Varmluftspump tråden

Jag antar att du menar värmepump.
Jag har monterat en hel del i jobbet, och undviker man dom billigaste kinapumparna så är det ganska likvärdigt förutom att det har varit så mycket fel på Panasonics pumpar att vi har helt gått över till Sanyo som faktiskt inte har strulat nånting.

Jag antar att du menar värmepump.
Jag har monterat en hel del i jobbet, och undviker man dom billigaste kinapumparna så är det ganska likvärdigt förutom att det har varit så mycket fel på Panasonics pumpar att vi har helt gått över till Sanyo som faktiskt inte har strulat nånting.

Ska det inte vara ett "irony off" längst ner i den tråden? :)

Panasonic hade en tid där kompressorerna kajkade ihop, detta rörde sig om 1 eller 2 serier pumpar. Har väldigt lite service på Panasonic nu för tiden, men skulle dock passa mig för NE serien då den är relativt ny och alla fel nog inte kommit fram, går du på HE modellerna så är dom numera i version 1.2, mindre saker som kan strula och går ruggigt bra.

Servar och monterar Sanyo, Panasonic, Ivt, Aermec och Fujitsu och dom som jävlas mest är sanyo tätt följda av fujitsu. Aermec, Panasonic och Ivt ligger på ungefär samma felratio.

Skulle nog välja en IVT, Aermec eller Sharp om jag skulle sätta in en vanlig pump, samma pump i grund och botten med väldigt små skillnader.

Sanyo 93 och 123 är det sista jag skulle sätta på min kåk om det inte medföljde en prenumeration på kretskort till utedelen med installationen och ett par bilson som går koppla till TVn till när den börjar leka Fordson Major från -53, 94 eller 124 kan jag tänka mig men för det priset går jag hellre på ngt annat märke som inte stänger av sig vid -18 till -20 grader, även om det är ovanligt med den temperaturen med vintrarna vi har nu.

Aermec och Sharp är lite billigare än IVT och den enda egentliga skillnaden är att du måste skära ett hål i fjärren och limma dit en bit folie för att 10graders funktionen ska fungera.

Mitsubishi har bra pumpar om du har enorma ytor att värma, helt klart bäst ivägskjut på luften i dom men monterar dom bara åt en firma, har aldrig servat dom så vet inte hur dom håller.

Ska nog ögna igenom varmepumpsforum.se och kolla in lite om de olika pumparna före du bestämmer dig.

Sen brukar det vara så att en "för billig" pump oftast är skrot, Onzza är inget att rekommendera enligt mig, satsa på en lokal firma som kan ge dig service istället.

Last edited:
Sanyo är skit, jag har nånting inom mig som ogillar ivt(luft/luft). Annars är det rätt likvärdigt bland de större märkena!

Mitsubishi har det överlag varit jävligt lite problem med, trots att vi har satt upp många. 50 monterade panasonic ca. 30 som racklat. (kanske inte dom senare) 50 monterade mitsubishi ca. 0 som racklat:tummenupp

Obs! Mitsubishi ELECTRIC pumpar inte heavy industries.

Toshibas polarpumpar gillar jag även skarpt, men lite för nya för att uttala sig ännnu:gnissla
/ Mackan

Har funderat på en IVT inverter 12fr-n.. den har fått ganska bra betyg i tester iaf.. fick pris ink instalation på 23000kr. är det ett vettigt pris?

Har även kollat på panasonic he9dke 19500 + instalation på 4500kr..

Hur är 12 fr-n jämfört med he9dke??? dom ligger ganska lika i pris iaf..
IVT har 10år kompressor garanti och Panasonic 6år..
Ringde ivt o fråga,om man får kompressorn utbytt innom garanti tiden så fick man 10år på nya kompressorn oxå... stämmer det?

Den här tråden blir nog inte långlivad................ :tungan

Hmm.. ni som bor i sthlm behöver inte ha luftvärmepump i era enrummare som ni köppt för 4,5 mille... räcker att ni kör met luftvärmefiisar varannan dag så håller ni värmen:D

Last edited:
Har funderat på en IVT inverter 12fr-n.. den har fått ganska bra betyg i tester iaf.. fick pris ink instalation på 23000kr. är det ett vettigt pris?

Ringde ivt o fråga,om man får kompressorn utbytt innom garanti tiden så fick man 10år på nya kompressorn oxå... stämmer det?

Hmm.. ni som bor i sthlm behöver inte ha luftvärmepump i era enrummare som ni köppt för 4,5 mille... räcker att ni kör met luftvärmefiisar varannan dag så håller ni värmen:D

köpte ivt,n för ca 3 mån sen och är helnöjd. 21600 betala jag iaf. man fick nån rabbat när man va med i villaägarnas.
har haft 12 minus som kallast och då låter den inte ens ansträngd.. vet dock inte hur mycket den drar än.
när de börjar gå på minussidan har jag på den på 23 o då är de minst 21 på morgonen där de är som kallast längst ifrån.. har inte så öppen planlösning men de kommer o då funkar den ännu bättre.. är de + grader ute har jag nog 22 som kyligast i andra rum :)

Oljepanna från 69 som låter som en gräsklippare...DET är manligt!
Jag vet att ni är jätteavis!!!

Dessutom ser huset ut som en ångfartyg på kvällen...tyfft som fan!

Nej fan, bergvärme är coolare. Ska testa att borra.

Möjligen, men rätt kasst i en större stad där alla dina 50 grannar som bor 10 meter ifrån varandra har valt att borra bergvärme...

En fråga till kunniga, finns det att få tag på en LITEN värmepump (luft/luft) för rätt pengar?

Har endast ca 15 m2 jag skulle vilja ha underhållsvärme på under vintertid. Som enda alternativ nu tänkte jag sätta upp en kupevärmare till en bil på lägsta värmen helt enkelt och möjligen ett tidur till denna.

Är det helt ovärt att köpa en kinapump för några tusen? Hållbarhet på en sådan?

Skillnaden är att panasonics garanti är en helhetsgaranti dvs att vad som än pajar behöver du aldrig dra in FB i skiten under dom 6 åren, om fläktmotorn pajar i din IVT efter 3 år (tog det som exempel då det är en sak som slits hårt i v.pumpar) så ska du lägga ut pengar sen efter samtal med FB får du tillbaka pengarna om det överstiger din självrisk. Billiga saker på IVT = inget tillbaka, är dock inte mkt som är billigt på dom :)

Tycker om båda dom pumparna och dom vi satt har funkat riktigt bra alla fall, se bara till att du får den nya HE9an som varken har friskluft eller ION (jonisering) till det priset, kan vara den äldre modellen dom rear ut.

Skillnaden är att panasonics garanti är en helhetsgaranti dvs att vad som än pajar behöver du aldrig dra in FB i skiten under dom 6 åren, om fläktmotorn pajar i din IVT efter 3 år (tog det som exempel då det är en sak som slits hårt i v.pumpar) så ska du lägga ut pengar sen efter samtal med FB får du tillbaka pengarna om det överstiger din självrisk. Billiga saker på IVT = inget tillbaka, är dock inte mkt som är billigt på dom :)

Tycker om båda dom pumparna och dom vi satt har funkat riktigt bra alla fall, se bara till att du får den nya HE9an som varken har friskluft eller ION (jonisering) till det priset, kan vara den äldre modellen dom rear ut.

Nöjd kund garanti IVT
Förmånlig försäkring
Vi är så säkra på den höga kvalitén att tio års försäkring på kompressorn och sex års försäkring på hela värmepumpanläggningen ingår i priset på samtliga värmepumpar för privatpersoner.:fakta

http://www.ivt.se/page.asp?lngID=617&lngLangID=1

Installerade en Panasonic HE9 för ett par år sen. samtidigt installerade jag en vedkamin i stora rummet.
Minskade elförbrukningen med 10 000kwh per år :)

Hade direktverkande el innan,
Jag är så nöjd att jag installerade en likadan i sommarstugan som är på ca 70 kvm.

Gav 11 500:- inkl inkoppling per styck.
Intjänat redan första året:tummenupp

Det enda som inte är 100% med denna modell är att den går bara ner till
16 grader i uppvärmning ...skulle vilja ha frostvakt i stugan.

Men det e skönt på sommaren att kunna sätta den på acläget och slappa i skinnsoffan när folk sitter och svettas ute i trädgården:yoparty

Nöjd kund garanti IVT
Förmånlig försäkring
Vi är så säkra på den höga kvalitén att tio års försäkring på kompressorn och sex års försäkring på hela värmepumpanläggningen ingår i priset på samtliga värmepumpar för privatpersoner.:fakta

http://www.ivt.se/page.asp?lngID=617&lngLangID=1

Skulle kanske tagit med det här också
IVT Nöjd-Kund-Garanti gäller order tecknade från och med april 2007. För IVT Nordic Inverter gäller särskilda villkor

Sen står det som jag tidigare sa Försäkring inte Garanti två helt skilda saker.

Det är kanske en garanti att kunden blir nöjd, men det är en försäkring du får, en försäkring har en självrisk, överstiger inte servicekostnaden självrisken så får du gott betala själv. Ajabaja alltid läsa det finstilta :ajjabajja :)

Installerade en Panasonic HE9 för ett par år sen. samtidigt installerade jag en vedkamin i stora rummet.
Minskade elförbrukningen med 10 000kwh per år :)

Hade direktverkande el innan,
Jag är så nöjd att jag installerade en likadan i sommarstugan som är på ca 70 kvm.

Gav 11 500:- inkl inkoppling per styck.
Intjänat redan första året:tummenupp

Det enda som inte är 100% med denna modell är att den går bara ner till
16 grader i uppvärmning ...skulle vilja ha frostvakt i stugan.

Men det e skönt på sommaren att kunna sätta den på acläget och slappa i skinnsoffan när folk sitter och svettas ute i trädgården:yoparty

Du var för snabb på stugpumpen, Panasonic släppte i höstas NE modellerna som har både 8 och 10 graders funktioner. Bara handla nytt :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...