Varför stinker jag olja?

AlanGreen

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
RÖD SVART BMW S1000R 2017
Mina kläder luktar för mycket olja efter mc turen det luktar så mycket att mitt underställ stinker fast svagt då. Har sökt lite och undrar om det kan vara taskiga ventiltätningar eller taskiga kolvringar.

Någon som har några funderingar så får ni gärna skriva ner dem.
 

maister

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2012
Ort
Varberg
Hoj
Aprilia tuono v4 1100 -16
Min väska som jag hade när jag körde förra gången luktar avgaser som aldrig förr. Har inte känt att de vart riktigt så förr när man kört. Kan det bero på nytt avgassystem och kanske p.ga. avgasknallarna som händer då och då? DOCK luktar det förjäävligt gött tycker jag!! man får minnen från moppefucko tiden;) :rolleyes:
 

AlanGreen

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
RÖD SVART BMW S1000R 2017
Hahaha just det... påminner mig om min PGO vespan som jag hade under skol tiden på den tiden var det bara tufft brudarna förstod att jag kom till skolan på moppe =)


Min väska som jag hade när jag körde förra gången luktar avgaser som aldrig förr. Har inte känt att de vart riktigt så förr när man kört. Kan det bero på nytt avgassystem och kanske p.ga. avgasknallarna som händer då och då? DOCK luktar det förjäävligt gött tycker jag!! man får minnen från moppefucko tiden;) :rolleyes:
 

AlanGreen

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
RÖD SVART BMW S1000R 2017
Jag försöker åka smidigt och snyggt till jobbet så fort jag kliver in så hör man...

" det luktar konstigt"


-Det är en blandning av avgaser från min motorcykel och en halv burk axe spray =)
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Jag försöker åka smidigt och snyggt till jobbet så fort jag kliver in så hör man...

" det luktar konstigt"


-Det är en blandning av avgaser från min motorcykel och en halv burk axe spray =)

Kolla så det inte läcker olja från oljefiltret eller liknande ställen som droppar ner på grenröret och du drar med dig färsk doft in till jobbet.

Om det är just olja du luktar, vet själv hur jag luktar när jag varit i garaget och meckat, min sambo påpekar det varjegång. Medan avgaser doftar nå helt annat, då får du kolla efter läckage i avgassystemet.

Finns ett par gummislangar på toppen, kolla så de inte spruckit och släpper ut ångor/lukt av olja.

Några förslag på det jag skulle kolla :)
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Antingen har du olja på grenröret eller något, som läcker eller från att du bytt oljefiltret.
Annars är det väl inget konstigt man luktar ju så ibland när man har gasat!
 

maister

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2012
Ort
Varberg
Hoj
Aprilia tuono v4 1100 -16
Hahaha just det... påminner mig om min PGO vespan som jag hade under skol tiden på den tiden var det bara tufft brudarna förstod att jag kom till skolan på moppe =)


Hehhe SJälv Hade jag en Peugeot Vivacity silver sport.... kanske inte fullt lika manligt haha. kanske jag borde hålla tyst om...... :tungan
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hur långt har motorn gått?
Drar den någon olja?
 

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Majorna
Hoj
NC700X
Jag hade en CB1000r och med orginalsystem och katalysator på var jag luktfri.

Men så fort jag tagit bort katalysatorn och satt på slipon så luktade jag äckligt efter varje tur.
 

AlanGreen

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
RÖD SVART BMW S1000R 2017
Gjorde ett olje byte innan säsongen, det droppar inget falktiskt. Ska skruva och kolla lite extra när jag är ledig.




Kolla så det inte läcker olja från oljefiltret eller liknande ställen som droppar ner på grenröret och du drar med dig färsk doft in till jobbet.

Om det är just olja du luktar, vet själv hur jag luktar när jag varit i garaget och meckat, min sambo påpekar det varjegång. Medan avgaser doftar nå helt annat, då får du kolla efter läckage i avgassystemet.

Finns ett par gummislangar på toppen, kolla så de inte spruckit och släpper ut ångor/lukt av olja.

Några förslag på det jag skulle kolla :)
 

AlanGreen

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
RÖD SVART BMW S1000R 2017
Kan ju vara det, det sitter ett slipon och det blåser ut lite har jag kännt lite, de rör som ansluter dig till grenrören. Som jag sa så ska jag kolla upp det lite extra under min lediga dag. Ska nog ta och svetsa ihop de små luft hål.


Jag hade en CB1000r och med orginalsystem och katalysator på var jag luktfri.

Men så fort jag tagit bort katalysatorn och satt på slipon så luktade jag äckligt efter varje tur.
 

Nibla

Buse
Gick med
24 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 750 k7
Mina kläder luktar också och tror det har med avgassystemet att göra, kör akrapovic helsystem utan katalysator. Har du mixtrat med bränsleblandningen, går den fett?

//MVH
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Har bara haft förgasarhojar utan avgasrening och jag doftar lika underbart efter varje tur! :)
Så kom ihåg att det luktar inte, det DOFTAR (Som cheyerna brukar säga om hEstlukt).
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Gör ett kompprov.
Slå i en liten skvätt olja i varje cylinder.
Gör ett kompprov.
Om värdet blir bättre, så är det dags för nya ringar och hening.
Om inte, kolla ventiltätningarna.
Se även till så att vevhusventilationen inte är igensatt.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top