Varning Bulten, blockande timmerbilar

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Känner ni igen krönet och backen? Det är strax innan Bed and Breakfast. Strax intill kröntoppen så finns det en pytteliten grusväg in där det tydligen avverkas skog nu. Ikväll kom jag från rätt sida för att upptäcka en monstertimmerlångtradarbil (ja, dem heter så, se SAOL) blocka båda körfälten i färd med att försöka navigera sig in i på denna väg.

Gissa vad som hade hänt om det kommit hojar från andra hållet och sett en sån där stå på tvären 25 meter från kröntoppen :gnissla Känns tyvär som det bara är en tidsfråga innan någon smäller där då detta inte lär vara sista gången.

Bifogat

• bultent.jpg
    bultent.jpg
    33.3 KB · Visningar: 314

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Känner ni igen krönet och backen? Det är strax innan Bed and Breakfast. Strax intill kröntoppen så finns det en pytteliten grusväg in där det tydligen avverkas skog nu. Ikväll kom jag från rätt sida för att upptäcka en monstertimmerlångtradarbil (ja, dem heter så, se SAOL) blocka båda körfälten i färd med att försöka navigera sig in i på denna väg.

Gissa vad som hade hänt om det kommit hojar från andra hållet och sett en sån där stå på tvären 25 meter från kröntoppen :gnissla Känns tyvär som det bara är en tidsfråga innan någon smäller där då detta inte lär vara sista gången.

Ska man inte köra i sån hastighet så man hinner stanna vid eventuella hinder på vägen och helst om sikten är skymd? :crash

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ska man inte köra i sån hastighet så man hinner stanna vid eventuella hinder på vägen och helst om sikten är skymd? :crash

alt. i sån hastighet så man hinner _före_ eventuella hinder.

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
alt. i sån hastighet så man hinner _före_ eventuella hinder.

Var det inte ett krön? Hoppa!

Finns fina sträckor lite överallt i landet. Det blir dock rakare desto längre norrut man kommer men då slipper man planera kurvtagning hela tiden och kan titta på de vackra vyerna i stället.. (eller reglera hastigheten så de till synes raka vägarna blir kurviga:crash)

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Du ska hålla sådan hastighet att du kan stanna före varje hinder du kan förutse!

Vem förväntar sig att en gigantisk långtradare ska stå tvärs över vägen i en kurva?
En varningsskylt hade ju varit klädsamt. Det brukar dom fixa till eftersom det är lite knepigt att baxa in sådana där åbäken på skogsvägar....

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Vem som helst som tänker till, förväntar sig att det KAN finnas något där.
Vad hade du gjort om det stått en älg, en hel massa grus, en klunga cyklister, en polis eller en olycka ?

Samma tankesätt som dolda kurvor osv.

De som skiter i att tänka på detta viset är tyvärr i många fall de vi läser om o olika olyckstrådar.

Åtminstone jag fick lära mig att man skall kunna stanna på den sträcka man ser när jag tog hojkortet strax efter dinosaurierna dog ut. Det har räddat mig många många gånger.
Påstår inte att jag alltid kör som man borde men jag är åtminstone medveten när jag gör fel.

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
De som skiter i att tänka på detta viset är tyvärr i många fall de vi läser om o olika olyckstrådar.

Håller med, men det är därför jag då och då går ut med såna här varningar, när det är så uppenbart att en olycka kommer ske för eller senare.

Men just i detta situation tror jag det skulle blivit stressigt för de flesta som kom i backkrönet, oavsett hur mycket riskmedvetenhet man kör med.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Alla som kör på Bulten borde hänga i "fotokurvan" nån dag när det är lite drag.

De flesta är nog lyckligt ovetande om hur sjukt många det är som inte klarar kurvan och driftar ut och försvinner upp i skogen i FEL fil (riktning mot Tungelsta). Minst 10 st en vanlig Onsdag.

Samma sak åt andra hållet, men där är det vanligare att bilister kör om andra bilister i riktning mot rosen på den där lilla "kortrakan" efter fotokurvan. "Kul" om det kommer en hoj i motsatt riktning över det krönet/kurvan i lite friskt tempo.

Jag personligen är förvånad (på riktigt) över att det inte frontalkrockas mer där.
Min uppfattning är att det enbart är TUR som gör att det inte sker. Och en dag tar turen slut.

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
För många enligt hustrun...
Tycker att det är bra att TS varnar för att det kan vara blockerat av timmerbilar på vägen, tycker också att killen som kör bilen borde ställa ut någon form av varning om han kommer att blockera vägen en längre stund.

Man skall ju tex inte stanna efter backkrön, blir man stående med bilen på skymt ställe så skall man ställa ut varningstriangel, osv....

Att man som förare alltid kan räkna med att vägen kan var blockerad undantar inte ansvaret att om man är den som blockerar i möjligaste mån minimera risken genom att välja ställe, varna med skyltar etc. Tappar man grus från flaket är man skyldig att ta bort det (gäller ej snabeldraken förstås).

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Håller med, men det är därför jag då och då går ut med såna här varningar, när det är så uppenbart att en olycka kommer ske för eller senare.

Men just i detta situation tror jag det skulle blivit stressigt för de flesta som kom i backkrönet, oavsett hur mycket riskmedvetenhet man kör med.

Nja. En timmerbil är både lång, bred och hög så den syns redan ganska långt före krönet om man kommer från andra hållet. Den sticker ju liksom upp över krönet.
Inte ens vid det aktuella stället tror jag att du kommer inom 150 meter från timmerbilen innan du haft rimlig chans att upptäcka den.
Och om du inte hinner stanna på 150 meter så har du legat på lite väl hårt men då ska man väl förhoppningsvis ändå ha hunnit bromsa tillräckligt för att personskador ska utebli.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Vem som helst som tänker till, förväntar sig att det KAN finnas något där.
Vad hade du gjort om det stått en älg, en hel massa grus, en klunga cyklister, en polis eller en olycka ?

Samma tankesätt som dolda kurvor osv.

Åtminstone jag fick lära mig att man skall kunna stanna på den sträcka man ser när jag tog hojkortet strax efter dinosaurierna dog ut. Det har räddat mig många många gånger.
Påstår inte att jag alltid kör som man borde men jag är åtminstone medveten när jag gör fel.
Ja, jag förstår hur du menar och jag håller också med dig.
Men det du säger är ju att det är endast de som kör för fort som krockar med älgar i så fall. Jag vill påstå att jag tänker mycket på vad som kan hända i olika situationer men det är svårt att kunna förutse precis allt. Att det på en landsväg plötsligt står en långtradare över vägen i en kurva eller bakom ett krön är ju liksom lite osannolikt.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Ja, jag förstår hur du menar och jag håller också med dig.
Men det du säger är ju att det är endast de som kör för fort som krockar med älgar i så fall. Jag vill påstå att jag tänker mycket på vad som kan hända i olika situationer men det är svårt att kunna förutse precis allt. Att det på en landsväg plötsligt står en långtradare över vägen i en kurva eller bakom ett krön är ju liksom lite osannolikt.

Nja en älg kan ju komma in från sidan och springa mot en då finns det inte mycket man kan göra åt det.
Dock om älgen står stilla på vägen så tycker jag att då har du nog rätt.

Ang långtradare bakom krön så där skiljer vi oss åt.
Jag tycker inte det är konstigt eller oväntat att det står en långtradare där.
det är en väg där det går många långtradare, de får mekaniska problem eller krockar med älgar osv de med.
shit happens.

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nja en älg kan ju komma in från sidan och springa mot en då finns det inte mycket man kan göra åt det.
Dock om älgen står stilla på vägen så tycker jag att då har du nog rätt.

Ang långtradare bakom krön så där skiljer vi oss åt.
Jag tycker inte det är konstigt eller oväntat att det står en långtradare där.
det är en väg där det går många långtradare, de får mekaniska problem eller krockar med älgar osv de med.
shit happens.

Undanmanövrar kan ofta rädda en, pröva det med en lastbilstrailer tvärs över vägen.. Men det är super att du själv både tar höjd för lågflygande ryssar och meteorkratrar på bulten :tummenupp

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Undanmanövrar kan ofta rädda en, pröva det med en lastbilstrailer tvärs över vägen.. Men det är super att du själv både tar höjd för lågflygande ryssar och meteorkratrar på bulten :tummenupp

Jag tycker det är bra att du skriver något så att alla får en varning, tycker det är skitbra faktiskt.

//Tråkmode On:
Jag förstår att det är trist med en moraltant men det kanske är värt några moraltants rader då många verkar ha glömt de tidigare olyckorna och i år kör som de hade frikort på odödlighet. //Tråkmode Off:

På bulten finns det ingenting som förvånar ;)
Den dagen det landar ett ufo där så kommer folk springa fram o vifta bort det för att ufot står ivägen för curbsen där något geni skall försöka slå nytt rekord i hur snabbt tanten (ni vet vem) vid vägen kan polisanmäla dem.

Det finns inte ett rätt på den vägen men likförbannat kan man inte låta bli att köra den med ett stort flin på läpparna.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år