Varför wobblar min hoj???

youngström

Det e int en hobby, det e en livsstil.
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Triumph Speed Triple -01 Suzuki GSX750R -96
Har en Triumph Speed 3 955i -01 som beter sig väldigt nervöst i kurvorna. När man ligger på i en kurva så börjar styret wobbla lätt. Väldigt obehagligt. Provade o byta däcken o det är inga glapp i några lager. Kan det helt enkelt va fel inställning på dämparna? :confused: :confused: :confused:
Kanske för hårda. har provat lite olika inställningar o när jag ställer framdämparna som hårdast så blir det bättre................men då går det ju inte göra några stoppies.....:huvet

Är det någon som har en aning??? hjälp sökes.....till hojen alltså..:tungan

kingho

Motard is the shit!
Gick med
30 Aug 2005
Hoj
Nya på väg
Ja tror att du ska höra med närmaste Triumph återförsäljare eller nån annan hoj affär.

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Har du sänkt den fram eller höjt bak? Blir väldans brant vinkel då. Prova styrdämpare. Och kolla igenom geometrin .

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Jag hade antydan till samma sak när jag hade olika oljenivå i gaffelbenen.

Macfly

AEQUITAS VERITAS
Gick med
27 May 2006
Hoj
Triumph Speed triple -01 Med Daytona rova
Wobbla

jag har samma problem fast för mig är det bak det vill wobbla, ska prova ställa om fjädringen så fort vägarna blivit farbara (och bor man i norrland så vet man att det kan ta tid). Läste i nån tråd någonstans att det kunde ha med fjädrings inställningen att göra. vi får väl återkomma med uppdaterad info.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
jag har samma problem fast för mig är det bak det vill wobbla, ska prova ställa om fjädringen så fort vägarna blivit farbara (och bor man i norrland så vet man att det kan ta tid). Läste i nån tråd någonstans att det kunde ha med fjädrings inställningen att göra. vi får väl återkomma med uppdaterad info.

Wobbla bak:va

Sitter hjulet fast? Svingen?

Visste inte ens att det går..

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Wobbla bak:va

Sitter hjulet fast? Svingen?

Visste inte ens att det går..

på gammel tl1000s jag hade om man jag kom in för hårt i en kurva o växla för mycket for arslet omkring o de kändes skumt men inte okontrollerat,, va nog nåt likn han mena :)

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Kolla så inte du har ett oljeläkage på en gaffeltätning,,,...Som redan nämmt olika nivåer brukar orsaka wobbel!! En annan orsak som jag råkade ut för på min cbr 900 var att när bakhjulet vart slitet så wobblade skiten...

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Triplen har ganska mjuk inställning som standard, speciellt bak. Min hade en tendens att gunga genom kurvorna med originalinställningen. Jag upplevde dock aldrig någon tendens till vobbel, men om man har väldigt olika ställt mellan fram och bak kan det säkerligen ge oönskade fenomen.

Länken nedan har en lite sportigare inställning att testa, den passar naturligtvis inte alla men det är bra att ha något att utgå ifrån.
http://www.sportrider.com/bikes/146_street_bike_suspension_settings/index.html#triumph

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024