Vargstammen

Vad tycker du om varg i Sverige?

• Antal röstningar
    0

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Matin, hur ser du nu på ev. import av nya vargar?
Jag ser positivt på en import av vargar. Om vi ska lyckats med att både ha en frisk och sund vargstam som samtidigt kan hållas på en nivå där även andra intressen kan få finnas, så är det en förutsättning.

Just nu ser utsättning av valpar ut att vara smidigast. LÄNK

Det är på gång:
Under tisdagsförmiddagen presenteras Naturvårdsverket sitt förslag på flera plaster i Sverige, däribland i Gävle och i Falun.

Förutom i Gävledalaområdet anser Naturvårdsverket att följande platser kan bli aktuella för nya vargar: Västra Götaland, Värmland, Dalarna, Västmanland, Örebro och Gävleborg. Och i vissa områden i Uppsala, Stockholm, Södermanland, Östergötland.

- Syftet är inte att öka antalet vargar, utan att minska inaveln. Antalet vargar begränsas genom den införda jakten, sa Susanna Löfgren.

1 000 000 / 75 (pris per meter stängsel) =13333,33 meter stängsel.

Sen får han bidrag på dryga tredjedelen.

Och detta för en hobbyverksamhet??
Väldigt vanligt att man har får som en bisyssla på landet. Både för intresset och för att dryga ut inkomsterna.

Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
OK, då tar jag tillbaka att vargar borde knapra upp dig....

Jag ser positivt på en import av vargar. Om vi ska lyckats med att både ha en frisk och sund vargstam som samtidigt kan hållas på en nivå där även andra intressen kan få finnas, så är det en förutsättning.

Just nu ser utsättning av valpar ut att vara smidigast. LÄNK

Det är på gång:
Under tisdagsförmiddagen presenteras Naturvårdsverket sitt förslag på flera plaster i Sverige, däribland i Gävle och i Falun.

Förutom i Gävledalaområdet anser Naturvårdsverket att följande platser kan bli aktuella för nya vargar: Västra Götaland, Värmland, Dalarna, Västmanland, Örebro och Gävleborg. Och i vissa områden i Uppsala, Stockholm, Södermanland, Östergötland.

- Syftet är inte att öka antalet vargar, utan att minska inaveln. Antalet vargar begränsas genom den införda jakten, sa Susanna Löfgren.

Väldigt vanligt att man har får som en bisyssla på landet. Både för intresset och för att dryga ut inkomsterna.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Självklart är den mycket inavlad idag, mycket till tack för den hetsjakt som fanns tidigare på dem.

Agria statistik:
Under åren 2000 - 2005 betalade försäkringsbolaget Agria ut ersättning för 78 hundar som angripits av varg, björn, lo och kungsörn. Samtidigt betalade man ut ersättning för 135 vådaskjutna hundar

Om det nu minskat eller Vargen tagit fler kan jag inte svara på och det intresserar mig inte direkt heller då jag anser att ni är smartare än vargen och bör kunna skilja på tamdjur och vilda, tycker inte du det?

Du svarar aldrig på det jag frågar. Anser du det vettigt att ni ens dödar en enda utav era egna hundar? Om det är så mångas liv, hur kan dem leva med sig själv efter att ha "dödat en familjemedlem" som du säger? Bör man iaf inte sluta med sådan jakt när man dödar en familjemedlem?

Du kanske inte vill ta bort all varg vi har, men du hade säkert velat hålla mängden lägre än vad den är idag. Och det har ju bevisats många ggr nu att genetik inte stärks bäst genom att slakta av dem.

Nu har ju Vargen funnits hur länge som helst i detta land och även mer utbrett än idag såvitt jag vet, då bör den också få vara där.

Och jo, hade det varit direkt livshotande att köra hojen på vissa områden (extrema mängder grus, blinda bilförare eller liknande) hade jag inte kört på de vägarna precis som jag inte hade velat utsätta en familjemedlem för livsfara heller, oavsett "sport"
Eller så kör man försiktigare (har hunden på långlina) så är chanserna mindre att någon i trafiken (vargen) skadar en (tar en hund), och man själv har större chans att upptäcka de faror som finns i dem områdena (Jägarna hinner se skillnad på tamdjur och bytesdjur samt riskerar inte hundarna för vargen)

Eh, det stod även om skadestatusen i de länkar jag lagt in. Ska jag behöva citera allt här i fet stil? Då är vi ju överens om att den svenska vargstammen är kraftigt inavlad, det var väl skönt?

Vilka andra arter skulle vi slakta pga. deras kraftiga inavel?? Vem har pratat om att ta bort alla vargar??

Jag är för en förvaltning av den vargstam vi har. Dvs så ser jag inga bekymmer med att vi begränsar antalet varg i de områden där den funnits under många år och dessutom tål en viss avskjutning. Jag tycker inte att t ex Värmland och Dalarna ska ha en okontrollerat stor vargstam bara för att det sett till hela Sveriges yta inte är många. Låt vargen sprida sig, men förvalta den där den redan är etablerad. Precis som vi gör med björn och lodjur.

Vad gäller jämförelsen med jakthundar och hojar, så ska du se det som man skulle tvingas avstå från hojen. För det är det som händer ute i vargområdena, man vågar inte släppa en familjemedlem när det är så gott om varg, för man har inte kontroll på vilka områden den finns.

Förr kunde man ringa till en vargtelefon och få reda på vart vargflocken fanns, nu fyller den ingen funktion inom de kärnområdena som har rikligt med varg.

Tråkigt att höra

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Men herregud, maken till mer trögfattad person får man leta efter!
Jag skrev att jag fullkomligt SKITER i OM det nu vore så att Vargen tar alla utom 1 jakthund då den är ett Rovdjur och ser ingen jävla skillnad på din hund, ett bytesdjur eller annat som gör intrång på dennes revir.

Det DU inte kan fatta är att jag och alla andra fattar att det förekommer grav inavel bland vargarna. Men sen kan du inte förstå att INGEN, och absolut INGEN utav individerna slaktade hade några som helst skador utav detta. Vill du att en vän som sysslar med genetik skall kontakta dig och förklara hur det fungerar och hur man bäst stärker en genpool som är defekt? Eller du ska hänvisa och säga igen, "dem är mer än syskon"..... Då borde vi slakta av alla (och många andra arter) för att sedan importera ett par tusen friska?

Att någon ser att jaga med hund som sitt "liv" är ju ett kul liv för dem kankse. Men du likställde det med hojkörande, nu kanske du kan tänka ännu ett steg längre (knappast men vi försöker) och inse att alla på hoj även tar en medveten risk vid hojkörning och att det förekommer skador som andra trafikanter är orsaken till? Duvet såna som också har rätt att finnas?

Varför ska ni, stora stygga pojkar med pickadollor även ha handikapp i form av att absolut inget ska kunna drabba er, dem som jagar åt er eller liknande och ni ska bara få döda?

Det roliga är att du inte ens kan inse detta utan kommer säkerligen fråga igen vart jag kan få att ni dödar ens en hund per år... och antagligen länkar du in något smart som inavelsgraden igen... ? Surprise me! :Bugar

Du är bra stöddig för att ha forumets värsta gay-avatar faktiskt. :mattias

ja det var nära! :lol

Last edited:

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Självklart är den mycket inavlad idag, mycket till tack för den hetsjakt som fanns tidigare på dem.

Agria statistik:
Under åren 2000 - 2005 betalade försäkringsbolaget Agria ut ersättning för 78 hundar som angripits av varg, björn, lo och kungsörn. Samtidigt betalade man ut ersättning för 135 vådaskjutna hundar

Om det nu minskat eller Vargen tagit fler kan jag inte svara på och det intresserar mig inte direkt heller då jag anser att ni är smartare än vargen och bör kunna skilja på tamdjur och vilda, tycker inte du det?

Du svarar aldrig på det jag frågar. Anser du det vettigt att ni ens dödar en enda utav era egna hundar? Om det är så mångas liv, hur kan dem leva med sig själv efter att ha "dödat en familjemedlem" som du säger? Bör man iaf inte sluta med sådan jakt när man dödar en familjemedlem?

Du kanske inte vill ta bort all varg vi har, men du hade säkert velat hålla mängden lägre än vad den är idag. Och det har ju bevisats många ggr nu att genetik inte stärks bäst genom att slakta av dem.

Nu har ju Vargen funnits hur länge som helst i detta land och även mer utbrett än idag såvitt jag vet, då bör den också få vara där.

Och jo, hade det varit direkt livshotande att köra hojen på vissa områden (extrema mängder grus, blinda bilförare eller liknande) hade jag inte kört på de vägarna precis som jag inte hade velat utsätta en familjemedlem för livsfara heller, oavsett "sport"
Eller så kör man försiktigare (har hunden på långlina) så är chanserna mindre att någon i trafiken (vargen) skadar en (tar en hund), och man själv har större chans att upptäcka de faror som finns i dem områdena (Jägarna hinner se skillnad på tamdjur och bytesdjur samt riskerar inte hundarna för vargen)
Rätta mig gärna om jag har fel, men som jag förstått det så gäller siffran för vådaskjutna hundar både skadade och dödade hundar pga. vådaskott. Dessutom gäller den över hela Sverige, och som bekant har vi inte vargen över hela Sverige, speciellt inte de åren som Agria har med på sin statistik.

Det är dessutom ingen som tycker det är okej att jakthundar vådaskjuts. Det jag försöker få dig att förstå är att problemet med vådaskjutna jakthundar är oerhört mycket mindre än vad problemen med vargangrepp är. Dessa siffror har jag postat tidigare, och kan ta fram dem igen om så önskas.

Har även försökt att få dig att förstå att det används olika typer av jakthundar beroende på vilken jaktform som utövas. De jakthundar som utsätts för risken för vådaskott är de hundar som jobbar i närheten av jägare och viltet. Exempel på såna jaktformer är t ex fågeljakt eller älgjakt.

Jagar man t ex ripa eller fasan med hjälp av en fågelhund, löper man i det närmaste ingen risk alls för att få hunden vargdödad. Däremot är hunden utsatt när det gäller vådaskott.

Jagar man t ex. rådjur eller hare med hjälp av drivande hund, så är risken för vådaskott obefintlig. Däremot är risken för vargangrepp mycket större, eftersom hunden jobbar långt bort från jägaren.

Vill alltså få fram att det ofta inte är samma typer av jakthundar som utsätts för vådaskott som utsätts för vargangrepp. Undantaget för detta är främst våra älghundar, som jobbar både nära älgen och långt ifrån hundföraren.

Nu ligger antal dödade hundar på ca 30st per år pga. vargangrepp. Detta är även en risk som det är svårt att skydda sig emot, annat än att sluta släppa hunden. Tar man t ex risken med trafik, så brukar man i alla lag jag jagat med se till att ställa ut ett par man i närheten av trafikerade vägar. Detta för att snabbt kunna rycka in om hunden skulle gå upp på vägen. Moderna hjälpmedel som gps-pejl har hjälpt till mycket med detta.

Ingen jägare vådaskjuter jakthundar med flit, och att ens försöka få det att verka som om vi jägare inte skulle bry oss om detta är tragiskt och helt enkelt patetiskt av dig.

Vad gäller dina försök att få det att verka som en lösning att jaga med hunden i långlina, visar återigen på att du inte har den minsta koll på hur jakt fungerar. Jag kan avslöja att skulle vi springa ihop med jakthunden, så skulle våran vittring ligga över hela skogen och t ex rådjuren skulle inte bukta utan istället dra rakt ut från marken. Viltet kopplar nämligen ihop oss människor med fara. En ensam tax kan rådjuren däremot se som något tragiskt långsamt, och står ofta och väntar in taxen, innan de skuttar vidare några 100m och väntar in taxen igen.

Det är helt okej att du tycker om varg och att vi ska låta dem växa okontrollerat, trots den höga inaveln. Men när du har åsikter som påverkar ett ämne som jakt, var vänligt och skaffa dig lite kunskap om ämnet före du talar om hur jakt ska bedrivas!

Last edited:

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Markus: Är den gay för du drog i den lille till den? Sötiz

Matin: Du har rätt, det finns ingen 100% korrekt info om du enbart ska ha i vargrevir o.s.v Siffor som du får fram från jägarförbundet är jag inte intresserad av då den är vinklad (vi behöver inte diskutera om det) Men faktum kvarstår att dem som har sina familjemedlemmar (dina ord) i jakt och då tar livet av en sådan borde inte ha licens. Håller du med här? Jag kan liksom inte tycka att det är rätt att döda något av "misstag". Man bör även vara duktig på att träffa rätt ... det är inte direkt pilkastning det rör sig om.

Om det finns vargar i området får man skita i att ha sin hund i drivande syfte, precis som man får avstå mycket i livet för att andra grejer kommer i vägen eller finns där.
Jag sa långlina då jag hela tiden försökt antyda att man kanske bör ägna sig åt annan form av jakt men det har inte heller gått fram.

Jag är ju relativt säker på att du vet vad ett rovdjur är, och då antar jag även att du vet vad dem gör när det kommer andra djur i närheten, tama som vilda?
Eller det ska inte finnas andra djur än det ni vill jaga? Det är skillnaden, jag anser att rovdjuren har lika rätt och även företräde på det vilda köttet. Ni jagar för skojs skull och tycker det är hemskt om inte ni får döda nåt.

Du behöver inte bemöda dig med att "inte svara" på mitt inlägg. Detta är det sista jag skriver här.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Matin: Du har rätt, det finns ingen 100% korrekt info om du enbart ska ha i vargrevir o.s.v Siffor som du får fram från jägarförbundet är jag inte intresserad av då den är vinklad (vi behöver inte diskutera om det) Men faktum kvarstår att dem som har sina familjemedlemmar (dina ord) i jakt och då tar livet av en sådan borde inte ha licens. Håller du med här? Jag kan liksom inte tycka att det är rätt att döda något av "misstag". Man bör även vara duktig på att träffa rätt ... det är inte direkt pilkastning det rör sig om.

Om det finns vargar i området får man skita i att ha sin hund i drivande syfte, precis som man får avstå mycket i livet för att andra grejer kommer i vägen eller finns där.
Jag sa långlina då jag hela tiden försökt antyda att man kanske bör ägna sig åt annan form av jakt men det har inte heller gått fram.

Jag är ju relativt säker på att du vet vad ett rovdjur är, och då antar jag även att du vet vad dem gör när det kommer andra djur i närheten, tama som vilda?
Eller det ska inte finnas andra djur än det ni vill jaga? Det är skillnaden, jag anser att rovdjuren har lika rätt och även företräde på det vilda köttet. Ni jagar för skojs skull och tycker det är hemskt om inte ni får döda nåt.

Du behöver inte bemöda dig med att "inte svara" på mitt inlägg. Detta är det sista jag skriver här.

Jag ser ingenting i det inlägget som är ens i närheten av en rimlig verklighetsuppfattning.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02

Är lätt att kräva att andra ska sluta när man själv inte tillhör de drabbade. Om vi pratar om jakten, så är det ofta mycket stora investeringar det handlar om. Både som ren spenderad tid, och som reda pengar. Att då du säger att man ska hitta på annat, är att göra det väldigt lätt för sig.

Med tanke på alla timmar som läggs ner på jakten här i landet, så är det egentligen snarare otroligt att det inte händer fler olyckor än det gör. Vi har nästan 300 000st jaktkortsbetalande jägare här i landet, och utöver det finns det ett mörkertal som inte betalar.
Jag har färska siffror från Agria på skadade och dödade hundar. Jag har postat dessa i någon av de andra vargtrådarna, men det verkar inte som det sätter sig.

Sedan 2006 har siffran på skadade och dödade hundar legat mellan 11st till 17st per år.
2009 låg siffran på 12st och där finns det tydligen med 4st rottweiler, som jag normalt inte ser som någon av våra jakthundar. Även om varje skottskada är väldigt tragiskt oavsett om det leder till skada eller död, så över ett helt år och med tanke på antalet jägare och hundar som finns där ute, så får man nog säga att man måste räkna med ett visst antal olyckor.

Detta gäller ju inom de flesta sysselsättningar som vi människor tar oss för.

Listan stödjer även det jag sagt om vilka hundraser som är i störst riskzon för att bli utsatta för vådaskott, dvs fågelhundar och älghundar.

För de som inte vet skillnaden på hundraserna, så kan jag ge lite exempel på drivande hundar (som är de som är mest utsatta för vargattacker):
Beagle
Drever
Finsk Stövare
Hamiltonstövare
Schillerstövare
Tax
Tax, korthårig
Tax, Strävhårig

Dessa hundraser är de som är extremt utsatta för en vargattack. Tänk även på att dessa siffror gäller hela landet...

Bifogat

• Skottskada.jpg
    Skottskada.jpg
    159.9 KB · Visningar: 28

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Lägger upp info om hur det ser ut med vargangrepp på våra hundar under 2009:

Björn dödade 1st och skadade 4st (Hundar används vid jakt på björn)
Kungsörn dödade 1st
Lodjur dödade 2st och skadade 14st (Hundar används vid jakt på lodjur)
Varg dödade 27st och skadade 19st

Antal björnar i Sverige: upp till 4000st
Antal Lodjur i Sverige: upp till 2000st
Antal Varg i Sverige: omkring 200-280st

Bifogat

• dodadehundar.jpg
    dodadehundar.jpg
    123.9 KB · Visningar: 30

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Bra, det här bidrog inte direkt till en sansad diskussion.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
För i härjedalen, Mackan. Sluta necrobumpa, sedan länge, utdöda trådar.
Börjar ju bli som den där tokiga farbrorn i Jurassic Park som återskapade dinosar. Inget bra kom utav det.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
För i härjedalen, Mackan. Sluta necrobumpa, sedan länge, utdöda trådar.
Börjar ju bli som den där tokiga farbrorn i Jurassic Park som återskapade dinosar. Inget bra kom utav det.
Starta några nya då. 🥹

Plus att det här är bra gamla trådar

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag röstar för att Markus får tvångsbyta nick till "Dödgrävarn". Har vi en moderator som kan lösa detta tro? :va @sportbike Kan du fixa?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Går att ordna, högst bud vinner as usual.
Majoritetsomröstning eller mutor som gäller?

Hur många vill se Markus tvångsdöpt till något som bättre passar hans arkivistfetish? :D

Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre