Varför skummar det?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Varför skummar cola i munnen när man ätit choklad?

Jag dricker mycket cola. Massor, har alltid gjort så jag vet hur det beter sig i munnen... Däremot äter jag sällan choklad.. Men jag har upptäckt ett litet fenomen, colan skummar i munnen när man ätit choklad. Är värdelöst.. Är som att få lixom tandkrämsskum med colasmak i munnen..

Någon som kan förklara vad det beror på?

...och som bonus får ni gärna förklara varför navellud alltid är blått! :tungan

Bara för att jag inte kan köra så är jag inte full... :fyllisar

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
har för mig att rå spaghetti och cola reagerar också...

Edit: Annars kan man släppa ner en "lakridskrita" i en bärs.. SKUMMAR!! :D

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
UrbanTiger skrev:
Flott och Cola brukar inte skumma och eeftersom choklad är mest flott så antar jag art du köpt chokladen på Lidl. Gör om och rapportera på nytt :gnissla

Vann 1.7 kilo toblerone på grönan i Söndags.. det är det jag proppat i mig med just skummande cola som resultat...(inte 1.7 kilo choklad utan lite toblerone)

...så jag vill lixom veta vad som får colan att skumma... inte saker som INTE får colan att skumma....

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
korvgubbe skrev:
Jag dricker mycket cola. Massor, har alltid gjort så jag vet hur det beter sig i munnen...

Vet du hur Colan beter sig med din kropp? När kollade du ditt HbA1c (långtidsblodsocker) värde sist? Kostar 80 pix på din hälsocentral. Ingen förbokning. Gå dit mellan 8-9.30 (mån-tors). Käka ingenting efter 22 kvällen före - annars skrämmer du slag på personalen (och kanske dig själv) i onödan.

/HbA1c 5.3

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Håller med testen är helt missvisande när han dessutom inte berättar vilken sorts cola det är.För som vi alla vet så skummar cola light väldig olika beronde på kyla/värme.

En tanke kunnde ju vara att fettet i chokladen gör att colan inte får något fäste och därför avdunstar/bubblar kolsyran lättar/fortare. :va

H. obbykemisten

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
andersbrink skrev:
Vet du hur Colan beter sig med din kropp? När kollade du ditt HbA1c (långtidsblodsocker) värde sist? Kostar 80 pix på din hälsocentral. Ingen förbokning. Gå dit mellan 8-9.30 (mån-tors). Käka ingenting efter 22 kvällen före - annars skrämmer du slag på personalen (och kanske dig själv) i onödan.

/HbA1c 5.3

Blir nästan rörd av ditt engagemang! =) Jodå, är väl medveten om hur sockerhaltiga drycker skadar och påverkar kroppen.. men jag har legat på 73kg i 6 år så jag är inte så vansinnigt orolig!
..Har dragit ner min colakonsumtion så jag ljög en aning.. Drack ca 4-5 cola om dagen förut men ligger på knappt 4 i veckan nu.. Räknade ut att mina minskade colakonsumtion motsvarar fyra big mac och company per vecka...

Sen klättrar jag, springer, styrketränar, spelar ishockey, innebandy, wakeboardar och snowboardar..
..och som lightsaft på moset så är jag sambo med en hälsoutvecklare som läst 195 poäng inom hälsa/idrott...

Men är fortfarande lika nyfiken på varför cola skummar i munnen när jag ätit toblerone... skumt juh!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Långa farbron skrev:
Håller med testen är helt missvisande när han dessutom inte berättar vilken sorts cola det är.För som vi alla vet så skummar cola light väldig olika beronde på kyla/värme.

En tanke kunnde ju vara att fettet i chokladen gör att colan inte får något fäste och därför avdunstar/bubblar kolsyran lättar/fortare. :va

H. obbykemisten

Det här var orginal cocacola.. vet att light skummar som fan eftersom det saknar socker som binder kolsyra.. men nu pratar jag om riktig cola.. vaffö skummar den?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
UrbanTiger skrev:
Tror att du fått i dej Kinesisk Toblerone-plagial. E farligt som fan :gnissla
Kolla dina EABH värden, kostar 68:- på city-mottagningen

Typiskt kebabhak och nöjesfält.. importcola och import-toblerone.. fast colan är ju fårn willys kom jag på..

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
korvgubbe skrev:
Det här var orginal cocacola.. vet att light skummar som fan eftersom det saknar socker som binder kolsyra.. men nu pratar jag om riktig cola.. vaffö skummar den?

Min första tanke var att den kände sig ensam.

Men ärligt, igen aning....Men kolla med dr bodol här på forumet han är någon form av kemist.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
chrilleus skrev:
socker+kolsyra=skum :fakta

Näe, är det inte socker och kolsyra som gör att det inte skummar.. tar du t.ex. orginalkola i en läskfontän så skummar det litegran.. tar du lightcola får du spendera halva lunchen åt att fylla på glaset skvättvis för att det inte ska skumma över...

TjReal

Tattoo på onsdag!
Gick med
28 Jun 2004
Hoj
2005, Husqvarna SMR 450
Jag har då lyckats få rött navelludd, men annars så är det konstant blått :tummenupp

Jorrd

Twins are number one
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Röd Ducati 916 och blå minimoto (14E Kina hoj)
korvgubbe skrev:
...och som bonus får ni gärna förklara varför navellud alltid är blått! :tungan

Bara för att jag inte kan köra så är jag inte full... :fyllisar

Sökte på google och fick fram detta svaret:

"Fenomenet beror helt enkelt på ljusets brytning genom själva luddet. Om ni tänker er en blå himmel, varför är den blå? Jo det beror på att när ljuset bryter i en rak vinkel genom atmosfären så uppstår färgen blå. Senare på kvällen så bryts inte ljuset rakt genom atmosfären och då blir färgen mera gul och röd. Man kan lätt tro att färgen på navelluddet borde vara antingen röd eller gul då fenomet först uppstår efter en dags samlande, men så lätt är det inte då att man inte kan generalisera på det sättet. När du tittar på din navel så faller ljuset helt enkelt i en såpass rak vinkel så att det blir blått. Om du istället skulle stoppa in en lampa i magen så att vinkeln skulle bli mer sned så skulle luddet ha en annan färg, ex blodröd pga av alla brustna blodkärl när du tryckt in lampan i magen.
Lätt som en plätt, ställ en svårare fråga nästa gång!
Ha en navelluddfri sommar!
Orrden"

:tummenupp

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Jorrd skrev:
Sökte på google och fick fram detta svaret:

"Fenomenet beror helt enkelt på ljusets brytning genom själva luddet. Om ni tänker er en blå himmel, varför är den blå? Jo det beror på att när ljuset bryter i en rak vinkel genom atmosfären så uppstår färgen blå. Senare på kvällen så bryts inte ljuset rakt genom atmosfären och då blir färgen mera gul och röd. Man kan lätt tro att färgen på navelluddet borde vara antingen röd eller gul då fenomet först uppstår efter en dags samlande, men så lätt är det inte då att man inte kan generalisera på det sättet. När du tittar på din navel så faller ljuset helt enkelt i en såpass rak vinkel så att det blir blått. Om du istället skulle stoppa in en lampa i magen så att vinkeln skulle bli mer sned så skulle luddet ha en annan färg, ex blodröd pga av alla brustna blodkärl när du tryckt in lampan i magen.
Lätt som en plätt, ställ en svårare fråga nästa gång!
Ha en navelluddfri sommar!
Orrden"

:tummenupp

Det finns stora chanser att man tar ut navelluddet när man väl upptäcker det och avlägsnar det från dess ursprungliga plats. Tyvärr så har det också samma färg oavsett hur du än vrider och vänder på det. Tror inte att den förklaringen är korrekt trots dess vetenskapligt uppbyggda försvar. Personligen får jag alltid olika färg på mitt navelludd... Och om man ofta skulle få blåfärgat så beror det mer säkerligen på att man har mörka kläder som innehåller blå fibrer.... :tungan

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...