Varför?

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Är jag den enda som sitter och funderar över VARFÖR!? Varför bor man på ett sånt här ställe? Framför sig har man en årstid av väntan. Vänta, vänta och vänta. Det är det enda som gäller nu i flera månaders tid.

Vänta på den där dagen när man vaknar på morgonen, tittar ut genom fönstret. Solen skiner. Skönt! Termometern pekar på härliga 15grader, äter en snabb frukost. Tar på mig ryggskydd, skinnställ och skor. Slänger med mig hjälmen under armen och handskarna i andra handen. Skyndar mig lite smått nerför trappan för jag vet ju vad som väntar.

När jag väl kommer ut genom ytterdörren så möts jag av fågelkvitter och en varm sommarvind, vädret är underbart! Klockan är inte så mycket så daggen ligger kvar på sadeln. Tar av skivbromslåset och torkar av sadeln med en trasa. Vrider om nyckeln och startar hojen. Vilket ljud! Snart får jag sätta mig i sadeln och åka iväg. Skyndar mig att ta på mig hjälmen och handskarna medan jag låter hojen stå på tomgång bredvid och vänta.

Nu är det dags! All utrustning är på och hojen är varm, nu åker vi! Tar det ganska lungt första biten och låter motorn bli ordenligt varm. När jag åker ut från stan så känner jag lukten av nyklippt gräs, någon har precis varit ute och klippt gräset.

Hojen är varm och jag har precis kommit ut på min favoritväg. Kurvorna bara väntar på mig och hojen. Gasar på. Vindbruset blir tydligare och vägen känns smalare, vilken känsla! Hojen bara fortsätter och fortsätter. Kurvorna läggs bakom oss! Snart kommer det där krönet... Krönet kommer och framhjulet åker upp i luften! Jag sitter och ler innanför visiret. Livet leker! Fler kurvor. Fler krön. Kommer fram till lite bebyggelse och saktar in, skönt att få vila lite... Känner lukten av ladugård och nyslaget hö.

Klockan har blivit eftermiddag och det är dags att vända hemåt igen efter en heldag i sadeln. Åker hemåt efter samma väg och lukten från det nyklippta gräset är nu utbytt till doften av nygrillade kotletter. Doften får mig att bli påmind om sommarens stundande grillkvällar. Jag åker hem. Ställer undan hojen. Senare på kvällen är det fest och kubbspel på schemat, kul! Sommaren är härlig!

Varför bor man här?

När man kan vara där?
Img_0921-curves.jpg

Last edited:

Blackwelder

Livsnjutare
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Honda CB1300 SA -06
Du är ju ett ämne som författare!:klappar
Mitt vinterdepp blev ju inte bättre av den krönikan!:(

MacMarine

GSXR
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
GSX1100
men å andra sidan så har sällan kört så länge som denna säsong och sen tog det bara 2 veckor så kom snön

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Inte för att låta negativ men vi har bara oktober ännu...

Knutten

Medlem
Gick med
14 Jun 2004
Hoj
Hayabusa
:såjaponken

Bra skrivet :tummenupp

Måste ju säga att det du berätta upplevde jag idag..
förrutom sommarvädret o fågelkvitter.

Äntligen har vintersäsongen börjat jiiiiipie...:yoparty

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Skojigare har jag inte haft på snö. Hur kul som helst. Men instämmer med att sommaren ändå är bäst.
Men i år har jag ingen depression över att det inte går att köra hoj. :tummenupp

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Det enda som är bra med vintern är att det faktiskt går att spara in en del pengar då eftersom hojen står parkerad...

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning