Varför startar fanskapet inte?

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
Hej
Har precis kommit hem efter en sur dag i garaget.
Monterade ihop min WR 426:a idag efter motorrenovering. Den verkar inte gilla att den fick lite nya fina delar i sig eftersom den vägrar starta nu. Fick den att tända till lite granna efter att ha kickat och försökt dra igång den omvartannat i ca 1 timme.
Har rengjort förgasaren (Keihin FCR 39) i samband med att jag rev motorn och gnista har jag på stiftet. Missade att kolla hur långt pilotskruven skulle ut när jag rev förgasaren, kan det ha med det att göra? Skruvade ut den 2,5 varv när jag satte ihop den igen...
Innan renoveringen hade jag inga problem med att starta den alls, men nu vill den verkligen inte.
Någon som har förslag på vad det kan vara för fel?

MVH
Henrik

Kai

Motardare
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Suzuki 450
Dom där brukar ju starta lätt och 2.5varv låter lagom. Då bör något sitta fel , tex kamkejdan eller kammarna.

henrikkrueger skrev:
2306328 Hej
Har precis kommit hem efter en sur dag i garaget.
Monterade ihop min WR 426:a idag efter motorrenovering. Den verkar inte gilla att den fick lite nya fina delar i sig eftersom den vägrar starta nu. Fick den att tända till lite granna efter att ha kickat och försökt dra igång den omvartannat i ca 1 timme.
Har rengjort förgasaren (Keihin FCR 39) i samband med att jag rev motorn och gnista har jag på stiftet. Missade att kolla hur långt pilotskruven skulle ut när jag rev förgasaren, kan det ha med det att göra? Skruvade ut den 2,5 varv när jag satte ihop den igen...
Innan renoveringen hade jag inga problem med att starta den alls, men nu vill den verkligen inte.
Någon som har förslag på vad det kan vara för fel?

MVH
Henrik

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Kai skrev:
2306476 Dom där brukar ju starta lätt och 2.5varv låter lagom. Då bör något sitta fel , tex kamkejdan eller kammarna.

Kamkjedjan bör sitta rätt. Märkte upp tydligt på svänghjulet i ÖD och på kammarna fanns det redan märkningar om hur de skulle sitta. Kontrollerade att allt såg rätt ut och mätte ventilspelet när jag satte ihop det. Kan det ha blivit fel ändå?
Dessutom hade jag en mekkunnig polare till hjälp när jag gjorde det, så kammarna och kedjan borde sitta rätt, hoppas jag i alla fall.

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
henrikkrueger skrev:
2306943 Kamkjedjan bör sitta rätt. Märkte upp tydligt på svänghjulet i ÖD och på kammarna fanns det redan märkningar om hur de skulle sitta. Kontrollerade att allt såg rätt ut och mätte ventilspelet när jag satte ihop det. Kan det ha blivit fel ändå?
Dessutom hade jag en mekkunnig polare till hjälp när jag gjorde det, så kammarna och kedjan borde sitta rätt, hoppas jag i alla fall.

Kolla ventilspelet, igen.
Kolla så att kammarna står rätt, igen.
Har själv slarvat ihop min YZ450 och kickat mig trött för att sedan kolla kammarnas läge igen och då skratta åt min egen slarvighet.
Bensin? :hihi
Sitter alla kontakter i som de ska?
Svänghjulet har väl redan en märkning vid Ö.D.? Eller menar du att du märkte upp den lite mer/bättre?
Kamkedjan kan knappast hamna fel förresten.

Last edited:

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Jag heter Lasse skrev:
2307057 Kolla ventilspelet, igen.
Kolla så att kammarna står rätt, igen.
Har själv slarvat ihop min YZ450 och kickat mig trött för att sedan kolla kammarnas läge igen och då skratta åt min egen slarvighet.
Bensin? :hihi
Sitter alla kontakter i som de ska?
Svänghjulet har väl redan en märkning vid Ö.D.? Eller menar du att du märkte upp den lite mer/bättre?
Kamkedjan kan knappast hamna fel förresten.

Kollade ventilspelet och kammarna riktigt noga när jag hade nere motorn. Hade som sagt min polare med och vi var rörande överens om att det var rätt... Men men, får väl kolla igen.
Märkte upp själv eftersom märkningen från fabrik inte riktigt såg ut att stämma, kolven var inte riktigt i vändläget. Står ÖD på svänghjulet, men strecket som boken hänvisar till finns ej... Min egen märkning gjordes på inrådan av en kille som är duktig på att meka.
En kanske lite dum fråga... Om jag gjort fel, ska jag då vrida motorn ett varv för att komma på rätt takt så att säga, eller?
Kan grejerna ta stryk av att sitta ett varv fel när jag kickar och har mig?

Äddit:
Har nu prövat att kicka lite till. Drog ut varmstarten, mest för att bara kolla vad som hände. Och vips så gick den igång. Dock bara för en kort stund, men ändå. Fick igång den ett par gånger med hjälp av varmstarten. Förgasaren måste väl då vara helt käpprätt åt he***te felinställd, eller?
Pillade på pilotskruven och på tomgångskruven, men fick inge mer liv i den än korta stunder. Någon som har ett förslag på hur man skall ställa in förgasaren?

MVH
Henrik

Last edited:

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Även den bästa kan göra fel. Så att kolla kamen & ventilspelet igen är ju en enkelt ingrepp.
Vet inte om det skulle skilja ngt på Yamma. Men alla hojar jag vet tänder ju varje gång kolven är i topp. Bara det att där inte alltid finns ngn att tända fyr på. Så det ska inte kunna bli fel "varv".

Att den startar på varmstarten skulle väl isf tyda på att den får för mkt soppa. Skruva justerskruven åt vilket håll nu ger mindre soppa.

Har ett svagt minne av att det är 426:eek:rna som är fullkommligt hopplösa när det kommer till sura tändstift. Testat att byta?

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Barrett skrev:
2307629 Även den bästa kan göra fel. Så att kolla kamen & ventilspelet igen är ju en enkelt ingrepp.
Vet inte om det skulle skilja ngt på Yamma. Men alla hojar jag vet tänder ju varje gång kolven är i topp. Bara det att där inte alltid finns ngn att tända fyr på. Så det ska inte kunna bli fel "varv".

Att den startar på varmstarten skulle väl isf tyda på att den får för mkt soppa. Skruva justerskruven åt vilket håll nu ger mindre soppa.

Har ett svagt minne av att det är 426:eek:rna som är fullkommligt hopplösa när det kommer till sura tändstift. Testat att byta?

Har inte prövat med att byta stift än, får göra det i veckan.
Känns som att det är förgasaren som det är knas med, får kolla mer på den...

Kommer förresten ta ner hojen till Halmstad imorgon. Köra i veckan? Om jag får igång den vill säga...

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
henrikkrueger skrev:
2307660 Har inte prövat med att byta stift än, får göra det i veckan.
Känns som att det är förgasaren som det är knas med, får kolla mer på den...

Kommer förresten ta ner hojen till Halmstad imorgon. Köra i veckan? Om jag får igång den vill säga...

Kolla vad det står för inställningar i manualen, gå efter dom & byt stift & kolla på toppen så ka det nog lösa sig :)

Jag tänkte köra på släggarp på tisdag. Kanske inget du är så intresserad av? Annars kan jag på måndag & ev. ons. Sen måste jag meka inför SM.

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Barrett skrev:
2307678 Kolla vad det står för inställningar i manualen, gå efter dom & byt stift & kolla på toppen så ka det nog lösa sig :)

Jag tänkte köra på släggarp på tisdag. Kanske inget du är så intresserad av? Annars kan jag på måndag & ev. ons. Sen måste jag meka inför SM.

Ska meka järnet på jobbet på måndag... Får se vad problemet är.
Har jag fått igång hojen skulle det va grymt kul å pröva släggarp! :tummenupp

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
henrikkrueger skrev:
2307923 Ska meka järnet på jobbet på måndag... Får se vad problemet är.
Har jag fått igång hojen skulle det va grymt kul å pröva släggarp! :tummenupp

Kan råda dig till att använda fabrikens ÖD-märkning.
Snabbt-edit: Finns det inget streck alls?

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Jag heter Lasse skrev:
2308783 Kan råda dig till att använda fabrikens ÖD-märkning.
Snabbt-edit: Finns det inget streck alls?

Nej, inget streck alls. Det förvånade mig kan man lugnt säga, för enligt boken skulle det vara ett streck på svänghjulet. Står bara OD på svänghjulet, inget mer. När OD var synligt i "fönstret" så var kolven inte i vändläget, så jag vred lite till och när kolven var i vändläge märkte jag upp själv. Då var OD märket ej synbart rakt framifrån men fullt synligt om man tittade snett in. Samrådde med några fordonstekniker på jobbet, varav 2 av dem tävlar seriöst i enduro och mekar mycket, och de rådde mig till att märka upp själv. De tittade på och jag skruvade kan man säga...

callekula

Medlem
Gick med
31 Mar 2006
Hoj
beslutsångest
Of topic och kanske en dum fråga, men vad betyder "ÖD"? Har hört det nämnas här på forumet ett antal gånger.

/calle

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
callekula skrev:
2309244 Of topic och kanske en dum fråga, men vad betyder "ÖD"? Har hört det nämnas här på forumet ett antal gånger.

/calle
Övre Dödläget,när kolven vänder och e på väg ner igen.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha