Varmare efter nya kammar och stage 1 port..

Dr.Bike

Guest
HUR en portning ser ut" behöver inte nödvändigtvis säga nåt om hur bra eller dålig den är.
Inte rent generellt iaf.
Men ni talar bara om EN sak av två. Och det är ytfinishen i kanalen.
Den andra grejen som ni bommar, och som egentligen är vad portning handlar om är kanalens grundform.
Det är DEN som ger slutresultetet, även om givetvis finishen bidrar. Dock inte alls i samma omfattning som folk tycks tro.
Det är delvis mitt eget fel att många både tror och kräver kanaler lena som barnstjärtar, där minsta hack av ett hårstrås omfattning tolkas som en grav miss.
Inget kunde vara felaktigare.

Så låt oss säga att vi har två i grundutformning identiska kanaler, men med helt olika ytfinish.
Såvitt den ena är slät, fin, men då inte blank vilket är en styggelse ur flödessynpunkt + kondensering av bensin på väggarna, så kan vi kalla denna kanal för "den bästa"
Kanal 2 har exakt samma geometri, men endast relativt grovslipad.
Då skulle jag vilja säga att det skiljer inte nämnvärt mycket på dessa.

Det som däremot kan störa saker och ting är omotiverade gropar med vassa kanter, dåliga övergångar insug/gummi samt mot säten osv.
Sånt är svårt att alltid SE, på toppar som bara är slipade med olika grovlekar på papper och/eller olika roterande verktyg.

Se på bilden här av porten i tråden: Den SER förskräcklig ut för ett otränat öga.
Men det behöver den alltså inte vara.
Dels för att titta på en bild utan djup (3D) samt även att försöka bedöma en port genom ett ytfinish-utseende är helt dömt att misslyckas.

Men som sagt SER man att det verkligen ÄR oregelbundenheter i geometrin, omotiverade olikheter osv, ja då kan man börja fundera.
Det viktigaste är dock alltid geometrin. D.v.s storleksförhållanden mellan olika tvärsnitt av kanalen.
Oxå de beroende på HUR kanalen ser ut, men främst vad motorn skall användas till.

Därför kan jag inte uttala mig om bilden, förutom att det är en dålig bild ur fototeknisk synvinkel*
(Nu ser jag iofs en del saker i bilden som jag själv aldrig hade accepterat)
Och jag lägger ner X antal timmar till på den sista finishen av flera anledningar som tidigare nämnts.
Dels för att den ger ytterligare lite pluseffekter förutom effekt, men oxå för att när man fått fram satin-finishen, så SER man på ett helt annat sätt småmissar och annat som man inte ser annars i det flammiga/repiga.
Jämför när ni spacklar och slipar inför lack.
Det är SÅ slätt och fint och ingen i hela he-tet hade kunnat gjort det mer perfekt!
Inte sant? :)
Sen lägger ni första lagret primer....
Och månens yta uppenbarar sig! :mad:

Sen att jag är en sjuk perfektionist i vissa avseenden (mekanik och tillfredställa kvinnor) gör ju det bara jobbigare än nödvändigt! :D

Lite så.

*(Använd makro. Kryp inte in i kanalen. Zooma. Använd belysning. Kanske blixt. Tillåt inte multifokus, kör focus on one spot. Om du sen vill: framtvinga större skärpedjup mha mindre bländare manuellt, Och använd ffa helst ett smidigt enbensstativ)

Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
HUR en portning ser ut" behöver inte nödvändigtvis säga nåt om hur bra eller dålig den är.
Inte rent generellt iaf.
Men ni talar bara om EN sak av två. Och det är ytfinishen i kanalen.
Den andra grejen som ni bommar, och som egentligen är vad portning handlar om är kanalens grundform.
Det är DEN som ger slutresultetet, även om givetvis finishen bidrar. Dock inte alls i samma omfattning som folk tycks tro.
Det är delvis mitt eget fel att många både tror och kräver kanaler lena som barnstjärtar, där minsta hack av ett hårstrås omfattning tolkas som en grav miss.
Inget kunde vara felaktigare.

Ok.
Jag gick inte djupare in i diskutionen HUR portningen ser ut!
JAG skrev däremot att hela sanningen nog inte ligger där!
Kag VET att det inte är hela slutresultatet ligger i en sät yta.
Men man BÖR lämna ett snyggt resultat efter sig för att se HUR portningen egentligen blev.
Svårt att avgöra på en yta som är ojämn och ruggig.

Eller har jag fel?

Dr.Bike

Guest
Ok.
Jag gick inte djupare in i diskutionen HUR portningen ser ut!
JAG skrev däremot att hela sanningen nog inte ligger där!
Kag VET att det inte är hela slutresultatet ligger i en sät yta.
Men man BÖR lämna ett snyggt resultat efter sig för att se HUR portningen egentligen blev.
Svårt att avgöra på en yta som är ojämn och ruggig.

Eller har jag fel?

Nej, det var ju just det jag skrev! :jäs
Och svaret var inte till dig! :blah Utan generellt.

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Ifrågasatte utseendet på portningen och frågade Sölle vem dom lämnat jobbet till (dom sa iaf när jag bokade tid att dom lämnade dom jobben) och även om dom testat med originalkammarna igen för att säkerställa att portningsjobbet är korrekt utfört, flödet ok etc.

Svaret blev, citat:

"Orkar inte ens att kommentera dina expertutlägg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

Så trots att jag betalt en faktura på 12.200:- (för mindre hk) så verkar det som vidare hjälp att lösa problemet uteblir från Sölle´s sida.

Skall som sagt fixa bättre foton med nya kameran och hoppas på er hjälp igen då.
Kan tilläggas att en snubbe i UK som sprängt 100hk vallen med sin TRX beskrev sin portning som "nära nog silkeslen"....och han kör också kentcams!!!

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Trevligt bemötande....

Tyvärr är inte min bänk byggd ännu annars så hade jag och gubben med ventilerna i huvet kunnat mixtra lite.

Tråkigt att det gick så!

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Trevligt bemötande....

Tyvärr är inte min bänk byggd ännu annars så hade jag och gubben med ventilerna i huvet kunnat mixtra lite.

Tråkigt att det gick så!

Tack för tanken!
Har initierat Richard på RG som kommer tillbaks från tävling i afton (tror jag det var) och vi skall köra den i hans bänk.
Jag har ju efterfrågat A/F på fil eller utskrift från Sölle men dom säger att dom inte har tid....igår gick den bra mycket bättre efter att ha gått ner 2 storlekar på mainjet....och den spottade sotflagor innan bytet....

Richard har portat TRX förut med riktigt bra resultat så han får kolla allt....sedan får det väl bli konsument Ystad osv.
TRIST hur som haver!! :näsblod

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Jag såg att följden inte riktigt framgick i tråden....
Efter dynorun 2 med kentcams o portning så ringde dom då jag tagit tåget ner och sa att dom saknade 6hk på toppen o att vridet bara gav sig på ett onaturligt sätt.
Fakturan var redan på 12.200:- och hänga tillbaks original uppfattade jag som mer pengar....samt att jag inte kunnat hämta bågen för hemfärd till götet om dom skulle hänga i standard kammar igen.
Iom att jag tagit tåget ner och var tvungen att komma hem hämtade jag ut den....rejält tunnare i lädret.

Bågen hade ett rejält lyft på mellan....varvade upp fortare och var mycket piggare.....

När jag började färden hem såg jag ju som sagt tempmätaren som var runt 70 grader då den inte borde setts (TRX mäter temp efter radiatorn av ngn outgrundlig anledning....och det var hyffsat kallt ute!)

Kom ganska precis 4 mil till Sturup då det bara sa "pang".....toppackningen hade tydligen blåst (enligt Sölle) ....vilket skulle kunna förklara varför aldrig oljenivån sjunk (trodde först att dom överfyllt)....
Packningen var en pirat....skumt för att andra jag pratat med använder BARA original!
Nu i efterhand så kollade jag expansionskärlet och där var inte vätska upp till MIN nivå....jag fyllde då upp till MAX nivå och svart sörja flöt upp i expansionskärlet....lagom kul efter all skit!!!! :mad:

För att jobba vidare "krävde" Sölle Racing att slotta kamdreven (trots att dom sa att kammarna stämde enligt kentcams spec)
HK kom enligt kurva 3 upp MOT original men 2 hk ifrån....och det goa mos som fanns då kammarna stod som original 105/109 var som bortblåst....

Det är lika bra att vara övertydlig för till slut kanske ngn kommer ihåg ngt som hänt innan och "AHAAA"....
Jag måste ju ....tyvärr bevisa själv varför jag inte borde betala dessa 12.200:-.....eller att kammarna är helkass!!

Nyheter
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli