Varför tar mina kedjor slut på 500mil!?

Jerk Off

Jag skrapar rutorna (bil)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900ss
Jag får dem inte att hålla längre... Tidigare vet jag att de har varit för hårt spända men nu när jag var ute och monterade hjulet (med nytt däck) så passade jag på att göra rent kedjan med fotogen så upptäcker jag IGEN att vissa länkar verkar vara mer "glappa än andra! Pluss att rullarna går så lätt att det inte kan finnas något fett kvar i dem. vad gör jag igentligen för fel!? :confused:

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Berätta vad du gör så kan vi säga vad du gör fel :7peta Smörjer du kedjan? Med vad, hur ofta, var på kedjan smörjer du?

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Det är ju jättebra. Men du kanske smörjer med vax på kall kedja? Och du kanske smörjer mitt på rullarna istället för där det behövs? Och du kanske har bytt kedja och har kvar dina gamla drev? Hur märker du att kedjan är slut, sträcker den sig enormt mycket?

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Hur ser dina drev ut?

Kedjan är lätt att spänna för mycket på supersportarna (anvisningarna på dekalen på svingen stämmer inte, brukar resultera i för spänd kedja), sitt på hojen å låt någon kompis skita ner sig för att kolla spelet.. Annars kan utgående lager i växellådan gå åt hilvete..

/B

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Nästa vanligase orsaken till att kedjan ryker är att man högtryckstvättar hojen och tvingar in vatten förbi o-ringarna och in i länkarna. Utan att tvätta eller rengöra kedjan men smörjer den typ var 100 mil så att den inte rostar brukar o-ringskedjorna räcka i 1500 mil för mig - trots våldsamt hård körning.

Vill man ha en skinande blank kedja lär man nog vara beredd på att behöva byta den lite oftare.

Jerk Off

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900ss
Jag överdriver smörjningen, tvättar aldrig med högtryck, dreven var nya i våras och ser helt okej ut idag (5000 mil senare).
Och ja, de sträcker sig.... Skall mäta hur mycket ikväll!

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Spårar dreven??

..dvs ligger dreven i en rät linje?? Böjs kedjan betyder det garanterad minimilivslängd..
Ingen har verkat ifrågasätta det i tråden..

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
"Varför tar mina kedjor slut på 500mil!?"

Svaret finns dolt i själva frågan tycker jag. Bättre att alltid byta hela drivpaketet på en gång.

Jerk Off

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900ss
berggren_martin skrev:
"Varför tar mina kedjor slut på 500mil!?"

Svaret finns dolt i själva frågan tycker jag. Bättre att alltid byta hela drivpaketet på en gång.

Alltså kedjan tar slut långt före dreven.... Vissa rullar bör
jar "glappa".

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Slitna drev sliter ju på kedjan. Annars brukar ju stånkor och twinnar slita mer än radmotorer pga lite mer ryck i transmissionen. Du kanske ska prova ett annat fabrikat på kedja?

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Ingen
Exakt var smörjer ni kedjan?
Är det bara på rullarna?
Rullarna och sidorna?
Bara på sidorna?

Var håller ni burken när ni sprutar på kedjan?
Man vill ju inte att hela hojen ska bli dränkt.

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Jag smörjer på insidan av rullarna, alltså den delen som ligger emot dreven. Brukar hålla munstycket nära kedjan för minsta klet. I praktiken innebär det att även utsidan av kedjan blir kletig, jag har tex aldrig tappat ett kedjelås-clips nånsin, de brukar jag få bända bort.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag byter alltid hela drivpaketet, superdrive på www.addemoto.se har bra och prisvärda paket.
Jag brukar köra 2500-3000 mil på ett paket :tummenupp
Smörjer som Oljekyld gör (varm kedja) och tvättar aldrig med fotogen eller högtryck.
Dessutom så har superdrive ett bra skruvlås som är lätt att montera (tillbehör) jag litar inte på clipslås då jag tappat clipset ett par ggr när man kör + 270 km/h.

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF-R1
Jag smörjer min kedja nästan varje gång jag åker, och är den smutsig torkar jag bara ren den med en trasa som jag sprejar lite
5-56 eller liknande på.

smörj den gärna rikligt.

Håller den inte bra då är det dålig kvalite på kedjan och dreven.

1500mil borde den ju hålla iallafall...............

Edit: jag kommer alltid att köra med nitad kedja jag litar inte hundra på kedjelås...................eller kan man göra det?

Last edited:

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Jerk Off skrev:
Jag överdriver smörjningen, tvättar aldrig med högtryck, dreven var nya i våras och ser helt okej ut idag (5000 mil senare).
Och ja, de sträcker sig.... Skall mäta hur mycket ikväll!

Alltså, såvitt jag vet ska man smörja mellan sidoplattorna på kedjan i huvudsak, alltså på själva oringarna. Och dessutom ska man byta drev och kedja samtidigt, om dina drev rullat 5000 mil och du sätter på ny kedja är det inte konstigt att den tar slut snabbt.
Men jag undrar om dina kedjor verkligen är slut, hur menar du att rullarna glappar? Symtomen är väl normalt att kedjan sträcker sig jättemycket på få mil och att den går att lyfta av den från drevet mer än ett några millimeter.
Btw, min erfarenhet är att oljebaserade medel funkar mycket bättre än vax vad gäller smörjningen.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Sliter man ut kedjan på 500'a mil, beror det ofta på att kedjan varit för spänd och/eller att man byter kedjan, men har slitna drev.

Jerk Off

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900ss
Dreven var nya tillsammans med kedjan! i år har jag kört med i mitt tycke väääldigt slak kedja men ändå så är det en del rullar som "glappar"....

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0