Varmkörning, hur?

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
HanneZ skrev:
Inga direkta lägen som på enduron, där finns det ju ett läge när man startar o sen när den e startad så ska man ju tycka in den halvt till ett annat läge.

Nu ligger budet på att choka o låta den stå nån minut men att använda så lite choke som möjligt utan att den för den delen ligger på skadligt låga varv.

Men vart går den övre och undre gränsen?

/ Hannes

OK! Du verkar ha svårt att bestämma dig beroende på många olika besked! I´ll make an offer you can´t refuse!

Jag köpte 1991 en fabriksny VFR 750 -89 som jag körde med 22 500 mil med innan jag för ett par år sedan sålde den till en kompis i klubben (som tyvärr inte kör så mycket). I slutet hade jag en oljeförbrukning på ca. 0,1 l/1000 mil dvs. nästan försumbart. Trots att jag ALLTID hade kört hojen på Castrol GPS (dvs. ingen direkt värstingolja).

Jag har alltid startat hojen med choke på och knäppt hjälmen och börjat köra. Dvs. stillastående "varmkörning" i ca. 30 sek. men därefter kört ganska lugnt de första kilometrarna. Under sommartid kör jag sällan mer än 100 m innan jag stänger av choken, den behövs helt enkelt inte när jag kör!

Den nuvarande hojen jag har (VFR årsmodell 1997) har nu gått 10 200 mil utan problem trots samma agerande vad avser varmkörning.

I klubben har vi ytterligare en kille som kör långt med sina hojar. Den förra VFR:en han hade (årsmodell 1988) körde han ung. 18 500 mil med och den nuvarande (1995) har gått ca. 20 000 mil. Även han kör på liknande sätt vad avser varmkörning.

Vad mer behöver du veta för att inse att varmörning sker bäst genom att varierat men ej överdrivet belasta motorn och att choken kan/bör stängas av så fort motorn går rent och drar jämnt!?

Hur många kör tillräckligt länge med sin hoj för att de skall kunna se någon skillnad eller ens märka någon effekt av mitt sätt att "varmköra på"?? Jag har ingen aning själv har jag än så länge inte lyckats mätka något negativt med det. Och så länge du kör Honda (för de verkar ha bra kvalité) och sköter prylarna något sånär bra (jag sköter inte min hoj överdrivet bra men någorlunda) och kör ganska varierat vilket mina klubbkamrater kan intyga. Dvs. inte överdrivet långsamt eller överdrivet hårt heller.

Vad mer behöver du veta!? :hihi

// Niklas

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Jag brukar köra på choke i typ 10 sek, sen går den i stårt sett själv, kanske med lite gashjälp.
Ibland tar jag på hjälmen under tiden hojen står på tomgång, ibland kör jag iväg direkt. håller mej under 4000 varv de första kilometrarna, och först när tempmätaren ger lite utslag (dvs motorn är så varm som den kan bli) är det full speta.

Lär biketråden om olja där vill jag minnas att det står något om varmkörning också.

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Avarage skrev:
OK! Du verkar ha svårt att bestämma dig beroende på många olika besked! I´ll make an offer you can´t refuse!

Jag köpte 1991 en fabriksny VFR 750 -89 som jag körde med 22 500 mil med innan jag för ett par år sedan sålde den till en kompis i klubben (som tyvärr inte kör så mycket). I slutet hade jag en oljeförbrukning på ca. 0,1 l/1000 mil dvs. nästan försumbart. Trots att jag ALLTID hade kört hojen på Castrol GPS (dvs. ingen direkt värstingolja).

Jag har alltid startat hojen med choke på och knäppt hjälmen och börjat köra. Dvs. stillastående "varmkörning" i ca. 30 sek. men därefter kört ganska lugnt de första kilometrarna. Under sommartid kör jag sällan mer än 100 m innan jag stänger av choken, den behövs helt enkelt inte när jag kör!

Den nuvarande hojen jag har (VFR årsmodell 1997) har nu gått 10 200 mil utan problem trots samma agerande vad avser varmkörning.

I klubben har vi ytterligare en kille som kör långt med sina hojar. Den förra VFR:en han hade (årsmodell 1988) körde han ung. 18 500 mil med och den nuvarande (1995) har gått ca. 20 000 mil. Även han kör på liknande sätt vad avser varmkörning.

Vad mer behöver du veta för att inse att varmörning sker bäst genom att varierat men ej överdrivet belasta motorn och att choken kan/bör stängas av så fort motorn går rent och drar jämnt!?

Hur många kör tillräckligt länge med sin hoj för att de skall kunna se någon skillnad eller ens märka någon effekt av mitt sätt att "varmköra på"?? Jag har ingen aning själv har jag än så länge inte lyckats mätka något negativt med det. Och så länge du kör Honda (för de verkar ha bra kvalité) och sköter prylarna något sånär bra (jag sköter inte min hoj överdrivet bra men någorlunda) och kör ganska varierat vilket mina klubbkamrater kan intyga. Dvs. inte överdrivet långsamt eller överdrivet hårt heller.

Vad mer behöver du veta!? :hihi

// Niklas

Imponerande sträckor :yoparty

Är detta utan någon motorrenovering?

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Problemet är att kammarna inte är lagrade dvs dom ligger mot alijumjumet i toppen. När du vrider på starten pumpas olja in under och bygger in film som kammen "glider" på (glid-lager). När oljan är kall är den trög och har inte samma smörj efekt som vid arbetstemp. Vid upprepade kallstarer kommer kammarna att få stryk. Min Yzf1000r skar i första kammen men om det berode på för dålig varmkörning eller skit i en olje kanal låter jag vara osagt.

HanneZ

Guest
Mjo kamhistorian är jag medveten om, men lite svårt att komma ifrån?

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Påklädd R1:a
Motorvärmare och en eldriven hjälppump som bygger upp trycket innan du har startat motorn!

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
HanneZ skrev:
Mjo kamhistorian är jag medveten om, men lite svårt att komma ifrån?

Där av så är det inte fel att låta hojen stå för länge och bli riktigt varm. Nu på sommaren gör det nog inte så mycket men jag körde nästan fram till att snön komm och då blev det lite problem med att starta och köra.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag brukar få springa fram och tillbaka ett antal gånger, så att jag först blir riktigt varm, innan den startar. Sedan upp på depåstödet och torrgasa med jämna intervaller och succesivt högre varvtal. Skitroligt! :tungan

Fråga: Hur skulle choken kunna påverka smörjningen i en fyrtaktsmotor, som någon skrev? Soppan åker in i förbränningsrummet och där ska det inte finnas mycket olja i en fyrtaktsmotor som är frisk. Finns förvisso en tunn oljefilm på cylinderväggen men att choken skulle fördärva så mycket tror jag inte på.

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Dr350 rmz250
Det gör den!
Det är precis det du skriver som händer, fet blandning vilket gör att bränsleblandningen kryper förbi kolvringarna och oljefilmen förstörs vilket ger taskig smörjning både på kolv och cylinderlopp.

Var mycket sparsam med tomgångskörning.
Kör iväg direkt försiktigt, men börja givetvis inte tokköra förrän ni har rätt temp.

Goodstuff skrev:
Fråga: Hur skulle choken kunna påverka smörjningen i en fyrtaktsmotor, som någon skrev? Soppan åker in i förbränningsrummet och där ska det inte finnas mycket olja i en fyrtaktsmotor som är frisk. Finns förvisso en tunn oljefilm på cylinderväggen men att choken skulle fördärva så mycket tror jag inte på.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Weo skrev:
Det gör den!
Det är precis det du skriver som händer, fet blandning vilket gör att bränsleblandningen kryper förbi kolvringarna och oljefilmen förstörs vilket ger taskig smörjning både på kolv och cylinderlopp.

Var mycket sparsam med tomgångskörning.
Kör iväg direkt försiktigt, men börja givetvis inte tokköra förrän ni har rätt temp.

Varför är slitaget högre, eftersom man ska vara sparsam med tomgångskörning, vid tomgångskörning?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
"..Taxiing with the mixture full-rich is like driving a car with the choke on...the engine is literally awash in excess fuel. This often results in fouled plugs, contaminated exhaust valves, and fuel dilution of the oil film on the cylinder walls..."

"Operating Tips for Big-Bore Continentals"

(borde gälla alla motorer)

http://www.avweb.com/news/airman/184350-1.html

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
HanneZ skrev:
Är intresserad av fakta samt hur ni gör, framför allt ni som ägt eran hoj länge. GSXR1100R t.ex. har vad jag förstått ägt sin gammelgixxer sen den va ny?!

/ Hannes
Jag brukar starta med choke och låta den ligga på i 30-60 sekunder, sen så håller jag mig under 5000 rpm dom första kilometrarna.

Har kört på helsyntet sedan den va ny (-90).

Allex

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2003
Hoj
sålde och ångrar!
choka ska man ju inte för länge.
Egentligen ska man använda den för att bara starta motorn. Vid choke så får motorn mkt bränsle vilket gör att smörjningen blir lidande. Så efter uppstart brukar jag minska choken efter ca 10sec efter 30sek drar jag av den helt för motorn klarar gå bra på tomgång, och jag kör lugnt iväg

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Nu snackar jag visserligen 2-takts enstånka men jag brukar starta utan choke, låta den gå på tomgång ca. 30 sek, sen dra upp den till runt 4000rpm i 30 sekunder till och sedan köra under 7000rpm i nån km och sen är det fullt järn.

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Min gammelgixxer får chocke tills den går utan choke, dvs en 20-30 sekunder. Sen rullar man iväg, hållandes lagom varvtal. (under 5000 eller så första kilometrarna).
Därefter är det full patte som gäller :)

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Dez skrev:
Imponerande sträckor :yoparty

Är detta utan någon motorrenovering?

Man brukar, generellt, säga att det är dax för motorrenovering av en mc-motor när man har en oljeförbrukning på ung. 0,5 l/ 50 mil vilket inte var fallet (bil = dubbla). Dvs. INGEN motorrenovering! Att renovera en modern mc-motor är fruktansvärt dyrt, om man inte gör jobbet själv, varför det i regel är billigare att köpa en på skroten.

Kompisen sålde sin -88 till Bike i Troillhättan med 18 500 mil på mätaren (mätaren var visserligen bytt efter futtiga 1250 mil så mätaren i sig visade inte 18 500 mil men informationen Bike fick var de ärliga 18 500 mil.

Bike, som precis hade köpt en kamera för att kunna filma förbränningsutrymmet via tändstifthålen filmade och satte ett utbris på hojen på 41 000 kr = de hittade ingenting att anmärka på och hojen var med andra ord felfri (kammaxeln ser de ju vid ventiljusteringen).

Appropå ventiljustering så skall ju det, enl. instruktionsboken, göras var 2400 mil. Kompisen servar sin hoj hos Kenneth´s Mc i Gbg och har så alltid gjort med sin -95:a. Grejen med det hela är att de ALDRIG har behövt justera ventilerna endast kontrollera. DET tycker jag är "fräckt" på över 20 000 mil! :banana

Med detta vill jag och kompisen försöka få slut på allt djävla fusk med mätarna. Finns ingen anledning att fuska eftersom man inte behöver vara rädd för att köpa en hoj med 5000 eller 10 000 mil på mätaren om den i övrigt är i bra skick.

Tyvärr förekommer fusk allt för ofta men är man bara lite finurlig när man skall köpa beg. kan man ofta luska ut om det är rimligt att en hoj som är 14 år gammal och som har haft 5 prvatpersoner som ägare och hojen aldrig varit avställd som har gått 1500 mil. INTE! :hihi

Det vanligaste jag brukar kolla är bromsskivor (dyrt att byta). Kolla om de har bytt drivpaket och i så fall hur många gånger. På en gathoj som inte går så mycket på grus håller ett drivpaket MINST 1250 mil om man ALDRIG smörjer det (dvs. vansköter grejorna). Om man sköter om det håller de mellan 4500 - 6000 mil.

Hur många däckbyten brukar jag också kolla. Man kör, med en risktig platsraket om man kör på riktigt mjukt gummi minst 300 mil/bakdäck. Kör man på lite hårdare gummi (jag kör på Micheline Pilote Road) så kommer jag ca. 1600 mil / uppsättning.

Det finns annat jag också kollar men med lite sunt förnuft och ett par telefonsamtal till förra ägarna kan man luska ut om det stämmer eller ej det nuvarande ägaren säger. Sedan är bara frågan om VEM som lurat vem.

Detta beteende skulle jag vilja få slut på för det finns ingen teknisk anledning till att lura varandra. Hur länge håller en modern mc idag??? Ingen som vet! Min gamla går fortfarande efter 23 000 mil (nuvarande ägare har inte kört mer än ca. 500 mil). Personligen är jag övertygad om att motorn håller minst 10 000 mil till, om inte längre! Tål att tänkas på!

// Niklas

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Avarage skrev:
Hur många däckbyten brukar jag också kolla. Man kör, med en risktig platsraket om man kör på riktigt mjukt gummi minst 300 mil/bakdäck. Kör man på lite hårdare gummi (jag kör på Micheline Pilote Road) så kommer jag ca. 1600 mil / uppsättning.
.
.
.

Det finns annat jag också kollar men med lite sunt förnuft och ett par telefonsamtal till förra ägarna kan man luska ut om det stämmer eller ej det nuvarande ägaren säger. Sedan är bara frågan om VEM som lurat vem.

// Niklas

Ursäkta i röran... Inte meningen att störa en jäkligt bra och läraktig diskussion... men...

Mitt bakdäck har gått 800 mil, och slitytan är helt väck (men bara på mitten, på kanten är väl hälften kvar) = däcksbyte. Gissa märket ?

Michelin Pilot Road.

Det hänger på körstil också, på min förra hoj slet jag ut Pilot Road i ungefär samma takt, så det verkar konsekvent.

HanneZ

Guest
Nu tror jag nog mig veta hur jag ska värma hojen framöver! Tack för tips o synpunkter!

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa