Varma respektive kalla tändstift ?

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Hej alla 2-taktsdiggare!

Har hållt på ett tag nu med att försöka få min RD350 att gå som ett spjut
men inte lyckats fullt ut....

Nu kom jag underfund med att stiften är en "storlek" för kalla och
ska såklart byta till rekommenderade stift (NGK BR8ES).

Vad jag förstått så leder varma stift värmen sämre än kalla stift,
men hur påverkas själva motorn av ett varmare eller kallare stift? :confused:
 

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
Kör du med ett för kallt, hårt stift finns det risk att det sotar igen och går dåligt eller inte alls. Just för att stiftet inte får upp sin arbetstemperatur, som ska ligga nånstans mellan 500-900 grader? (lite osäker) för bästa förbränning.

Ett för varmt, mjukt stift blir helt enkelt för varmt. Och det är inte bra det heller. Överhängande haveririsk.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
När mittelektroden har smält bort har stiftet ett för varmt "gradtal" trots perfekt förgasarinställning. Optimalt ska vara svarsotad gängring runt isolatorn medans själva isolatorn ska vara mörkt brun/röd.

Sätt i original tändstifts värmetal och justera förgasarna så att stiftfärgen blir rätt.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top