Varför skall grushoj skall vara "18-21"?

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Nja det är ju alltid så med däck att man kan sällan få en ultimat kombination om man vill köra grus och asfalt. Det finns bättre grusdäck och det finns bättre asfaltsdäck.
Man får väl snarare ställa sig frågan hur mycket man kör på respektive underlag. Anakee, Tourance och liknande är snarare däck för den som ger sig ut på grus i nödfall. TKC 80, K60 Scout, Mitas E07 och karoo för 50/50 och Mitas E09, Michelin T63 om du kör mycket grus.

Nackdelen med att gå på mer grusbetonade däck på tunga hojar är att de slits väldigt fort så fort du tittar på asfaltsvägar och har ett uselt våtgrepp på asfalt.

Heidenau K60 Scout håller absolut längst bak och tål högre farter eftersom att det har hel slitbana i mitten i dimensionerna 140/70-150/70 och vill man åka fortare än 160 så bör man nog snarare fundera över sitt hojval.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
JAg har effarenhet av framhjul från 17" till 23". det är en jäkla skillnad-
23" går över stock, sten sand mm utan problem. Det blir dock lite stort och trögt att hantera.
21" det optimala för grus, cross och enduro
19" en kompromiss för övertunga äventyrshojar som mest används på väg
17" ett asfalthjul för lite gyrokrafter, mycket gummi i backen. bra på asfalt

ett smalt däck styr bättre på löst underlag. högre marktryck. inte så mycket moment i sidled.
ett brett däck har större kontaktyta, -bra när det är bra friktion-

MOtard åkarna väljer det som de åker snabbast på tävlingen med.
 

Ivan

Rock on!
Gick med
21 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Orange.
vill man åka fortare än 160 så bör man nog snarare fundera över sitt hojval.
Tack för tipsen! :)
När man kommer från sporthojsträsket som de flesta av oss här så är det ganska kul med 150hk/220kg OCH grusbus i samma hoj :fakta Bekväm körställning för många mil och plocka-med-tjejen-på-skoj kommer med på köpet! Kan rekommenderas.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Beror på definition svänga de parerar hela tiden. Förstår fortfarande inte varför 19" skulle vara optimal på grussmisk?


Dom kör företrädesvis rakt och har företrädesvis önskemål om grepp i just den riktningen.

Beror väl kanske på vad man önskar sig... Jag citerar mig själv igen.

För en regelrätt grussmiskar skulle jag välja 19"

Cross kör 19" för att det ger mindre sidoflex vid kurvtagning,
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Om man funderar på grushojar kan man även fundera varför speedwayhojar ser ut som de gör, vilka däck och hjul de har ...
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Jo, det blir nog så att jag köper nån enduro eller nåt och testar lite... de kostar ju typ som en extra hjuluppsättning till min klumphoj.

Jag kör minst 1000 mil per år med BMW:n och av det kanske det blir 20 mil på grus, dvs kanske 2%.

Att köpa andra däck än de jag har (Bridgestone Battlewing osv) är inte aktuellt, TKC80 är säkert jättebra på grus, och massa fler, men de håller vad jag förstår ungefär 400 mil, och det funkar inte.
Jag vill köra, inte kladda med däckbyten under säsong.
Jag åker ibland neråt Europa och då blir det gärna 7-800 mil, och att då byta däck för en sådan tripp är jobbigt tycker jag...

Så detta med däckval är inte min fråga, saken välkomnas dock självklart i tråden då det naturligtvis spelar in.

Grundfrågan var om större framhjul ger bättre känsla/grepp på grus, och så verkar det sammanfattningsvis alltså vara... hur mycket det gör är dock tydligen svårt att veta.

Om endast däckmönstret vore avgörande för en hojs beteende och fart på grusväg så borde ju alla hojar se likadana ut, alla skulle alltså mycket väl kunna vara som en Gixxer, och sen satte man på grova däck när man skulle åka grus... eller?

Nä, grushojar har större framhjul och en helt annan gaffelvinkel, så detta MÅSTE påverka.

Eller skall man tolka inglidandet på däckval som så att det faktiskt ÄR däcken som spelar den enskilt största rollen?
...bortsett från SBS-fel (Skit Bakom Styret)



Som jämförelse kan jag nämna en sak från bilvärlden.
En bekant drar hästsläp ofta och ville ha en bra dragbil, blev rekommenderad en Volvo 940 med 2,3 liters bensinmotor.
Den hade bakhjulsdrift och lite större slagvolym än många andra bilar, alltså var den bäst, så en sådan köptes in.
Vid ett tillfälle lånade de dock min bil för att dra deras hästsläp, då fick de se en HELT annan version på dragbil.

Fyrhjulsdrift, nivåreglering, automat och treliters diesel... då ångrade de sitt Volvoköp.

Med detta vill jag ha sagt att för noviser så finns det ibland "gamla sanningar" som man bör följa för att liksom kunna få en bra grund att stå på.
...i Volvofallet så spelar det ju liksom ingen roll vad de lägger på för däck, den blir ALDRIG lika bra som dragare som min Audi.

Men som sagt, i just detta fall kanske däcken spelar större roll än gaffelvinklar och diametrar...
 

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
Peking
Hoj
KTM 525 EXC -06
Nä, grushojar har större framhjul och en helt annan gaffelvinkel, så detta MÅSTE påverka.

Eller skall man tolka inglidandet på däckval som så att det faktiskt ÄR däcken som spelar den enskilt största rollen?
...bortsett från SBS-fel (Skit Bakom Styret)



Som jämförelse kan jag nämna en sak från bilvärlden.
En bekant drar hästsläp ofta och ville ha en bra dragbil, blev rekommenderad en Volvo 940 med 2,3 liters bensinmotor.
Den hade bakhjulsdrift och lite större slagvolym än många andra bilar, alltså var den bäst, så en sådan köptes in.
Vid ett tillfälle lånade de dock min bil för att dra deras hästsläp, då fick de se en HELT annan version på dragbil.

Fyrhjulsdrift, nivåreglering, automat och treliters diesel... då ångrade de sitt Volvoköp.

Med detta vill jag ha sagt att för noviser så finns det ibland "gamla sanningar" som man bör följa för att liksom kunna få en bra grund att stå på.
...i Volvofallet så spelar det ju liksom ingen roll vad de lägger på för däck, den blir ALDRIG lika bra som dragare som min Audi.

Men som sagt, i just detta fall kanske däcken spelar större roll än gaffelvinklar och diametrar...

Att tråden glider in på däckval är väl helt enkelt så att det är enklare att byta däck än att ändra gaffelvinkel..
Självklart är en enduro/cross bättre designad för grusväg än en R1, så antingen köper man en hoj byggd för detta, eller så köper man en annan hoj byggd för andra användsningsområden (exempelvis touringhoj som man kan ligga och piska mil med) och kompletterar så gott det går med exempelvis andra däck.

Och angående din jämförelse till bilvärlden får man ju också se till förutsättningar, krav, ekonomi etc.
Hur mycket pengar ville de lägga på sin dragbil?
En fyrhjulsdriven treliters dieselaudi kostar ju både två och tre slantar mer än en 940, men ska de ha en bil för att dra en häst tre mil bort till tjejens morsa fyra gånger om året kanske en 940 räcker alldeles utmärkt. Ska man dra hästen land och rike runt varje vecka till tävlingar kanske man får satsa på nått bättre.
Du skriver att de drar "ofta" men sen kanske de inte har ekonomi att köpa nått annat heller.

Bara för att ett visst fordon är bättre på en uppgift än ett annat betyder ju inte att det är rätt fordon.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Snutten om dragbil var ett exempel på hur man som novis lätt kan bli "lurad" när man inte känner till gamla sanningar.

Du skriver ju själv att en enduro SJÄLVKLART är bättre designad för grus osv... ja, precis.

Alltså återgår jag till det jag tjatat om heeela tiden, gaffelvinkel och hjuldiameter MÅSTE ha en roll i det hela, annars hade ju inte skillnaden funnits, eller?

Frågan är då hur mycket skillnaden utgör.

Att det är lättare att sätta på andra däck fattar ju jag med, särskilt i jämförelse med att ändra gaffelvinkel (och då kanske särskilt på en BMW) men ännu enklare är det ju att köpa en annan hoj.

Men då återstår ju frågan, kanske det trots allt blir lika bra med litet framhjul fast då med crossdäck?
...eller kommer det bli som i bilexemplet, det kommer ALDRIG bli lika bra eftersom det som sagt skiljer i de tekniska förutsättningarna redan i grund...
 

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
Peking
Hoj
KTM 525 EXC -06
Det är hjuldiameter och gaffelvinkel gör stor skillnad.
Men hur stor skillnad större däck gör på din hoj för just dig kan ingen svara på. Det du får göra är att testa större och mindre fälgar, med och utan specifika grusdäck, för att se skillnaden.

För övrigt så gör föraren ungefär 80% av hur bra man kan ta sig fram på grus, en f.d arbetskollega hade en BMW F650GS Dakar och jag hade aldrig en chans att hänga på honom trots min EXC med 18/21-däck. Och han körde i princip uteslutande grusvägar.
Du skriver ju själv att många anser att 1200GS är en bra grushoj, troligtvis har de väl testat och konstaterat att det är så.

Jag vet inte riktigt vad du vill få ut av tråden..
Ja, det finns bättre hojar för grusväg.
Men att vara van grusförare gör den största skillnaden.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Innan XT´n körde jag Suzuki XF650 Freewind, som hade 19" fram. Använde den hojen på samma sätt som XT´n. Kan konstatera att jag aldrig vill köra grus med 19" fram om jag kan undvika det. Tycker skillnaden är enorm mellan 19" & 21". Utlåtandet görs efter ca 3000 mil (vara en stor del utanför asfalten) med Freewinden, och ca 4500 mil med XT´n (vara en större del del utanför asfalten).
 

marrdin

Nu blir vi farliga!!!
Gick med
12 Apr 2007
Ort
limmared
Hoj
SP1 - 00, XR 650 -03, 1,5st CR 250 -97, CRF 450-07, RMZ 450 -07.
Varför 21/18 och inte 21/21? :)
Om man jämför med traktorer så finns det absolut flest med stort bakhjul och litet fram. Någon mercedes som funkar som dragtraktor har lika stora vad jag vet.
Åter till hoj;
Är ingen expert men gillar din fråga, ska dela med mig av lite egna tankar kring det.
Som redan är konstaterat så vill man ha stora hjul på ojämnt underlag.
Jag tror att om du tittar på geometrin så blir det fel med större hjul fram än dagens 21", det skulle hamna för långt fram för annars är ju motorn i vägen. och bak sitter man på hjulet så då blir hojjen för hög med större än 18/19"+ lagom mkt gummi. Detta passar en upprätt körställning bäst, och sväljer ojämnheter.
17" lämpar sig bättre för en mer framåtlutad körställning, mer vikt på framhjulet för att attackera kurvor på det sättet.
Sedan kommer uppbyggnaden av själva däcket.
Ett däck för grus är grövre mönster och mjukare stomme än ett vägdäck. I o m att större diameter påverkar gyrokraften samt att det har mjukare stomme så beter sig ett crossdäck helt okörbart över 130km/h. Medans ett vägdäck håller formen hela tiden upp till angiven toppfart. Ett hårdare däck följer inte småstenar och underlaget genom att "krama" om dom på det sättet ett mjukare grovmönstrat däck gör.
Skulle tro att ett 21" däck avsett för 250km/h skulle bli aldeles för tungt då det kräver kraftigare stomme än ett 17" för att hålla formen. Det skulle inte vara bra för styrförmågan.
När man pratar om att inte släppa på gasen är det en del av grejjen att man förflyttar mer vikt på drivhjulet och styr mer med det istället för att hänga på framhjulet. Mycket lättare att hålla balansen då. Liksom flyta över underlaget och justera med bakändan. Du kan ju tänka dig hur det är att köra en tung skottkärra i löst grus framför dig och sedan testa dra den på samma ställe. Vilket är vingligast?
 
Last edited:

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Ja, vad jag vill ha ut av tråden...

Jag är som sagt novis i ämnet grus och vill helt enkelt veta om detta med gaffelvinkel/hjuldiameter är något viktigt eller om saken egentligen mer hänger på vem som sitter vid styret.
Att jag nu råkar ja en 1200GS har mindre med saken som sådan att göra, den skall inte byggas om till grusracer, den skall inte skos med nabbadäck och den skall inte plågas i skogen.
Jag är jättenöjd med den, men ville helt enkelt veta om cykeln som sådan kan ha någon inverkan på det faktum att jag ofta kommer efter när jag samåker med tex killen som har KTM 990 Adv, trots samma däcktyp.
Det enda förutom förare som skiljer är ju då hjuldiameter och gaffelvinkel, och eftersom det i tester gällande äventyrsmotorcyklar ibland står att om det inte är 18/21 så är det INTE gruscykel... alltså tänkte jag att detta borde ha inverkan.

Enligt vissa har det inte inverkan alls, enligt någon hade det inverkan till 20% (föraren var ju 80) och enligt en här nu nyss så var det jättestor skillnad mellan en Freewind med 19-hjul och en XT med 21-hjul...

Med lite kunskap i ämnet så blir det kanske en grushoj framöver som man kan öva lite på och då vore det ju liksom rätt bra om man redan nu därför kan få veta om allt annat än just 18-21 är kass, eller iaf svårare att lära sig på...


Vissa påstår dessutom att man skall stå och köra, andra förespråkar att man skall sitta med ett löst grepp om styret och låta cykeln själv jobba och sen tredje lägret anser att man skall köra med armbågarna upplyfta och liksom "tvinga ner" cykeln i kurvorna.
:confused:

...men det där är senare frågor...

Jag hade först tänkt fråga hur man "styr med bakänden", alltså hur man lär sig sladda... men kommer ihåg när nån kille frågat om hur man "brassar satan och bränner snuten på bakhjulet" osv hrm.... så kände att jag nog får börja på en lite lägre nivå... därav funderingarna gällande vinkel/diameter.
:D
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Övning ger färdighet och överskuggar allt annat, är nog en bra sammanfattning. Samt att 21"-hjul fram är att föredra framför 19"..

Men det går åt några mil i sadeln utanför asfalten innan man känner av/uppskattar skillnaden på olika hjulstorlekar, och även för den delen olika modeller på offroad-däck...
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Även om men har olika storlekar på fram- och bakhjul så skall man ha rätt gaffelvinkel och försprång.
Man kan justera fjädringen så att det gör större skillnad än att byta hjuldiameter.
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Snutten om dragbil var ett exempel på hur man som novis lätt kan bli "lurad" när man inte känner till gamla sanningar.

Du skriver ju själv att en enduro SJÄLVKLART är bättre designad för grus osv... ja, precis.

Alltså återgår jag till det jag tjatat om heeela tiden, gaffelvinkel och hjuldiameter MÅSTE ha en roll i det hela, annars hade ju inte skillnaden funnits, eller?

Frågan är då hur mycket skillnaden utgör.

Att det är lättare att sätta på andra däck fattar ju jag med, särskilt i jämförelse med att ändra gaffelvinkel (och då kanske särskilt på en BMW) men ännu enklare är det ju att köpa en annan hoj.

Men då återstår ju frågan, kanske det trots allt blir lika bra med litet framhjul fast då med crossdäck?
...eller kommer det bli som i bilexemplet, det kommer ALDRIG bli lika bra eftersom det som sagt skiljer i de tekniska förutsättningarna redan i grund...

Det kommer aldrig bli lika bra med ett mindre hjul.

Skillnaden är att kontaktytan för ett större hjul är längre(och oftast smalare) än för ett litet hjul. Vid gruskörning så gräver hjulen ned sig lite och bildar ett spår som hjulet omges av. Den längre kontaktytan trycker hjulet i "rätt" riktning.
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top