Självklart är den mycket inavlad idag, mycket till tack för den hetsjakt som fanns tidigare på dem.
Agria statistik:
Under åren 2000 - 2005 betalade försäkringsbolaget Agria ut ersättning för 78 hundar som angripits av varg, björn, lo och kungsörn. Samtidigt betalade man ut ersättning för 135 vådaskjutna hundar
Om det nu minskat eller Vargen tagit fler kan jag inte svara på och det intresserar mig inte direkt heller då jag anser att ni är smartare än vargen och bör kunna skilja på tamdjur och vilda, tycker inte du det?
Du svarar aldrig på det jag frågar. Anser du det vettigt att ni ens dödar en enda utav era egna hundar? Om det är så mångas liv, hur kan dem leva med sig själv efter att ha "dödat en familjemedlem" som du säger? Bör man iaf inte sluta med sådan jakt när man dödar en familjemedlem?
Du kanske inte vill ta bort all varg vi har, men du hade säkert velat hålla mängden lägre än vad den är idag. Och det har ju bevisats många ggr nu att genetik inte stärks bäst genom att slakta av dem.
Nu har ju Vargen funnits hur länge som helst i detta land och även mer utbrett än idag såvitt jag vet, då bör den också få vara där.
Och jo, hade det varit direkt livshotande att köra hojen på vissa områden (extrema mängder grus, blinda bilförare eller liknande) hade jag inte kört på de vägarna precis som jag inte hade velat utsätta en familjemedlem för livsfara heller, oavsett "sport"
Eller så kör man försiktigare (har hunden på långlina) så är chanserna mindre att någon i trafiken (vargen) skadar en (tar en hund), och man själv har större chans att upptäcka de faror som finns i dem områdena (Jägarna hinner se skillnad på tamdjur och bytesdjur samt riskerar inte hundarna för vargen)
Rätta mig gärna om jag har fel, men som jag förstått det så gäller siffran för vådaskjutna hundar både skadade och dödade hundar pga. vådaskott. Dessutom gäller den över hela Sverige, och som bekant har vi inte vargen över hela Sverige, speciellt inte de åren som Agria har med på sin statistik.
Det är dessutom ingen som tycker det är okej att jakthundar vådaskjuts. Det jag försöker få dig att förstå är att problemet med vådaskjutna jakthundar är oerhört mycket mindre än vad problemen med vargangrepp är. Dessa siffror har jag postat tidigare, och kan ta fram dem igen om så önskas.
Har även försökt att få dig att förstå att det används olika typer av jakthundar beroende på vilken jaktform som utövas. De jakthundar som utsätts för risken för vådaskott är de hundar som jobbar i närheten av jägare och viltet. Exempel på såna jaktformer är t ex fågeljakt eller älgjakt.
Jagar man t ex ripa eller fasan med hjälp av en fågelhund, löper man i det närmaste ingen risk alls för att få hunden vargdödad. Däremot är hunden utsatt när det gäller vådaskott.
Jagar man t ex. rådjur eller hare med hjälp av drivande hund, så är risken för vådaskott obefintlig. Däremot är risken för vargangrepp mycket större, eftersom hunden jobbar långt bort från jägaren.
Vill alltså få fram att det ofta inte är samma typer av jakthundar som utsätts för vådaskott som utsätts för vargangrepp. Undantaget för detta är främst våra älghundar, som jobbar både nära älgen och långt ifrån hundföraren.
Nu ligger antal dödade hundar på ca 30st per år pga. vargangrepp. Detta är även en risk som det är svårt att skydda sig emot, annat än att sluta släppa hunden. Tar man t ex risken med trafik, så brukar man i alla lag jag jagat med se till att ställa ut ett par man i närheten av trafikerade vägar. Detta för att snabbt kunna rycka in om hunden skulle gå upp på vägen. Moderna hjälpmedel som gps-pejl har hjälpt till mycket med detta.
Ingen jägare vådaskjuter jakthundar med flit, och att ens försöka få det att verka som om vi jägare inte skulle bry oss om detta är tragiskt och helt enkelt patetiskt av dig.
Vad gäller dina försök att få det att verka som en lösning att jaga med hunden i långlina, visar återigen på att du inte har den minsta koll på hur jakt fungerar. Jag kan avslöja att skulle vi springa ihop med jakthunden, så skulle våran vittring ligga över hela skogen och t ex rådjuren skulle inte bukta utan istället dra rakt ut från marken. Viltet kopplar nämligen ihop oss människor med fara. En ensam tax kan rådjuren däremot se som något tragiskt långsamt, och står ofta och väntar in taxen, innan de skuttar vidare några 100m och väntar in taxen igen.
Det är helt okej att du tycker om varg och att vi ska låta dem växa okontrollerat, trots den höga inaveln. Men när du har åsikter som påverkar ett ämne som jakt, var vänligt och skaffa dig lite kunskap om ämnet före du talar om hur jakt ska bedrivas!