Varifrån kommer alla dessa oreggade banhojar?

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Vet inte om det är så typiskt sverige? ... men här är det så jäkla white-trash betonat jämfört med övriga europa...en vass båge går hand i hand med tattoos och pitbull terrier + bo i betongförort :S

Intressant observation som även jag gjort. Utomlands är det ställe man skall gå till för att se klass 7 på långa rader affärsdistrikten. Här är det lite annars. Tänker inte spekulera i vad det beror på, för jag har faktiskt ingen aning.

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
eftersom det inte tagits upp,norge sålde hojar som tävlingsredskap utan moms i många år,dessa var ej registrerbara.likaså danmark.
nya hojar inköpta i annat eu land går ej att registrera i sverige eftersom det saknar en första ägare,då blir det ej registrerbart.
jag har själv hämtat hem många vurpade hojar från tyskland,deras brief är ej registrerbart 2 år efter sista registrering i ursprungsland så de är ju bara att kasta på 06:an nu.
alla länder utanför eu måste momsas vid införsel,deras papper brukar kastas i ursprungslandet för att minska risken att åka dit på momsning,och lättare kunna skriva ner värdet på hojen.
kryssat ramnr får förekomma i tävling men måste som sagt vara läsbart.jag tror ju inte på nån tar risken att stå med en stulen hoj i tullen på väg ut ur landet för att tjäna 15 k kronor.då blir de nog reservdelar av de.
att sedan somliga verkar ha haft hela sin hoj full av stulna delar och att försäkringsutredare ringt de har aldrig hänt mig eller de jag känner i racingen.
det är nog mer vilken typ av person man är.

många som kört vält på sin hoj väljer att sälja dessa i delar vid en stor vurpa på halvförsäkring,ett ex.på varför det finns så mycket delar.

citat:
Vet inte om det är så typiskt sverige? ... men här är det så jäkla white-trash betonat jämfört med övriga europa...en vass båge går hand i hand med tattoos och pitbull terrier + bo i betongförort :S utomlands är det mer blandat och inte alls samma faktor, medan sverige: mer krans kommun white trash "ska vara så jävla tufft, och gärna med hals-tattoo" - stuk, på hojkultur av ngn anl? kanske därför det är sån skum stämning i bandepåer här, som man inte ser overseas..

tror inte du hittar de människorna i nån större skara i bandepån,jag har nakenhundar,bor på landet.en halv tatuering,ingen halsduk och kör moped till jobbet:)

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Vet inte om det är så typiskt sverige? ... men här är det så jäkla white-trash betonat jämfört med övriga europa...en vass båge går hand i hand med tattoos och pitbull terrier + bo i betongförort :S utomlands är det mer blandat och inte alls samma faktor, medan sverige: mer krans kommun white trash "ska vara så jävla tufft, och gärna med hals-tattoo" - stuk, på hojkultur av ngn anl? kanske därför det är sån skum stämning i bandepåer här, som man inte ser overseas..

Vad yrar du om där? Full eller vad?

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
ZX-10R 2011
funderar på att ta en hoj från tyskland.. finns det nått register där man kan kolla chassi numrerna?. så man inte köper en stulen hoj?.

Deagol

En vit en vit
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
ZX 10 R NINJA -09
Korrektion: Det är asdyrt att köra hoj lagligt

I o f s fast men det innebär väl inte att dom flesta gör det. Jag menar det borde ju bara vara ett fåtal hojar av alla tillgängliga hojar som blir stulna eller....

Hmm det här börja bli lite O T :confused:

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Jag tror att den största delen av stulan delar går till andra gatåkare som har vurpat sin halvförsäkrade plastraket och då alla putskåta stekarkillar som kör hoj inte kan ha en repad del på hojen måste allt bytas till knullputs! Där säljs det garanterat sjukt mycket stöldgods / försäkringsbedrägeridelar.

Racehojar är ofta utskrotade försäkringshojar från utlandet. (jag är själv inne på min andra för tillfället) Racehojar är oftast repade skrapade lite här och där. De delar som tar mycket skada vid en crah är utbytta på en racehoj. Eftermarknadsdelar för racing såsom kåpstag kåpor styren fotpinnar mm är inte alls samma som orginal då dessa ej används utan ligger som hyllvärmare hemma.

Det jag kan tänka mig är att det är en del motorer som säljs till rasade banhojsägare. Dock finns det inget koll på motornr för tillfället och det enda man kan göra är att be att få ett skrivet kvitto med motorn.

De fröare som har bra kontakter med återförsäljare tävlar på nya hojar till dessa köps nya extrafälgar därefter är resten av delarna eftermarknadsdelar och dessa finns inte att stjäla på gathojar.

Sedan kan man ju ifrågasätta vilka hojar som stjäls mest? årets plastraketer eller 5 år gammla hojar utan starspärr? Får jag inbrott så tror jag det är större risk att dom själ min ninja från 98 än min r6 racehoj från 08 då ninjan går att starta med en glasspinne om man vill!

/Oskar

Jag har kvitto på min krockade importerade engelska hoj om någon undrar!

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
det känns ändå skönt att många är måna om att inte köpa stulet.
jag har köpt på ebay, man kan inte vara riktigt säker, vet att det ofta kommer från klotade hojar dock.
oftast är det ju också riktigt bra priser på stulet, men jag vägrar,då jag själv blivit bestulen så många gånger i mitt liv. det kostar pengar tid o min energi jag heller hade lagt på annat, än att göra nån otacksam jävel, typ lite glad för en kort stund,som sedan bara glömmer bort det sekunden efteråt.
för mig har det kostat en hel månadslön, 140 timmar utav mitt liv,(eller mer) har någon tagit o bara slängt i sjön.... om personen iallafall hade gjort något bra utav det, vilket dom självklart inte gjort för dom är ***huvuden:mad:. jag tycker att det är en stor att anledningen skall man inte köpa stulet,

sen när man diskuterar med folk som tycker att det är okej att köpa stulet så. så gömmer dom sig(rättfärdigar) alltid bakom nån idiot livs filosofi om att
" det är så livet fungerar" "om inte jag köper. köper någon annan det istället"

jag vet.. det är överreklamerat att vara snäll o ärlig nuförtiden. det tillhör dom dum-snälla människorna. men ärligt talat vet jag inte på vilket annat sätt man skall bete sig, om man vill ha ett fritt samhälle.
ju mer kontroller man har för bedrägerier o annat skit folk hittar på ju segare blir det för oss alla. kolla på socialen, a-kassan, det är inte för inte, dom inte riktigt fungerar. alla dras ju över en kam.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...