Varg i Göteborg

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det är väl ok om de ger sig av på lite kortare besök neråt landet, men de får inte stanna så länge att de lägger sig till med några ovanor. Jag vill inte höra något gläfsande på götebörska när han kommer tillbaka. Nu är jag ingen jägare men den dagen jag hör en varg yla på skånska här i skogen så köper jag en bössa.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Mastiff bla vill jag minnas

Kangal är en turkisk mastiffras som lyckats plocka nån varg då och då men som ni ser har de halsband med stora taggar just för att vargen ej ska kunna bita tag i strupen. Utan en sådan halsband plockar vargen denna "kamphund" lättare än man tror och då är denna hund ändå stor.

kangal01.jpg

kangal02.jpg

tumblr_m9bfuii7Bv1ratnmjo1_500.jpg

Korsa en Kangal med American Bulldog från jaktlinjer (Performance) så har man en potent hund som slaktar vargar om det är 1 varg mot 1 hund, men vargar är sällan ensamma så kan bli tufft ändå.

BUCKEYE_2010_ANCHOR_BULLY_RASCALZ.jpg

Last edited:

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Vi har haft en "svensk" hundras för ändamålet som tyvärr är utdöd sedan 100;talet år. Denna användes till att vakta tamboskap, stundtals lade den ner gråben.
Kan dock inte minnas vad den hette.

Hittade!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dalbohund

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Nån nämnde Slottsskogen. Där har den nog helt säkert varit så den synts både vid Stigbergstorget och Majvallen. Snart får man väl se Markus och Skäggo smyga omkring i buskarna vid Säldammen. Lock and load boys!

Det är ingen här som är rädd eller har blivit negativ till varg pga den här stackaren. Inte ens de fårägare i Kullavik vars får den hade rivit var särskilt nego. Folk tycker väl att den inte hör hemma mitt i stan vilket den naturligtvis inte gör, men det verkar som det mest är lantisar och småstadsbor som är skitnödiga när det kommer till varg. Fjollor.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Nån nämnde Slottsskogen. Där har den nog helt säkert varit så den synts både vid Stigbergstorget och Majvallen. Snart får man väl se Markus och Skäggo smyga omkring i buskarna vid Säldammen. Lock and load boys!

Det är ingen här som är rädd eller har blivit negativ till varg pga den här stackaren. Inte ens de fårägare i Kullavik vars får den hade rivit var särskilt nego. Folk tycker väl att den inte hör hemma mitt i stan vilket den naturligtvis inte gör, men det verkar som det mest är lantisar och småstadsbor som är skitnödiga när det kommer till varg. Fjollor.

Dom lär ju inte hitta henne , det blir överraskning när dom skall klappa två gulliga får på väg till bilen:3freak

wolf1.jpg

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Kangal är en turkisk mastiffras som lyckats plocka nån varg då och då men som ni ser har de halsband med stora taggar just för att vargen ej ska kunna bita tag i strupen. Utan en sådan halsband plockar vargen denna "kamphund" lättare än man tror och då är denna hund ändå stor.

Korsa en Kangal med American Bulldog från jaktlinjer (Performance) så har man en potent hund som slaktar vargar om det är 1 varg mot 1 hund, men vargar är sällan ensamma så kan bli tufft ändå.

Man får ändå skilja på varg och varg. I Sverige och Ryssland tex är vargarna mycket större och med större käkar än i Sydeuropa och Mellanöstern. De ser ju ut som små dingos därnere. Sen finns förstås blandningar i länderna däremellan. Men en nordlig eurasisk varg är nog rätt svår att rå på för en hund oavsett ras. Vilda vargar är ju rätt vältränade vad gäller fighter och att döda också.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR

Ok, nu läste jag inte allt men om det han skriver stämmer så borde vi se många människor stryka med varje år pga varg. Får man passa sig då. Jag är ute och springer ibland i Slottsskogen sent på kvällen. Dessutom med lite hälta ibland pga mc-krasch och occassional löparknä.

