Varför vill den inte?

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Så byte insugsgummit så den gick lite bättre. Men problemet kvarstår. Monterade dit air-duct'sen men det gick knappt att köra. Under färden testade jag att hålla handen framför air-duct'sen. Inte så att jag täckte den utan bara framför så inte så mycket vind trycks in, och då gick den o köra så man kom hem.
Monterade tillbaks så som jag hade innan air-duct'sen sattes dit o då gick det genast att komma upp i 180-200km/h. Ska testa att bygga "ögonlappar" framför luftburkshålen o se ifall den kanske går bättre. Inte så att hålet blir mindre eller täcker nåt utan endast mot fartvinden.

Hur menar du ställa chocken?

Då du satte tillbaka airductsen monterade du även tillbaka den lilla slangen som går från förgasararna och fram till luftintaget, utan den så går hojen skit. Den slangen ska skapa mottryck i förgasaren mot luften som trycks in i luftburken från andra hållet. På min 7:a går denna slang in i luftburken istället.
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Här har du en bild så vet du vilka slangar jag menar.
 

Bifogat

  • zx9r.JPG
    zx9r.JPG
    38.1 KB · Visningar: 110

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
ZX vet vilka slangar du menar, De har alltid suttit kvar men är något avkapade. Ska kika på dessa slangar och se ifall det kommit nå skit i dem eller om de sitter i kläm eller liknande.
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Av egen erfarenhet vet jag att dessa slangar måste vara riktade framåt så luften kommer in riktigt. Hade mina hängande rakt ner på min förra hoj provade att rikta dem framåt medans jag åkte och hojen stack som en "raket" då.

Annnars kan du slå till på dessa. Sätt på lösa filter och med dessa förgasare får du en gasrespons som heter duga samt klappret från trottlarna på tomgång gör att man får ståpäls.
Kolla bara om säljaren kan skicka till Sverige innan du köper om du skulle vara intresserad. Jag har såna här på min och skulle aldrig byta tillbaks till orginal igen.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/FCR-...008QQitemZ180257924689QQrdZ1QQsspagenameZWDVW
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
kopplade loss dessa slangar, i mitten av dem finns det nån sorts filter av nåt slag. Blåste i dem o det rann ut en massa rödbrun vätska och lite små skit bla. en död fluga. Hojen går jävligt bra nu från start upp till 150, därefter släpper man gasen o gasar igen vill den inte riktigt :S börjar bluddra o har för sig. Fan vad irriterad man är, moterat loss allt flera ggr nu :( utan att skiten vill gå riktigt.
Vad kan detta bluddrande bero på? går så jävla bra i låga farter. Allt under 100km/h
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Dessa filter ska sitta där, förhindrar att du får in en massa skit i förgasarna. Det du kan göra som många andra har gjort mig själv inkluderat är att ta bort den där ventilen eller vad man ska kalla det som sitter uppepå ventilkåpan och plugga de två slangar som kommer upp från ventilkåpan och går in i denna ventil. Det som blir över då är den lilla slangen från förgasaren, sätt ett y-rör där och se till att slangarna har fritt framåt. Vill du inte ha air-ductsen monterade är nog den enklaste lösningen ett set med flatslide förgasare, tro mig jag vet av erfarenhet av detta problem.

Att den går bra under 100km/tim beror nog på att det inte är så stort tryck i luftburken. Kolla om den går bra upp till den hastigheten oavsett växel du har.Ifall felet är varvrelaterat eller fartrelaterat.
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Det sjuka är att den gick as bra innan, hajar inte varför den vart som den vart nu :S
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Idag när jag körde hem från lunda låg jag i 130km/h+ och då började den bluddra igen, testade att täppa igen en av dessa mindre slangar med ett finger och då gick den gensat mycket bättre, släppte o då började den bluddra igen :S kanske ska göra hålet lite mindre eller täppa igen ena. Ska testa mig fram lite imorn :) men det känns som jag hittat problemet. Innan gick det trögt efter 180km/h nu kom jag enkelt upp till 190km/h men vågade inte gasa mer då jag bara körde med en hand o den andra handen pillade jag i slangen.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Skulle det inte gå att fimpa airductsen ? Sätta en täckplåt eller nån form av snorkel en bit ifrån , så du inte har fartvind rätt in i luftburken ? Då blir ju luft"trycket" konstant o förgasarna blir enklare att ställa in. För tänker man efter så har man inte så stor nytta av luffarturbo på en streetfighter...:)
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Skulle det inte gå att fimpa airductsen ? Sätta en täckplåt eller nån form av snorkel en bit ifrån , så du inte har fartvind rätt in i luftburken ? Då blir ju luft"trycket" konstant o förgasarna blir enklare att ställa in. För tänker man efter så har man inte så stor nytta av luffarturbo på en streetfighter...:)

har inte airductsen monterade, utan det sitter två andra smala slangar som leder till förgasaren och det är dessa som spökar. förklarade ovan att när jag sätter fingret för ena så går hojen som en raket, men tar jag bort fingret så börjar den bluddra o gå konstigt igen. detta enbart i höga farter. Men det börjar kännas som jag hittar felet så jag ska testa mig fram imorn så återkommer jag med hur det gick.
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Har man inte air-ductsen monterade måste man kompensera de små slangarna till rätt diam mot de andra luftintagen om man har en annan dimension på de rören. Kan vara lite kinkigt att ställa in. Nästan så att du skulle ha ett vred med en kulkoppling på den lilla slangen som du kunde ställa in exakt luftmängd..
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Okej, vart ligger luftskruven? så man inte går o skruvar om allt på hojen.
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Sitter i framkant under förgasarna. Kan vara svårt att komma åt, näst intill omöjligt utan att ta bort förgasarbryggan.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
okej :S ska se vad jag hinner med innan kl 17.00. då måste den vara körklar så jag ska hinna möta upp gänget o åka till barkarby
 
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Gnosjö
Hoj
CBR 600 streetfighter + min första hoj: Yamaha TZR 125 -90
Tja, hoppas du loser problemet.

Sjalv finner jag traden mycket lustig, da du pratar om att kopa begagnade gummin (livsfarligt, och aven lite ackligt ma jag saga) och aven att kora och pilla pa slangen samtidigt... :tuttar

Lessen for mitt OT-inlagg.
Lycka till!
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Tja, hoppas du loser problemet.

Sjalv finner jag traden mycket lustig, da du pratar om att kopa begagnade gummin (livsfarligt, och aven lite ackligt ma jag saga) och aven att kora och pilla pa slangen samtidigt... :tuttar

Lessen for mitt OT-inlagg.
Lycka till!

haha, jag är en äklig typ kan inget göra:tungan
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Då var mitt problem löst :) Täppte igen den vänstra smala slangen från förgasarna och nu går hojen kanon :) testade att minska hålet men det hjälpte inte.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top