Varför vill SMC har 1150kr för 1 dag på bana?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Bokade mig 22 maj på Kinnekulle och fick mig ett gott skratt när fakturan kom.

1150kr för en dag????
Är det något jag missat? Vad är så speciellt med denna körning som gör den värt några hundralappar mer än normalt?

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
WestW skrev:
2066655 Bokade mig 22 maj på Kinnekulle och fick mig ett gott skratt när fakturan kom.

1150kr för en dag????
Är det något jag missat? Vad är så speciellt med denna körning som gör den värt några hundralappar mer än normalt?

Vet inte, kanske är det för att det är en utbildning ocjh inte en vanlig dag på bana.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Du har inte bokat en Sporthojskurs hus dom? Alltså en kurs, som är inom deras ramar av Sporthojsprojektet 2006. Det är ingen vanlig bandag, utan en ren kurs där du ska läras upp hur du ska nyttja din MC på bästa möjliga sätt.

Men ser man på bilden din så kanske du inte är intresserad av det?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Som sagt upplägget för utbildningen är ju lite annan än en vanlig bandag. Det är massor med folk inblandade och mycket jobb för att få ihop en bra utbildning.

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Jag är mest fascinerad att du a) bokat in dig på en kurs i tron om att det är en bandag och b) inte kollade priset innan du bokade dig.

Dock är jag övertygad om att du kommer få en kanondag!

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
Trampcyklar
Sedan kvalificerar du dig för den nya SMC/Folksam-försäkringen efter att den kursen är avklarad (= ev. lägre försäkringspremie)

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Freppa skrev:
2066836 Jag är mest fascinerad att du a) bokat in dig på en kurs i tron om att det är en bandag och b) inte kollade priset innan du bokade dig.

Dock är jag övertygad om att du kommer få en kanondag!

Var tidigt ute så allt jag visst var att det var en körning den dagen. Bokade direkt och fick papper månader efter med pris. Det är ju ingen katastrof. Undrade bara vad som gör kursen värd några extra hundringar.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
WestW skrev:
2066914 Var tidigt ute så allt jag visst var att det var en körning den dagen. Bokade direkt och fick papper månader efter med pris. Det är ju ingen katastrof. Undrade bara vad som gör kursen värd några extra hundringar.
Vad finns det mer för kurser då? CSS är ju bra mkt dyrare.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
WestW skrev:
2066914 Var tidigt ute så allt jag visst var att det var en körning den dagen. Bokade direkt och fick papper månader efter med pris. Det är ju ingen katastrof. Undrade bara vad som gör kursen värd några extra hundringar.

My 5 cent´s!

Genomför dagen och bilda dig sedan själv en uppfattning om du anser att det VAR värt pengarna eller ej!

Kom dock med öppet sinne, mottaglig för information och lärande samt inställningen att du skall ha kul så blir det säkert kanonbra, oavsett pris! :tummenupp

Mvh!
// Niklas

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Avarage skrev:
2066991 My 5 cent´s!

Genomför dagen och bilda dig sedan själv en uppfattning om du anser att det VAR värt pengarna eller ej!

Kom dock med öppet sinne, mottaglig för information och lärande samt inställningen att du skall ha kul så blir det säkert kanonbra, oavsett pris! :tummenupp

Mvh!
// Niklas

Jo det kan bli så. Jag har varit på SMC kurs tidigare och då var det körning och i vilan imellan var det broms/kurv teori. Funderade lite då den kursen kostade ca 600-800kr. Nu verkar det vara liknande SMC kurs/körning men någon krona dyrare. Vi får väl se efteråt

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
WestW skrev:
2067115 Jo det kan bli så. Jag har varit på SMC kurs tidigare och då var det körning och i vilan imellan var det broms/kurv teori. Funderade lite då den kursen kostade ca 600-800kr. Nu verkar det vara liknande SMC kurs/körning men någon krona dyrare. Vi får väl se efteråt

Bankörningen på Kinnekulle den 22 maj är en heldag med Broms och kurv teknik, dvs ingen friåkning alls som jag har förstått det hela. Jag kommer ner för en lärorik dag. Och förhoppningsvis åker man därifrån som en bättre och säkrare förare...

Hoppas vi ses där! Mvh...

highside

Guest
WestW skrev:
2066655 Bokade mig 22 maj på Kinnekulle och fick mig ett gott skratt när fakturan kom.

1150kr för en dag????
SMC Stockhoms kurser kostar 1500:- för endagars och 2100:- för tvådagars, så så dyrt var det väl inte.

Jag kan inte riktigt SMC Skånes kursupplägg. En sak jag vet som sklijer sig mot våra (SMC Stockholm) kurser är att vi kör 3 pass * 20min på endagars och 3 pass * 30min på tvådagars. SMC Skäne kör vad vet 4 pass * 15min.

På våra kurser har vi 6 deltagare och 1-2 instruktörer per grupp. I varje pass kör tre grupper.Det gör totalt 54 deltagare.

Micke

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Kursen är arrangerad av SMC Riks.
Det verkar som att alla instruktörer, mat etc. etc. ska ha betalt/ersättning. Därav priset.
Jag personligen tror ju inte att dagen kommer vara bättre eler sämre än en vanlig b&k-dag för 800:-

Det höga priset gör troligtvis att SMC INTE fångar upp sporthojsfolket, vilket ju är målet.
Jag själv skulle exempelvis inte åka på en bandag som kostade över 1000:-, inte ens på Kinnekulle :näsblod

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
vad alla klagar på höga priser då.

Det är mycket enkelt, vill man inte betala priset, boka en annan dag istället?

marknadskrafter kallas det för, bokar ingen en sån dag så får ju "säljaren" tänka om, blir det fullbokat så bekymrar sig nog inte "säljaren" något om det.

Och... kursen den 22:e Maj är inte en "vanlig" broms och kurv kurs.

Om du går kursen, ring sen folksam o kolla vad du får i försäkringspremie...

//håkan

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
TinaTjejen skrev:
Det verkar som att alla instruktörer, mat etc. etc. ska ha betalt/ersättning. Därav priset.
Är det konstigt? Att instruktörer skall ha betalt och att mat skall betalas?

Jag personligen tror ju inte att dagen kommer vara bättre eler sämre än en vanlig b&k-dag för 800:-
Vilka Broms- och kurvtagningskurser kostar 800 kr? Länk?

Det höga priset gör troligtvis att SMC INTE fångar upp sporthojsfolket, vilket ju är målet.
Ehhhh? Menar du att sporthojsfolket är fattigare än andra grupper?

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
sgtpepper skrev:
2089070 Är det konstigt? Att instruktörer skall ha betalt och att mat skall betalas?

Vilka Broms- och kurvtagningskurser kostar 800 kr? Länk?

Ehhhh? Menar du att sporthojsfolket är fattigare än andra grupper?

Att maten kostar kan jag förstå. Däremot bör det göras upp nån sorts plan på ersättning till instruktörer. Jag känner inget behov av att jag måste ha ersättning på varenda droppe bensin/varenda meter däck mot asfalt men jag förstår att instruktörer som kuskar från de norra delarna av landet och därmet har 3 ggr så lång resväg; kanske känner större behov av ersättning. Vad vet jag.

Exempel på en b&k-kurs a' 800kr är en som ägde rum i augusti förra året på Gelleråsen. Eller en för 500:- med teampyamas på Midlanda. (Och JA, Midlanda är billigare att hyra, men det kom folk!)

Jag menar inte att sporthojsfolket är fattigt. Jag menar att är priset för högt så anmäler man sig inte, (eller avanmäler när man fått veta DET priset) och därmed kommer inte SMC:s önskan om utbildning på sporthojsåkarna fram.

Är du med nu då?

Last edited:

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
TinaTjejen skrev:
2089158 Att maten kostar kan jag förstå. Däremot bör det göras upp nån sorts plan på ersättning till instruktörer. Jag känner inget behov av att jag måste ha ersättning på varenda droppe bensin/varenda meter däck mot asfalt men jag förstår att instruktörer som kuskar från de norra delarna av landet och därmet har 3 ggr så lång resväg; kanske känner större behov av ersättning. Vad vet jag.

Exempel på en b&k-kurs a' 800kr är en som ägde rum i augusti förra året på Gelleråsen. Eller en för 500:- med teampyamas på Midlanda. (Och JA, Midlanda är billigare att hyra, men det kom folk!)

Jag menar inte att sporthojsfolket är fattigt. Jag menar att är priset för högt så anmäler man sig inte, (eller avanmäler när man fått veta DET priset) och därmed kommer inte SMC:s önskan om utbildning på sporthojsåkarna fram.

Är du med nu då?

Vi får 13:-/milen i ersättning och det täcker inte bensin/transport/däckslitage mm, så det är nästan idiell verksamhet från instruktörernas sida. Samt att det går XX antal timmar för utbildningar som vi instruktörer skall genomgå, tror du dessa utbildningar är gratis för SMC? Vi i SMC skåne tar 1200:-, och det är fullt på alla 6 körningar....

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Zilversurfer skrev:
2089488 Vi får 13:-/milen i ersättning och det täcker inte bensin/transport/däckslitage mm, så det är nästan idiell verksamhet från instruktörernas sida. Samt att det går XX antal timmar för utbildningar som vi instruktörer skall genomgå, tror du dessa utbildningar är gratis för SMC? Vi i SMC skåne tar 1200:-, och det är fullt på alla 6 körningar....

Jag tror inte att utbildningarna är gratis från SMC, varifrån har du fått detta? Jag håller på med dem själv :rolleyes: (jag går alltså en kurs, jag anordnar den inte)
Det kommer säkert att bli fullt på 22maj-dagen också, liksom på era körningar.

Allt jag säger är att JAG personligen inte skulle gå en dag för 1200:-, för dem pengarna har jag helt enkelt inte och jag förstår att andra väljer bort de lurserna, trorts att de säkert är bra, för att istället köra 2 dagar någonannanstans för samma summa.
Men ni(tm) är duktiga på att förvränga det jag säger :rolleyes:

Heli

eller var det Trasi
Gick med
22 May 2004
Hoj
GSX-R 750 Y
TinaTjejen skrev:
2089158

Exempel på en b&k-kurs a' 800kr är en som ägde rum i augusti förra året på Gelleråsen.

Den kursen förmodar jag, var en av ASTRAZENECA MCs egna anordnade b&k kurs med SMC-uppsala, med överbliva kvarvarande platser och därav priset.
//Heli

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Heli skrev:
2089966 Den kursen förmodar jag, var en av ASTRAZENECA MCs egna anordnade b&k kurs med SMC-uppsala, med överbliva kvarvarande platser och därav priset.
//Heli
Ja, jävlar. Det har du rätt i.
Vi tog några kvarvarande platser i alla fall. And that's the way U have to go if U R poor :hihi

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC