Varg i Göteborg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En varg springer nu runt i Göteborg. I vargdebatten är oftast stadsborna positiva till var men lantisarna negativ. Så ingen missförstår vill jag säga att jag är positiv till varg i vår natur men ur ett socialt perspektiv ska det bli roligt att följa debatten om denna varg stannar kvar i stan. Jag tror nämligen att stadsborna inte är så glada åt den utökade stadsfaunan.

Avenyn är nog inte så dumma jaktmarker gissar jag. Gott om dumma pomfrittmåsar, och andra urbaniserade djur som tappat lite av sina naturliga rädslor. Kanske lite mänskliga matrester i soptunnorna? Det var väl ungefär den vägen vi fick våra hundar från vargstammen en gång i tiden? Så kanske vargen stannar?

Jag hoppas i alla fall att den stannar bara för att jag tror vargdebatten kommer bli väldigt inkonsekvent mot tidigare och vilket roar mig lite.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Försök till vass trådstart? :va

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Var en varg strax utanför Helsingborg i ett villaområde med massor med barnfamiljer nyligen. En hundägare mötte den på nära håll. Det är nog bara att gilla läget att när stammen ökar kommer de att närma sig tätorter.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Varg i och omkring tätorter är inget jätteproblem.
Inte särskilt många som har hus/tamdjur utanför lägenheten.
Vilttillgången i fylleristparken påverkar antagligen inte så många jägare heller.
Men visst kommer det att bli skriverier från lattemorsorna.

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
jag körde på en varg en gång precis utanför hässleholm för några år sen. Ringe polisen men dom ville inte tro mig... sa att d va en varg men dom trodde att jag förväxla vargen med en räv:p va fan man ser väl skillnad på en varg o en räv:p

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Blir intressant när den första vargwobblern eller pissetrasan i staden får stryka på foten.

Fast mest sannolikt tar den dig snart ut på landsbygden igen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
jag körde på en varg en gång precis utanför hässleholm för några år sen. Ringe polisen men dom ville inte tro mig... sa att d va en varg men dom trodde att jag förväxla vargen med en räv:p va fan man ser väl skillnad på en varg o en räv:p
Nu förstår jag inte vad du menar. De är ju lika som blåbär och jordgubbar! :hihi
svenska_djur.jpgVargar1.jpg

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Vargen har testat göteborg förut, gick inget bra den gången heller, söderleden blev för mäktig.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Gott om älg på avenyn då?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tveksamt om det rör sig om nåt kopplat till vargstammen. Mer troligt att det är nån av de som rymde från Skånes djurpark och är mer "urbaniserade"..

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Varg i och omkring tätorter är inget jätteproblem.
Inte särskilt många som har hus/tamdjur utanför lägenheten.
Vilttillgången i fylleristparken påverkar antagligen inte så många jägare heller.
Men visst kommer det att bli skriverier från lattemorsorna.

Slottskogen är full av djur, getter,sälar och älgar och söndagspromenerande par. Lätta byten!
Skatås har tama rådjur också

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Äh, det är säkert bara en hund.

Smagatusk

Guest
Tveksamt om det rör sig om nåt kopplat till vargstammen. Mer troligt att det är nån av de som rymde från Skånes djurpark och är mer "urbaniserade"..

Jag har för mig att vargarna som rymde från Skånes djurpark bara rymde till en annan del av parken, alltså inte ut i naturen.

Jag kan ha fel.

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
FZR600
Någon som känner till ifall dessa vargar hör till de som man planerade att plantera i olika delar av Sverige?

Jag tycker det kändes som att antalet vargar i södra Serige helt plötsligt steg ganska markant. Det känns inte som att så många djur kollektivt väljer att vandra söderut och sen separera från sin flock.

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Jag som trodde slippa det här, jägarforumen svämmar över av den här infekterade debatten!
tumblr_lt1gp3XvY91qzozj1.jpg

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Någon som känner till ifall dessa vargar hör till de som man planerade att plantera i olika delar av Sverige?

Jag tycker det kändes som att antalet vargar i södra Serige helt plötsligt steg ganska markant. Det känns inte som att så många djur kollektivt väljer att vandra söderut och sen separera från sin flock.

Jag tror inte det.
Vargar vandrar ganska långt när de söker revir.
Folk i allmänhet verkar tro att vi kan ha en vargstam på 600-700 djur utan att de sprider sig över hela landet.
Någon romantisk idé om den ädla vargen som bor någonstans i fjällen och lever på nästintill självdöda älgar som de nedkämpar i ärlig kamp.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Finns inte en enda hund på hela jordklotet som inte skulle kunna önska att den kunde klättra i träd,flyga eller spontant dö om den ställs öga mot öga me gråben - det kan jag lova:hihi

Det är totalt kört:crash

Du vet den feta tuffe vovven när gråben skjuter fram huvvet me alla gaddarna ute , huvet skjutet neråt ,öronen bakåt o morrar - enkelbiljett till månen direkt:hihi

Nu är är vargarna helt lugna och stabila svansviftare me huvet på sne mot människor i jmf mot en nervös kamphund.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Finns inte en enda hund på hela jordklotet som inte skulle kunna önska att den kunde klättra i träd,flyga eller spontant dö om den ställs öga mot öga me gråben - det kan jag lova:hihi

Det är totalt kört:crash

Du vet den feta tuffe vovven när gråben skjuter fram huvvet me alla gaddarna ute , huvet skjutet neråt ,öronen bakåt o morrar - enkelbiljett till månen direkt:hihi

Nu är är vargarna helt lugna och stabila svansviftare me huvet på sne mot människor i jmf mot en nervös kamphund.

Förutom hundraser framavlade i syftet att mota bort varg.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Jag tror inte det.
Vargar vandrar ganska långt när de söker revir.
Folk i allmänhet verkar tro att vi kan ha en vargstam på 600-700 djur utan att de sprider sig över hela landet.
Någon romantisk idé om den ädla vargen som bor någonstans i fjällen och lever på nästintill självdöda älgar som de nedkämpar i ärlig kamp.

Det hade väl funkat om dom var tillåtna i norr :tungan

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...