Vargjakten

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
tycker de verkade rätt vilda, de hann med att döda en hjort, ett får och ett rådjur så de hade nog klarat sig bra i det fria :D

Det är väl inte så konstigt att dom går :banana. Dom har gått i det där hängnet i flera år och känt lukten av mumsiga hjortar och rådjur. Klart att dom tar chansen när dom får den. :D

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
Vi börjar nog vara nära vägs ände nu känns det som :) Jag kan dock inte hitta den länk som anger att en däggdjurspopulation är "akut" under 500 djur. Om t.ex. SKANDULV hade hållit med hade aldrig jakt tillåtits. Varg är ju en predator och inte ett bytesdjur så den undersökning du hittade kanske var mer generell? De vargar vi har lever dessutom inte i samma flock så sjukdom kommer inte automatiskt att drabba alla svenska vargar..

Men hallå, nu glömde du att mörka din okunskap. Vem fasen jagar med hunden i koppel? Man kan göra eftersök med hunden i långlina men det är en annan sak än jakt.

Det är knappast någon nyhet att experter har uttalat sig om att vargjakt inte är att föredra då stammen inte är tillräckligt stor. Har sett flera uttalanden på tv:n när det gäller det. Minns dock inte namnet på dom.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
I Sverige inleds 2010, det internationella året för biologisk mångfald, med licensjakt på den svårt hotade arten varg. De administrativa kostnaderna för jakten, mellan 4 till 5 miljoner kronor, tar regeringen från - just det - anslaget till biologisk mångfald.

När det kommer från 08:a finns det som oftast liksom ingen botten på dumheter :D

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ducati Monster S2R
Sådärja!

12 mindre, rena paradiset för skjutglada!
Bedövningspilar var väl aldrig en option.....:rolleyes:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6404054.ab

Tror du på fullaste allvar att Vårdarna sköt ihjäl dom bara för att dom fick en chans??? Dom har lagt ner åratal av arbete för den stammen och så skulle dom skjuta dom för skojjs skull? Tycker du ska lämna denna tråd och låta din "vargfeber" läka ut...

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
thread-delivers.jpg

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
YZF 1000 R
Tror du på fullaste allvar att Vårdarna sköt ihjäl dom bara för att dom fick en chans??? Dom har lagt ner åratal av arbete för den stammen och så skulle dom skjuta dom för skojjs skull? Tycker du ska lämna denna tråd och låta din "vargfeber" läka ut...

Kunde inte sagt det bättre själv, men tänk på att det är Baltimores tråd:Bugar :Bugar

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
För att inte tala om min, jag menar din, nej jag menar min, nej jag säger inte, avatar. :Bugar

Jag sitter iaf inte utan en åsikt och enbart skriver på ett forum för att provocera. Jag har ett genuint intresse i vissa av frågorna som dyker upp och skriver då. Till skillnad från dig som bara försöker stirra runt i pannan, o jag orkar inte ens bry mig mer. *blocka person* Puss o hej

Åter till topic.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
I Sverige inleds 2010, det internationella året för biologisk mångfald, med licensjakt på den svårt hotade arten varg. De administrativa kostnaderna för jakten, mellan 4 till 5 miljoner kronor, tar regeringen från - just det - anslaget till biologisk mångfald.

När det kommer från 08:a finns det som oftast liksom ingen botten på dumheter :D

Fullkomligt logiskt :död

Men men, en Centerpartist har väl aldrig kunnat beskrivas som vare sig smart eller klok.. :Maud :Carlgren :Eskil :4skrika:jisses:eek:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Dom har lagt ner åratal av arbete för den stammen och så skulle dom skjuta dom för skojjs skull?

man kan ju undra varför dom inte ringde naturvårdsverket på en gång och meddelade att de hade ett par vargar som behövde placeras ut på en gång när de lagt ner så mycket arbete, det är väl inte olagligt att släppa ut en varg heller.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Verkar vara vanesak

Aftonfnasket

– "Djurutrymmen ska vara utformade så att djur i angränsande utrymmen inte kan skada eller stressa varandra och de ska vara rymningssäkra”.

Att placera vargar bredvid kronhjortar har en stressande effekt på djuren, anser Daniel Nyberg, och hägnet var allt annat än rymningssäkert.
Kan bli av med tillståndet

Länsstyrelsen i Skåne är tillsynsmyndighet för djurparken. På torsdag åker länsveterinär och jurist till parken för att inspektera hägnet och vargarnas placering.

– Det förefaller som att det finns brister, säger länsveterinär Ewa Stenfeldt Turesson.

Om länsstyrelsen bedömer att djurparken inte underhållit hägnet kan parken bli av med tillståndet.

När länsveterinär Ewa Stenfeldt Turesson tittar i sina anteckningar upptäcker hon att Skånes djurpark skjutit ihjäl vargflockar förut - år 2004 och år 1995.

Anledningen: Det har uppstått oro i gruppen när alfaparet har blivit för gamla, säger Ewa Stenfeldt Turesson.

– 2004 skjöt man 12 stycken och behöll två har jag skrivit här, och 1995 gjorde man tydligen samma sak.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
När länsveterinär Ewa Stenfeldt Turesson tittar i sina anteckningar upptäcker hon att Skånes djurpark skjutit ihjäl vargflockar förut - år 2004 och år 1995.

Ett sätt att rensa ut gammelvargar och få in lite fler gulliga valpar för besökarna? :va :konspirationsteori

Wize

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
07 KTM
Om man ska plantera in varg i sverige..

Är det bäst att plantera in 2friska vargar med 200 inavlade

eller 4friska med 400 inavlade?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Om man ska plantera in varg i sverige..

Är det bäst att plantera in 2friska vargar med 200 inavlade

eller 4friska med 400 inavlade?

1 frisk och en inavlad måste ju vara bäst eller hur?