Tur man är sån jäääla alfahanne att hundar och annat oknytt gnyr och sticker svansen mellan benen vid första anblick, hehe.

Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Tror inte du behöver bry dig liksom:hihi

Jag har uppåt 100 utenätter i terränglådan per år - mycket vintertid och fullmåne osv -bar himmel övernattning,nattnavigering och så - solo ofta.

Jag borde liksom varit uppäten för länge sedan - och jag har liksom legat ute bland dom i samma område - trots tama exemplar har jag bara haft 3-4 close encounters trots iskyla,fullmåne och mitt i natten.

Jag har inte ens behövt bry mig och sitta så här:4skrika - utan så här :va

Det har inte varit någon skillnad i uppträdande mot när dom mött folk på stan,skolbarn eller så.

Så jag vet inte - slottskogen borde känna lungt - så här kan dom se ut på natten under fullmånenemma2.jpg

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ok, nu läste jag inte allt men om det han skriver stämmer så borde vi se många människor stryka med varje år pga varg. Får man passa sig då. Jag är ute och springer ibland i Slottsskogen sent på kvällen. Dessutom med lite hälta ibland pga mc-krasch och occassional löparknä.

Tur man är sån jäääla alfahanne att hundar och annat oknytt gnyr och sticker svansen mellan benen vid första anblick, hehe.

Jag tror inte du behöver oroa dig. Vi bor i ett glest befolkat land och man kommer nog inte att tillåta att vargstammen växer sig för stor eller att de etablerar sig i flock där det råder brist på föda och annat som kan få dem att börja intressera sig för oss människor. En ensamen varg som det varit tal om här i Skåne och Göteborg är nog inte mycket att oroa sig för. Den kommer nog att tappa intresset när den inte hittar någon att para sig med och leta sig tillbaka till områden där den har störst sannolikhet att stöta på någon ur sin art.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jag är inte orolig för nån stackars vilsen varg :hihi. Borde man nog egentligen oroa sig för rånrisken istället. Men de agerar ju på samma sätt som en vargflock när det gäller att välja offer så det är väl mest ensamma småkillar och gamla tanter som är i riskzonen.

Dock kittlar ju tanken lite på ylande mördarvargflockar i Slottsskogen. Då hade nog till och med jag sållat mig till Skäggos skara. Sitter ju i och för sig rätt många brajrökare där på sommarnätterna som hade behövt lite uppläxning av både vargar och jägare. Främst de dreadsprydda bongastrummarna från Majorna :zpy

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Var inte så säker på att det är en vilsen varg - jag har faktiskt suttit så här en natt nånstans i skogarna runt Göteborg :3freak

Isåfall finns det rätt många som springer omkring runt Göteborg - både norr och öster - tror dom är bra på att hålla fisketrycket nere - bra för sjöarna:yoparty

För några år sen låg jag o polaren i tält vid en ispimpeloperation - min telefon har vargyl som väckarklocka...

Hans ögon ploppade ut stora som grapefrukter:rofl

Sen dess är han han totalt personlighetsförändrad - väntar numera bara på o få mail me bilder på broderier,virkning och skit.

Numera får man felstavade konstiga svars sms om man frågar om det skall ut i skogen:va

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Var inte så säker på att det är en vilsen varg - jag har faktiskt suttit så här en natt nånstans i skogarna runt Göteborg :3freak

Isåfall finns det rätt många som springer omkring runt Göteborg - både norr och öster - tror dom är bra på att hålla fisketrycket nere - bra för sjöarna:yoparty

För några år sen låg jag o polaren i tält vid en ispimpeloperation - min telefon har vargyl som väckarklocka...

Hans ögon ploppade ut stora som grapefrukter:rofl

Sen dess är han han totalt personlighetsförändrad - väntar numera bara på o få mail me bilder på broderier,virkning och skit.

Numera får man felstavade konstiga svars sms om man frågar om det skall ut i skogen:va

Ursäkta men jag fattar inte hälften av vad du skriver. Det finns ett flertal fiskätande vargar runtom Göteborg. Är det korrekt?

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO