Varför vi vinkar till varandra.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Trevlig text med mycket man känner igen sig i (åka baki farsgubben på hojen).

Tycker vi borde köra en kampanj här om att alla på forumet ska börja vinka.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
:)

The message you have entered is too short. Please lengthen your message to at least 5 characters.

TTias

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2008
Hoj
2001 Triumph Legend TT
Klart man vinkar!

Har t.o.m. hänt att man tagit fel och vinkat till en och annan mopedist...

amlin

Wheelie is tha shiiit
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Såld
Underbar läsning.. Borde stå med i Vägverkets manual när man tar mc-kortet?! ;)

"I love it when I see a younger rider on a "crotch rocket" scream past me and wave. New riders carrying on the traditions." :tummenupp

R5+1

Guest
Min teori...

...ang att bikers inte vinkar till knuttar:

Antingen var de bråkstaken i obs-klassen i skolan, eller så var de mobbade. Hur som så har de sprungit på det otrevliga fenomenet med att inte passa in. Att då välja bort 25-åriga sprättar till småkillar (menat att låta fördomsfullt) vid hälsningar gör kanske att de känner sig distansierade från tönteriet/mobbarna/konformiteten de inte kan uppnå. Beggars can't be chosers.

På samma sätt som många/alla av oss ser ner på och kanske skrattar åt andra människor för hur de klär sig, ser de ner på "oss" som alltid har bråttom, iklädda skinnställ och uppflugna på plastraketer.

Bara en teori.

Asurat

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Hoj
Yamaha XJ6N ´09
Mycket bra läsning, och stämmer in precis med varför även jag som passagerare vinkade i sommarturen :tummenupp Det skapar en bra, viktig gemenskap. Därför vinkar vi! :banana

_rills_

Guest
Super text, mitt i prick!

Jag hälsar till ALLA, även mopeder(framtida Motorcykliseter) :banana

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Riktigt bra text, kopierade det Stefan S klippt ut och la in på min facebook! Det är så jävla sant! :tummenupp

LasseH66

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2010
Hoj
Zundapp
Grymt bra text. Dock ganska trist att få det bekräftat det jag länge befarat: Vissa köper sig inte en motorcykel för nöjet att äga och köra motorcykel samt träffa andra motorcyklister - de försöker köpa sig en attityd.

Jag tycker vi andra fortsätter att hälsa på varandra som civiliserade människor :tummenupp

MadKat

Luktar gummi?
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -93
Riktigt bra text, kopierade det Stefan S klippt ut och la in på min facebook! Det är så jävla sant! :tummenupp

Har läst om texten ett par gånger nu. Tror att många känner igen sig, inte bara på just den biten. Utan helheten med mystiken, vänskapen och allt vad det innebär med att äga/köra en mc:)

Dock som LasseH66 skrev, det finns dom som inte riktigt förstår det. Utan har det som ett sätt att visa sig.

Så nästa gång ni möter någon som inte hälsar/hälsar tillbaka, dra hårt i smilebanden:tummenupp

Smagatusk

Guest
Hälsade förra året på en hel konvoj med hang-around-wannabe´s som ett socialt experiment. Säkert 40 hojar. Min näve gick upp och ner under hela förbipasserande kortegen. Nå´n i mitten hälsade och de två sista...

Skitsamma... Jag hälsar hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Jag själv tillhör skolan som hälsar på allt med 2 hjul och motor.
Vi motorcyklister är en särskild sorts människor, ser vi en annan motorcyklist på en parkeing, mack, korvmojjen kan vi utan problem börja prata med varann även om vi aldrig träffats innan, säj vilken annan grupp människor som gör det. Vinkandet ser jag som en sak som stärker bandet mellan oss, ett erkännande att vi vet vad det handlar om.
Att en del inte vinkar tillbaka kan handla om så mycket, för det mesta tror jag det är att man är så fokuserad på något annat i trafiken att man inte alltid ser en mötande vinkande motorcyklist förrän det är försent att själv slänga upp näven.

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900SS
Jag hälsar på alla, dock inte så mycket när man kör inne i stan... Stockholm i rusningstrafik kräver sin uppmärksamhet så man förväntar sig inte att bli hälsad på där heller. Men så fort man kommer utanför tullarna så... :D

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Hoj
Ingen
Tidigare i sommras mötte jag en gammal gubbe på en Ural(eller liknande, sidovagn iaf) strax efter Gottröra påväg mot Rimbo. Han satt dubbelvikt med en "kruka" och goggles på huvudet samt en grimasch som sade att det gick undan.
Slängde ut handen och chansade på att få en vink tillbaka trots att jag glider runt på en svart plastraket, om inte för att visa min uppskattning av hans fordon. Jag fick en vink tillbaka och ett leende spred sig innanför hjälmen. Ingen aning om varför men det kändes bra.

Hälsar på det mesta så ofta jag kan.

superRVFR

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
Honda RVF400R, Honda CBR600RR Race
- När jag liten och seglade på farsans stora båt på sommrarna...vinkades det mellen alla båtar, även motorbåtar. Numera vet jag inte hur man gör där på sjön? När jag körde omkring i min Range Rover under många år vinkades det alltid mellan alla Land Rovers och Range Rovers...vi förstod verkligen varandra. Numera vinkar jag på alla andra träningscyklister när jag är ute och tränar i mina trikåer...inte alla vinkar tillbaka...alla kanske inte förstår? På hoj vinkar inte alla glidarhojjar tillbaka:confused: dom kanske måste koncentrera sig så på körningen eftersom allt krom blänker dom så i ögonen?

Imorgon skall jag börja vinka på alla brudar på jobbet...

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
MOTO-GUZZI V100
jag hälsar på alla. gammal som ung. sporthoj som frans moppe. alltid roligt och vinka åt mc(kompisar).

de är något spec med att köra mc. man kommer in som i en familj på något sätt. ruskigt roligt :yoparty

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC