Varifrån får jag en kolv/cylinder som håller och har human leveranstid?

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Grädde skrev:
Apropå det här med trim. Jag planerar att köpa ett cylle kit med överdimension till hojen sen. Tänker att det sliter mindre på motorn om man inte behöver varva lika mycket.
Någon som har en ide om hur mycket man kan sänka varvtalet ungefär om man kör på samma ''medelhastighet'' dvs 110-120'' som man hade innan.
Kommar åka rätt mycket motorväg så de e rätt viktigt för mig att inte ligga och maxa hela tiden

Det finns ju ingen motorväg på mils avstånd från sorunda :rofl

Tänk på att slitaget ökar i motorn då effekten ökar.

Även om du sänker varvet med 1 000rpm vid motorvägsfart så jämnar nog slitaget ut sej då du axelerar hårdare med trimmet. En 2taktare ska man egentligen inte ha som pendlar hoj, men vad ska man göra egentligen när man bara får köra 125cc..

Last edited:

Mikael Cagiva

Ja, jävlar!
Gick med
2 May 2003
Hoj
Ducati 748 2002
Hammet skrev:
bara så du vet måste du inte byta förgasare eller luftfilter, bestyckning räcker....tror tom max effekten ligger på något lägre varv med 165cc

Så på ren svenska: Jag köper helt enkelt bara ett 165kitt, byter originaldelarna mot dessa och så skall det gå framåt?
Så jag BEHÖVER inte köpa nytt filter och förgasare :confused:

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Hoj
TL1000R
Geiwiz har orginalcylle och 165cc till mito, även 35mm förknasare och effektsystem. Fick mina delar efter en vecka :tummenupp

Last edited:

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DT125R
Mikael Cagiva skrev:
Så på ren svenska: Jag köper helt enkelt bara ett 165kitt, byter originaldelarna mot dessa och så skall det gå framåt?
Så jag BEHÖVER inte köpa nytt filter och förgasare :confused:

nix men du måste ha större munstycke kostar 20-50kr

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
men du köpte den väl ny? borde inte skadan gå på garantin??

Mikael Cagiva

Ja, jävlar!
Gick med
2 May 2003
Hoj
Ducati 748 2002
AtlantiZ skrev:
men du köpte den väl ny? borde inte skadan gå på garantin??

Hojen är importerad från Tyskland och generalagenten frånsäger sig allt ansvar här hemma.
Och så var den också kallskuren, jag misstänker att det finns någon klasul i garantin som gör att jag ända inte skulle ha fått den reparerad då.

Mikael Cagiva

Ja, jävlar!
Gick med
2 May 2003
Hoj
Ducati 748 2002
Hammet skrev:
annars finns det en 34mm knasare för 750kr på addemoto.se :)
(Reakatalogen)

Hördu, du som är mer intresserad av detta än mig, vad för dimension skall jag ha på munstycket till förgasaren?

65? 100? Ännu mer?

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DT125R
Mikael Cagiva skrev:
Hördu, du som är mer intresserad av detta än mig, vad för dimension skall jag ha på munstycket till förgasaren?

65? 100? Ännu mer?

kolla orginal och köp sedan några steg större, tex om det är 210orginal köp då 220, 230, 240, 250 och börja med 250, om den bluddrar provar du med 240 osv. tills du känner att den går jämt och fint :)

Mikael Cagiva

Ja, jävlar!
Gick med
2 May 2003
Hoj
Ducati 748 2002
Okej, en liten checklista:

Att monteras dit:

Motorn: 165` med tillhörande kolv
Förgasaren: Så stor det behövs
Avgasröret: "Blindtarmen" kan man väl bara svetsa bort..., eller behövs något annat göras?
Luftfilter: Större

Det borde väl vara det mesta, då är väl Miton fri från alla strypningar?

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
Mikael Cagiva skrev:

Att monteras dit:

Avgasröret: "Blindtarmen" kan man väl bara svetsa bort..., eller behövs något annat göras?

Sitter det blindtarm på nyare mito??

Jo det är bara kapa och svettsa igen. klipp till en plåt med samma tjoklek som passar i hålet sen bara full gas med svettsen :)

Men varför ska du köpa trimmcylle?

Hur är tysk-hojjarna strypta som??

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DT125R
Mikael Cagiva skrev:

Att monteras dit:

blindtarmen knackar du bort, låt nån svetsverkstad svetsa ihop röret, det är lite överkurs om man inte är så bra att hantera en svets...

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
Hammet skrev:
blindtarmen knackar du bort, låt nån svetsverkstad svetsa ihop röret, det är lite överkurs om man inte är så bra att hantera en svets...

Snackar vi om tarmen som brukar sitta på dom flesta EU-moppar??

Knacka bort den låter lite konstigt du lär ju ha plattat till hela röret innan den lossnat.=)

Fram med vinkelslipen bara. Kapade bort den tog bort strypningen och svettsade tillbaka röret på en kompis Aerox, han såg ingen skillnad efteråt :)

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DT125R
Edholm skrev:
Snackar vi om tarmen som brukar sitta på dom flesta EU-moppar??

Knacka bort den låter lite konstigt du lär ju ha plattat till hela röret innan den lossnat.=)

Fram med vinkelslipen bara. Kapade bort den tog bort strypningen och svettsade tillbaka röret på en kompis Aerox, han såg ingen skillnad efteråt :)

nä nåt sånt sitter väl inte på 125orna, han menar väl strypningen i expansionskammaren, är det en blindtarm så ar det nog ingen bra ide att knacka av den :D

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Har förresten en kompis som ostrypa sin nsr, som har blindtarm. Vad tror du ihopsvetsning kan kosta hammet?

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DT125R
cRoC skrev:
Har förresten en kompis som ostrypa sin nsr, som har blindtarm. Vad tror du ihopsvetsning kan kosta hammet?

ja, är det bara en blintarm typ som sitter på scootrar så tar dom kanske en 100ing för att slipa bort den och svetsa igen hålet max 20min jobb, då blir det ju riktigt gjort oxxå

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...