Varning för ABUS nyckehållare.

jojon80

grussprut is da shit!!!
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
ja 4 stycken!!!
Nu är det andra gången det händer med ABUS sk nyckelhållare. (som följer med skivbromslåsen.. ) Körde sakta i en rondell och såg att alla nycklar som hängde i knippan försvann. Kvar satt bara tändningsnyckeln :mad: Kul att gå där och plocka nycklar i en rondell på kvällen... Som tur var hittade jag igen alla 3..

Slutsats: Abus nyckelhållare är bara jävla skit, som jag aldrig mer tänker använda, eftersom dom har en förmåga att "gå upp" av sej själv. Tänk om jag hade kört i 200 blås. Då hade jag ju aldrig hittat igen dom!

Varning.. Varning.. Varning..

Bifogat

• discmemory.gif
    discmemory.gif
    16.9 KB · Visningar: 461

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
ähvaddå? alla vet väl att man inte ska ha nycklarna där på styret. gör som jag, lägg dom i "bakluckan". jag spred ut mina nycklar på essingeleden istället.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
I tändningslåset har man endast en nyckel, annars får man den där tråkiga halvcirkelrepan på kronan eller vad som nu omger låset.
Stoppa dom andra nycklarna i fickan vettja :tummenupp
Jag har ett nyckelband som jag har mina nycklar på och så har jag en liten ring på tändningsnyckeln så att man enkelt kan öppna karbinhaken och trycka dit den när man inte kör.
Skönt att du hittade alla nycklar igen, tur tror jag det kallas :va :)
//Tobbe

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
tobbeviking skrev:
I tändningslåset har man endast en nyckel, annars får man den där tråkiga halvcirkelrepan på kronan eller vad som nu omger låset.
Stoppa dom andra nycklarna i fickan vettja :tummenupp
Jag har ett nyckelband som jag har mina nycklar på och så har jag en liten ring på tändningsnyckeln så att man enkelt kan öppna karbinhaken och trycka dit den när man inte kör.
Skönt att du hittade alla nycklar igen, tur tror jag det kallas :va :)
//Tobbe

man ska inte ha nycklar och annat skit i fickan. man kan gå sönder.

Edit: jag tillämpar också karbinhakesystemet, fast oavsett vilken nyckel det rör sig om. det är inte alltid som man måste ha med sig garagenyckeln till jobbet, hojnyckeln till skolan eller avlarmningsbrickan på hojturen.

Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Isf kan man fråga sig varför det finns fickor på skinnstäl ("säkerhetsställ") över huvud taget

R1-benji

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2005
Hoj
yamaha R1 09
jojon80 skrev:
Nu är det andra gången det händer med ABUS sk nyckelhållare. (som följer med skivbromslåsen.. ) Körde sakta i en rondell och såg att alla nycklar som hängde i knippan försvann. Kvar satt bara tändningsnyckeln :mad: Kul att gå där och plocka nycklar i en rondell på kvällen... Som tur var hittade jag igen alla 3..

Slutsats: Abus nyckelhållare är bara jävla skit, som jag aldrig mer tänker använda, eftersom dom har en förmåga att "gå upp" av sej själv. Tänk om jag hade kört i 200 blås. Då hade jag ju aldrig hittat igen dom!

Varning.. Varning.. Varning..
hur länge har du haft dina nycklar på detta sätt?
jag har mina nycklar i en abus hållare..dock bara mc.n o låsets...det har jag väl haft i tvåveckor ...

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Alltså,,, den är nog inte tänkt som nyckelring.

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
ZX-9R -01/02
anja skrev:
riktiga skinnställ har inga fickor. :fakta
Korrekt!
Vurpade med mitt gamla skinnställ, som hade fickor, och de byxorna var ingen vacker syn efter att ha haft nycklar i fickorna.
/F.

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Nyckelhållare ?

Det på bilden är ju bara en pryl du sätter på nyckeln för att bli påmind om att det sitter ett skivbromslås på hojen.

jojon80

grussprut is da shit!!!
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
ja 4 stycken!!!
3 nycklar ska vara okej att ha i en knippa tycker jag.. En för tändningen, och två små låsnycklar :rolleyes:

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
ZX-9R -01/02
Aj där ser man; har haft mina nycklar så från å till, men efter ABUS-hållaren "slappar till sig" är det bara använda den till annat.
/F.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
anja skrev:
man ska inte ha nycklar och annat skit i fickan. man kan gå sönder.

Edit: jag tillämpar också karbinhakesystemet, fast oavsett vilken nyckel det rör sig om. det är inte alltid som man måste ha med sig garagenyckeln till jobbet, hojnyckeln till skolan eller avlarmningsbrickan på hojturen.
Det var lite att göra en höna av tre nycklar det, såvida killen inte har tre statsnycklar i fickan så klarar han sig bra.
//Tobbe

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
tobbeviking skrev:
Det var lite att göra en höna av tre nycklar det, såvida killen inte har tre statsnycklar i fickan så klarar han sig bra.
//Tobbe

om man nu bortser från risken att skada inre organ och bryta ex nyckelben, så är också huden känsligare för tryck än man tror. en diabetiker kan t ex få bensår av att gå omkring en dag med ett veck på strumpan eller ett gruskorn i skon. och sår innebär alltid infektionsrisker. jag tänker inte dra på mig skador i hudkostymen i onödan.

jojon80

grussprut is da shit!!!
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
ja 4 stycken!!!
anja skrev:
om man nu bortser från risken att skada inre organ och bryta ex nyckelben, så är också huden känsligare för tryck än man tror. en diabetiker kan t ex få bensår av att gå omkring en dag med ett veck på strumpan eller ett gruskorn i skon. och sår innebär alltid infektionsrisker. jag tänker inte dra på mig skador i hudkostymen i onödan.

Hur blir det då om man skulle vurpa med en ryggsäck? Jag åker ofta omkring med en ryggsäck fylld med träningskläder, lite mat eller liknande :confused:

Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...