En tråd med fler motfrågor än svar, och dom svaren som kommer e' la änna så där elleh?
Man vill visa att man haft råd att gå på gruskurs, det är vad jag tror.
Sedan att man böjer på det som borde vara rakt och inte kan böja på det som skulle varit krokigt, tja, det är väl så att säga ett "tidens tecken" i lite överfört sammanhang.
Att stå upp och köra ostkrok på stigar för ökad kontroll i riktigt höga hastighet bland snerötter och kala klipphällar med en lätt enduro eller rallyhoj på inemot 300 mm avstämd fjädringsväg är en sak, men det blir lite B när en GSA-snubbe försöker kopiera körstilen på grusväg - och gör fel.
Skall jag köra fort på grus så sitter jag ner. Vill jag krascha mer sällan, och med mindre konsekvenser, så borde jag stå upp. Men, fort trumfar säkert - alltså sitter jag ner. Yi-haa!
Att stå upp för att avlasta kroppen under långresa är en annan sak. Det är ett utmärkt sätt att sträcka ut kroppen och tänja på muskler som annars ligger låsta och bara drar allt för länge i sträck.
Jag brukar ta nästan varenda vägarbete i Tyskland när man skickar över trafiken på andra sidan i smala spår och med like 80 km/h som begränsning till inteckning för att stå upp och stretcha lite.
...och ja, även det är något som tyska polisen kan irritera sig på, vinka in en och hålla förmaningstal kring.
Lite "An auf hinter in neben über unter vor zwischen!" så är det bra sedan. Får dom bara regera en stund så är dom nöjda. "Sämre kontroll på fordonet" var deras bärande argument i resonemanget, och att man "skall" sitta på MC.
När jag förde in "trial" i diskussionen fick dom plötsligt ett larm som var mycket viktigare att åka till.
Men dom hade fortfarande rätt, och om jag gjorde likadant igen så skulle minsann...
Cawwa sade "för att vi kan" och så måste det vara. Man får väl sitta som man vill. Eller stå. Det kan vara en uppenbarelse för somliga att ställa sig upp i riktigt hög fart för att höra hur tyst hjälmen egentligen är.
Ett incitament att börja jobba bort turbulens på hojen.
Men, folk som står upp utan att riktigt veta hur, var, varför och i vilket sammanhang - och utan att kunna nå reglagen på ett naturligt sätt går bara bort. Behöva bli rammad bakifrån på gruskörning av ett flarn som först måste sätta sig ner innan han kan bromsa är såå onödigt.