Varna för poliskontroller?

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Varnar ni mötande trafik för poliskontroller?
I så fall, hur?

Jag varnar ibland, ofta varnar de framför eller bakom mig, så då känns det fånigt att jag åxå skulle blinka med hel ljuset.

Av nån anledning varnar jag nog alltid Hojar :rolleyes:

Imorse vid halv sex, när man satt och halvsov på 55:an mot Strängnäs kom en minibuss taxi och blinkade som en galning med alla sina 7 st extraljus..
Man vaknade till lite då, om man säger så. Saktade av.
Bilen bakom däremot var inte lika vaken, han blinka tillbaka, ungefär som att de hälsade på varandra och han verkade ha missat att jag släppt på gasen, för honom hade jag i häcken sen, innan han hitta bromspedalen. (ändå bromsade jag inte ens, bara motorbromsa lite).

Och mkt riktigt, bakom en kurva, innan Hjulstabron, stod farbror blå och sköt på oss. Han såg lite pömsig och grinig ut, så de va ju tur att man sakta av. Ingen människa kan väl va rolig att ha å göra med före 9 på mornarna :D

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TRX 850
Kom på att risken är stor att man varnar "fel" personer, till exempel bil/hojtjuvar och rattfyllerister, och så slutade jag varna.

Men det ger ju en kul känsla av sammanhållning att varna sina medtraffikanter för poliskontroller. "Vi mot dom. Enade vi stå, söndrade vi falla".

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
Jag brukar varna för poliskontroller, dock är det oftast bara hojar jag varnar :crash

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Bara andra hojar. Bilar ska hålla sig till hastighetsbegränsningarna så de är lättare att köra om.

Brukar göra polisens tecken för "dämpa farten", d.v.s. pumpande rörelse med rak arm och handflatan neråt.

Chrizby

Ny medlem
Gick med
12 May 2003
Hoj
Suzuki SV1000S
Jag hörde en som trodde att hon varnade en vanlig bilist, men det var i själva verket en civil snut.
Snuten vände och stoppade henne.
800:- i böter

Qvint

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamma Fazer
Hmmm...

Jag blir lika sur varje gång jag kör förbi en kontroll utan att någon har varnat. Hade det inte varit så att vänliga människor hade blinkat/viftat/gjortnågotannat så hade jag varit åtskilda 1000 fattigare... Tack till Er!

Vad det gäller det där med biltjuvar och kriminella så är det en risk man får ta...

Fortsätt blinka på vägarna... Och kom ihåg, en hälsning från MC betyder att det är fritt fram ett par mil... (iallfall när jag hälsar) ..'

/edit
Och det där med tanten som fick 800 osv ställer jag mig frågande till. Isåfall var hon PRECIS helt värdelös på att vrida på sanningen... Hon kunde ju tex sagt att hon tyckte bilen bländade henne ? tss...

Last edited:

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Chrizby skrev:
Jag hörde en som trodde att hon varnade en vanlig bilist, men det var i själva verket en civil snut.

HoHo... blå neka...????? om det inte finns på film förstås....
Men man vet ju aldrig med snutarna nu förtiden.... :confused:

Som lastbils chaffis så brukar jag bara varna andra lastbilar... :D

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Här i södra Sverige får jag mest varningar i form av blinkers och två utsträckta fingrar :confused: vad kommer DET ifrån?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Pawwe skrev:
Men???

Det är väl en självklarhet att man varnar alla för kontroller!!

United we stand :crash
Bland normalbegåvade människor är det en självklarhet. Det finns tyvärr många dumhuvuden som inte varnar. De är vanligen inte så nöjda med livet heller och har ofta goda skäl att vara missnöjda med sin sketna existens. Fy fasen för såna. :zpy

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Jag varnar för hastighetsövervakning, skulle däremot aldrig få för mig att varna för nykterhetskontroller eller liknande. fast en del undrar nog vad man håller på med när man ligger i vänsterfil och vevar som en galning åt de som kommer och kör mot lasergubbarna :hej :hej :hej :hej :rolleyes:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Chrizby skrev:

Knappast troligt att hon fick böter på grund av att hon varnade för en kontroll.
Det är ju inte olagligt att berätta att polisen finns på en viss plats och utför en arbetsuppgift.
Tänk dig att någon säger "det står en polis på sergelstorg och spanar efter torghandlare" och får böter för att denne sade det. Knappast troligt.

Själv så varnar jag alla hojåkare + vissa sportbilar.
Varningen utfärdas med ett finger pekandes uppåt samtidigt som jag gör en cirkelrörelse med fingret. ala. blåljus

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900SS
Jag brukar varna... oftast med V-tecknet dock, är nog mest äldre hojåkare och lastbilschaffisar som känner igen det dock :)
Blinka och härja är för jobbigt... Råkade varna en mc-snut en gång men han hann aldrig vända :D

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Chrizby skrev:

Jag har hört en liknande historia, så nog händer sånt minsann.

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Jag varnar hojar och nyare bilar.
Inte äldre bilar eftersom jag har fått för mig att dessa endast körs av missbrukare. :crash
Varnar på samtliga sträckor.
Kanske inte om polisen av misstag råkat ställa sig på rätt ställe tex. vid en skola med dålig sikt.

Om jag möter en glatt hälsande MC och sedan går i polisfällan skulle det kännas som en kniv i ryggen.
Hälsning = vägen är fri från poliser och andra faror! :fakta

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
V-tecknet som nån skrev (Victory):

churchill.jpg

"Ett av de vanligaste tecknet vi gör med fingrarna är V -tecknet som sedan andra världskriget betraktas som en symbol för "fred" eller "seger". Denna gest fungerar nästan över hela världen och det spelar inte så stor roll vilken sida av handen du har mot dig. Utom i England. Där måste du ha handflatan riktad ifrån dig annars ses V-tecknet som en ytterst ohyfsad gest. Där betyder tecknet "ta dig i häcken" (eller ännu värre) om handflatan är vänd in mot dig själv."

"V-tecknet (föraren håller upp pekfinger och långfinger så de bildar ett V) brukar betyda "Passerade nyss en kontroll och klarade mig". V=Victory, seger, Winston Churchhill använde detta tecken och det är därifrån det blivit känt."

Shrek skrev:
Här i södra Sverige får jag mest varningar i form av blinkers och två utsträckta fingrar :confused: vad kommer DET ifrån?

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa