Varför vill inte min XR600?

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Har haft problem med min XR600 nu ett tag (måndagsex så det skriker om det)
Totalrenovera motorn (allt ovanför cylinder) i våras/vintras. Körde ca 100 mil med den och upptäkte att vipporna slets ned. Ned med skiten och i med nya vippor (var nedplockad i tre månader). Efter det har den inte startat alls. Enstaka tändningar, men inget mer. Har Nu gjort allt. Av o på med cylinder, annan topp, kollat kammen åtminstånde 10 gånger (för att komma fram till att det inte spelar någon roll hur den ska vara så länge kamdrevet vs veven är rätt). Förgasaren har vart i delar, ny soppa, ingen dödare/dödare, ingen choke/choke etc etc.

Behöver nu hjälp!!

Tidgare tråd
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Att bensin kommer fram och att stiftet blir fuktigt har du förstås kollat?
Gnistan kommer när kolven är i compläge? Kompprovat?
Har du ett stift i som du säkert vet funkar?
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Haft givaren till tändningen borta ? ('Piggen' på hö vevaxelände)
(som så många andra motorer så gnistrar det varje varv, ett varv fel kan det inte bli mao.)
/u
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
BMW R90s skrev:
Att bensin kommer fram och att stiftet blir fuktigt har du förstås kollat?
Gnistan kommer när kolven är i compläge? Kompprovat?
Har du ett stift i som du säkert vet funkar?


Nytt stift, stinker soppa ur kröken när man kickat några gånger.

Hur kan man kolla att gnistan kommer i kompläge?

ulf_lundin skrev:
Haft givaren till tändningen borta ? ('Piggen' på hö vevaxelände)
(som så många andra motorer så gnistrar det varje varv, ett varv fel kan det inte bli mao.)
/u


Haft den borta, trodde det kunde bero på den i början, men satt som den skulle (antagligen).
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Givaren bestämmer när det tänder. Enl. alla böcker ska det bara gå att sätta den
i ett läge, men på min gick det att sätta den var som helst. Så det blev lite labbande innan den satt rätt igen.
Det är nästan omöjligt att kolla tändningen med stroboskop pga litet titthål i vä kåpan och att det blåser oljedimma ut genom det
när man startar den. Men ungefärligt läge kan du hitta lätt. Strax innan kolven är i topp ska piggen peka på spolen.
Men exakt hur mycket 'strax' är vet jag inte. Varje steg på splinesen ger ca 20 gr ändrad tändning (vill jag minnas).
Min gick ganska bra m ett steg för sen tändning, visade det sig.

Da capo: Eftersom den tänder varje varv så tänder den alltid i öd med komp; oxå.
(Förutsatt att givaren sitter ok förstås.)
/u
 
Last edited:

carsam

prone2failure
Gick med
29 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
ktm
ulf_lundin skrev:
Givaren bestämmer när det tänder. Enl. alla böcker ska det bara gå att sätta den
i ett läge, men på min gick det att sätta den var som helst.

/u


Ett spline på axeln ska vara tillplattat så man bara ska kunna sätta givaren på ett sätt. Men på min är det lite dåligt gjort, så man kan sätta givaren hursomhelst även på den.

Man kan visserligen sätta givaren 180 grader fel genom att vända på den, även om splinejoxet funkar.

/carsam
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
carsam skrev:
Ett spline på axeln ska vara tillplattat så man bara ska kunna sätta givaren på ett sätt. Men på min är det lite dåligt gjort, så man kan sätta givaren hursomhelst även på den.
På min hade givaren en urfräsning över 2 splines, så tanken var att det på veven
skulle saknas en urfräsning, dvs. en 'spline' skulle vara dubbelt så bred.
Men veven hade lika fina små splines runt hela axeln......

Proffs märker upp hur grejorna sitter innan dom tar bort dom; det gjorde inte jag (heller).
/u
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top