redan i citatet.
Hint: Hur mycket svänger dakarnissarna?
Beror på definition svänga de parerar hela tiden. Förstår fortfarande inte varför 19" skulle vara optimal på grussmisk?
Svaret på dina frågor finns redan i citatet.
Hint: Hur mycket svänger dakarnissarna?
Beror på definition svänga de parerar hela tiden. Förstår fortfarande inte varför 19" skulle vara optimal på grussmisk?
Tack för tipsen!vill man åka fortare än 160 så bör man nog snarare fundera över sitt hojval.
För en regelrätt grussmiskar skulle jag välja 19"
Cross kör 19" för att det ger mindre sidoflex vid kurvtagning,
Nä, grushojar har större framhjul och en helt annan gaffelvinkel, så detta MÅSTE påverka.
Eller skall man tolka inglidandet på däckval som så att det faktiskt ÄR däcken som spelar den enskilt största rollen?
...bortsett från SBS-fel (Skit Bakom Styret)
Som jämförelse kan jag nämna en sak från bilvärlden.
En bekant drar hästsläp ofta och ville ha en bra dragbil, blev rekommenderad en Volvo 940 med 2,3 liters bensinmotor.
Den hade bakhjulsdrift och lite större slagvolym än många andra bilar, alltså var den bäst, så en sådan köptes in.
Vid ett tillfälle lånade de dock min bil för att dra deras hästsläp, då fick de se en HELT annan version på dragbil.
Fyrhjulsdrift, nivåreglering, automat och treliters diesel... då ångrade de sitt Volvoköp.
Med detta vill jag ha sagt att för noviser så finns det ibland "gamla sanningar" som man bör följa för att liksom kunna få en bra grund att stå på.
...i Volvofallet så spelar det ju liksom ingen roll vad de lägger på för däck, den blir ALDRIG lika bra som dragare som min Audi.
Men som sagt, i just detta fall kanske däcken spelar större roll än gaffelvinklar och diametrar...
Snutten om dragbil var ett exempel på hur man som novis lätt kan bli "lurad" när man inte känner till gamla sanningar.
Du skriver ju själv att en enduro SJÄLVKLART är bättre designad för grus osv... ja, precis.
Alltså återgår jag till det jag tjatat om heeela tiden, gaffelvinkel och hjuldiameter MÅSTE ha en roll i det hela, annars hade ju inte skillnaden funnits, eller?
Frågan är då hur mycket skillnaden utgör.
Att det är lättare att sätta på andra däck fattar ju jag med, särskilt i jämförelse med att ändra gaffelvinkel (och då kanske särskilt på en BMW) men ännu enklare är det ju att köpa en annan hoj.
Men då återstår ju frågan, kanske det trots allt blir lika bra med litet framhjul fast då med crossdäck?
...eller kommer det bli som i bilexemplet, det kommer ALDRIG bli lika bra eftersom det som sagt skiljer i de tekniska förutsättningarna redan i grund...
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |