Varför statar inte crossen??

SweBoy

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2007
Hoj
1991 -Yamaha Yz 125
Jag köpte en cross förra veckan av en kompis en Yamaha yz 125 - 91
och nu har jag bytt packningar i toppen och cylindern..
Men nu startar den inte??
vad kan det vara för fel??
Har soppa i och nytt stift, har provat kikka igång den men den vill inte starta har också provat rulla igång den en liten bit men den vill verkligen inte starta..
Vad kan det vara som är fel??

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Kolla först om du har gnista på stiftet. Efter det kollar du om det kommer soppa till cylindern.

SweBoy

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2007
Hoj
1991 -Yamaha Yz 125
Kolla först om du har gnista på stiftet. Efter det kollar du om det kommer soppa till cylindern.

Ja det är gnista på stiftet..
och det kommer sopppa till cylinder, men vet inte om det kanske kommer för mycket.. Finns det någon intällning guide för hur mycket soppa den ska ha/få eller hur vet man det??

Tompa_Gixx

Moahaha
Gick med
11 Sep 2007
Hoj
en gix och en fzr som vänter på att jag ska få in åldern
är stiftet blött och svart är det för mkt soppa, vitt och torrt, för lite soppa... oboy brunt är perfa

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
har du startat den innan du skruvade isär den? en del kan ju vara lite egna vad gäller hur dom lättast går igång, med/utan choke osv.

Last edited:

PTURE

Med lem
Gick med
23 Sep 2006
Hoj
CBR900RR TURBO -92
Är stiftet blött? Kicka några gånger utan stift så du får ut överflödigt bränsle från vevhuset i så fall annars surar den hela tiden. Kolla så inte flottören har hängt sig.

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
två ben och inga hjul kvar
antagligen inte tätt efter bytet. Har du dragit med moment?

kolvringarna sitter rätt? ifall du har varit på dom i samband med packningen?

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Som de värka så har den funka för polaren innan han köpte den, men man byter inte packningar utan anledning direkt ju, lite olja kan man ju leva med, som sakt de e ju en cross :) sen om den läcker olja o helt plötsligt dog en dag eller inte startade för polaren vet jag inte, svårt har inte all fackta :(

Kan vara kolven som e slut okså, även om du har komp/ gnista/ bensin som kommer in/ när du kickar så kan kompet vara för lågt, på en cross så kan de värka bra men e åt helvete, lättast o veta om kolven e körd e med ett litet komp prov.

Har vart med om de på några crossar som man lagat åt polare, den första va en honda cr80 96a, bra komp, stark gnista o soppa fick cylindern, men tillslut tog jag ett komp prov o mätarn landade på 4bar fast de värka som de va över 9bar i motorn, andra: honda cr250 92a, bra komp, stark gnista o soppa fick cylindern, kompet va åt a helvete, pute man den så låste den bara backdäcket 1-3 för kompet va så bra men när man rev isär den så hade ena kolvringen bränt fast o andra va slut, e ju inte direkt som en mopped där man märker av kompet väldigt lätt.

Annars kan du helt enkelt ha fel start technik, stiftet kan ha pajat, reeds som e paj, o så vidare, listan kan bli lång.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Snart blir de o greja cross igen, en polare ringde o hade en 125a ståendes, som han pillat på lite, va igång en kort stund men sen tvärdog den, han kollade upp kolven o packningarna o alla delar runtomkring o allt ser bra ut o komp finns de, då ringer dom mig o vill ha hjälp när dom inte får igång dom, få se vad det e med denna crossen denna gången då, han kanske kommer i början på veckan så de blir o skruva cross, se om man hittar felet, får inte jag igång den så e de stora fel, hehehehe.

Hur går de med din cross? har du kollat upp något sen sist?

Tycker du den får för mycke bensin o surar ner sig så kan du skruva ut luftskruven max o sänka nålen till minst, o i stälet för kicka så kan du putta på antingen 1-4an så du får högre varv i motorn, kanske för låga varv när du kickar, svårt o avgöra som sakt jag har ju inte crossen i närheten.

novamannen

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
ktm 525 exc -06
Okej! Testa skruva ur stiftet o spruta i lite startgas... skruva tillbaka o kicka. Då ska den tända och gör den inte det så har du förmodligen inte någon tändplatta -) . om den då tänder men inte startar så stäng av soppa kranen och gör om proseduren tills den går av sig själv innan du slår på soppa kranen igen. Möjligtvis kan du kolla redventilerna så dom stänger riktigt. Den kan även vara extremt svårstartad om du har för fet oljeblandning.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning