HanneZ skrev:Inga direkta lägen som på enduron, där finns det ju ett läge när man startar o sen när den e startad så ska man ju tycka in den halvt till ett annat läge.
Nu ligger budet på att choka o låta den stå nån minut men att använda så lite choke som möjligt utan att den för den delen ligger på skadligt låga varv.
Men vart går den övre och undre gränsen?
/ Hannes
OK! Du verkar ha svårt att bestämma dig beroende på många olika besked! I´ll make an offer you can´t refuse!
Jag köpte 1991 en fabriksny VFR 750 -89 som jag körde med 22 500 mil med innan jag för ett par år sedan sålde den till en kompis i klubben (som tyvärr inte kör så mycket). I slutet hade jag en oljeförbrukning på ca. 0,1 l/1000 mil dvs. nästan försumbart. Trots att jag ALLTID hade kört hojen på Castrol GPS (dvs. ingen direkt värstingolja).
Jag har alltid startat hojen med choke på och knäppt hjälmen och börjat köra. Dvs. stillastående "varmkörning" i ca. 30 sek. men därefter kört ganska lugnt de första kilometrarna. Under sommartid kör jag sällan mer än 100 m innan jag stänger av choken, den behövs helt enkelt inte när jag kör!
Den nuvarande hojen jag har (VFR årsmodell 1997) har nu gått 10 200 mil utan problem trots samma agerande vad avser varmkörning.
I klubben har vi ytterligare en kille som kör långt med sina hojar. Den förra VFR:en han hade (årsmodell 1988) körde han ung. 18 500 mil med och den nuvarande (1995) har gått ca. 20 000 mil. Även han kör på liknande sätt vad avser varmkörning.
Vad mer behöver du veta för att inse att varmörning sker bäst genom att varierat men ej överdrivet belasta motorn och att choken kan/bör stängas av så fort motorn går rent och drar jämnt!?
Hur många kör tillräckligt länge med sin hoj för att de skall kunna se någon skillnad eller ens märka någon effekt av mitt sätt att "varmköra på"?? Jag har ingen aning själv har jag än så länge inte lyckats mätka något negativt med det. Och så länge du kör Honda (för de verkar ha bra kvalité) och sköter prylarna något sånär bra (jag sköter inte min hoj överdrivet bra men någorlunda) och kör ganska varierat vilket mina klubbkamrater kan intyga. Dvs. inte överdrivet långsamt eller överdrivet hårt heller.
Vad mer behöver du veta!?

// Niklas