Varmt i lägenheten, köpa fläkt?

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Nu på sommaren har vi det väldigt varmt i lägenheten och jag undrar om det är värt att investera i en fläkt?
Fönstret kan vi tyvärr inte ha öppet alltför mycke då måsar har valt att se vår innergård som en nattlig tillflyktsort. Sen renoverar dom fasaden på en av grannkåkarna så det går inte att ha fönstret öppet efter kl 7 på morgonen ändå. Jobbar skift så behöver sova lite obekväma tider.

Är det någon som använder sig av en inomhusfläkt? Tjejen har som krav att den ska vara tyst, har kikat runt lite och hittat nån som ligger runt 50db. Hur tyst är det? Svårt att avgöra också när man är i en butik.
Prislapp nånstans mellan 1500-2500:-
Någon som kan rekomendera nån vettig?

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Håller med Orecic...fläkt ger lite bris. Samma temp.
Så om det är många grader över trivseltempen så spelar det ingen roll hur mycket fläkt du får..det är för varmt iallafall.
Jag köpte en portabel ac där man kör ut varmluftsslangen genom ett fönster. Denna har jag i sovrummet eller garaget beroende på vart jag spenderar tiden =P
Drar på den någon timme innan jag ska in...o har sedan runt 19 grader. Kan få ner tempen i 17 men det är fan aningen för kallt till o med. Kostade 4,500:- när jag köpte den för 5 år sedan. Funkar lika bra idag o är värd sin vikt i guld!

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jag har en takfläkt som jag tycker funkar utmärkt. Ger mer rörelse på luften i hela rummet istället för ganska direkt som en vanlig fläkt. Kostade bara 600 dessutom och har snajdiga lampor så den funkar som taklampa också. Win-win-win kan man säga :tummenupp

Men ja för den budgeten du räknar på lär du ju få tag på en AC.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Var i huset bor du?

Jag bodde i en dåligt isolerad takvåning. Så fort solen visade sig på sommarhalvåret blev det tokvarmt, vintern kyligare. Det sämsta av allt utom att det var hyggligt svalt på natten. Hade den fördelen att elen ingick. Döm om min förvåning över hur mycket varmluft jag kunde få bort genom att dra den uppåt med takfläkten. Vintrarna var det tvärtom, tryckte ner luften innan den kyldes av. När de renoverade och drog in bergvärme blev jag helt utan värme i månader, (höst-vinter). 1, ibland 2 kupévärmare fick gå i 20 minuter innan jag satte igång takfläkten och pressade ner den varmluft som bildats. Säkert inte billigt men förvånansvärt effektivt. En takfläkt kan göra mer än att bara orsaka lite bris. (Detta handlade om en trea på strax under 100 kvadrat.)

Stora blad på fläkten så den flyttar mycket luft utan att väsnas. Mindre fläktar, högre varv och mer störande väsen.

Jag pratar om det jag är bekant med. AC tycker jag oftast inte så bra om, mest bra i bilen när man vill bli av med imma...

Last edited:

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
En vanlig rejäl fläkt med stativ kostar runt 2-300 kronor på Ö&B eller Bauhaus.

Men du menar kanske portabel AC? :va

Jag har kikat runt på lite olika. De som kostar runt 900-1000 kr är garanterat skit.
De har inte ens ett kylaggregat.

Nej, de jag har kikat på som verkar kyla på ett vettigt vis börjar på 2999 kr.
Då får du en hyfsad portabel AC. :)

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Öppna kylskåpsdörren så blir det svalt ju:fakta

Hehe den fast tvärtom gjorde vi när jag bodde i Åre för massa år sen. Hyrde en lägenhet i en gammal villa som det måste ha saknats isolering i, ca 12-13 grader varmt när det va som kallast ute. Det bästa dock var att vi hade bastu och att elen ingick. Bastudörren stod på vid gavel mest hela tiden! :D

Men åter till problemet. Det verkar som att det är en AC eller en sån variant med kylklampar som man ska sikta in sig på?! Har kikat runt lite och hittat några vettiga alternativ. Synd att dom är så jävla fula dock. Vissa fläktar jag hittade va ju till och med lite snygga!

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Drar på den någon timme innan jag ska in...o har sedan runt 19 grader. Kan få ner tempen i 17 men det är fan aningen för kallt till o med. Kostade 4,500:- när jag köpte den för 5 år sedan. Funkar lika bra idag o är värd sin vikt i guld!
Har du mätt uttemperaturen på den någon gång? Dvs alldeles vid utblåset. Min ligger på 14-15 grader och jag tycker det verkar högt. Den ger en behaglig luft i rummet men sänker knappast temperaturen något.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
En fläkt kan förvisso göra det lite behagligare i om att luften inte blir lika stillastående.. Men som folk redan skrivit så är det en AC du behöver om det är för varmt rent temperaturmässigt..

Solen ligger mot fasaden lagom där min lägenhet ligger, så betongen värms upp och håller värmen jävligt länge.. Så även nattetid när det är svalt ute så får man varmt inne.

En AC löser det problemet. Ett tips kan vara att kyla ett specifikt rum, t ex sovrummet och stänga dörren dit. En mindre AC kommer förmodligen inte klara av att kyla hela lägenheten.

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
En fläkt kan förvisso göra det lite behagligare i om att luften inte blir lika stillastående.. Men som folk redan skrivit så är det en AC du behöver om det är för varmt rent temperaturmässigt..

Solen ligger mot fasaden lagom där min lägenhet ligger, så betongen värms upp och håller värmen jävligt länge.. Så även nattetid när det är svalt ute så får man varmt inne.

En AC löser det problemet. Ett tips kan vara att kyla ett specifikt rum, t ex sovrummet och stänga dörren dit. En mindre AC kommer förmodligen inte klara av att kyla hela lägenheten.

Hur har ni som kör med AC löst problemet med att det krävs ett utblås för varmluften, vanligen en slang?

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Har du mätt uttemperaturen på den någon gång? Dvs alldeles vid utblåset. Min ligger på 14-15 grader och jag tycker det verkar högt. Den ger en behaglig luft i rummet men sänker knappast temperaturen något.

Nee...står digitalt på 17 som lägst o då är det alldeles för kallt när den kylt ett normalstort sovrum.
Men om din pumpar ut 14 gradig luft o trots det så sänks inte tempen något så är det för tok för lite luft som kommer ut eller så är det inga 14 grader. Har du mätt det eller står det så på displayen. 14 grader är kaaaallt
Min ac är större en genomsnittet o pumpar ut rätt mycket luft...kommer dock inte ihåg hur mycket

Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Hur har ni som kör med AC löst problemet med att det krävs ett utblås för varmluften, vanligen en slang?

japp...brukar komma med en slang som man skickat ut genom ett fönstret. O kondensvattnet brukar samlas i en behållare som man får tömma med jämna mellanrum

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En fläkt gör inte speciellt mycket för temperaturen, eller rättare sakt absolut igenting. Köp en begagnad portabel ac istället, eller bygg en.

Här är min byggtråd.

Annars blocket typ; http://www.blocket.se/stockholm/Centurion_AL100__AC_48100392.htm?ca=11&w=3

Det är inte alltid bra att skolka från lektionerna i termodynamik, renkött förklarar ju redan i din tråd att du producerar ännu mer värme när du kyler dina kylklampar i frysboxen.
Du måste låna grannens frysbox för att den där ska funka. Eller åtminstone flytta ut frysboxen till balkongen.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Nee...står digitalt på 17 som lägst o då är det alldeles för kallt när den kylt ett normalstort sovrum.
Men om din pumpar ut 14 gradig luft o trots det så sänks inte tempen något så är det för tok för lite luft som kommer ut eller så är det inga 14 grader. Har du mätt det eller står det så på displayen. 14 grader är kaaaallt
Min ac är större en genomsnittet o pumpar ut rätt mycket luft...kommer dock inte ihåg hur mycket
14 grader är tempen på luften ut ur aggregatet mätt med termometer. Ingen display på denna. Såg om någon AC-renovering för bil där de nämnde 5-6 grader på luften ut ur ventilationen och ställt mot det är 14 ganska högt. Med kallare ut-luft behöver ju inte luftflödet vara lika högt.

Men den är med stor säkerhet underdimensionerad för rummet den står i. Som det är nu så ger den friskare luft i rummet ganska direkt men det gör ingen skillnad om den går i 20 minuter eller 4 timmar. Direktsol mot det under större delen av dagen så det är svårt att hålla temperaturen nere. Funderar på att rigga ett solsegel utanför för att ta bort den värsta strålningsvärmen.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO