Varning för gubben

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Behåll den, jag har själv en BSA M20 från 1944 i väldigt fint skick. 6-voltsystem med plusjord. 1-cyl 500cc med racekam. :)
Lite annat än elstart. Javisst ja, glömde att den är högerväxlad, inget bromsljus och inga blinkers heller. Välkommen till ett annorlunda och roligt nöje. :tummenupp

Från 1944, Coolt! Min har ju nästan exakt samma teknik innehåll. Fast jag har ju faktiskt bromsljus på bakbromsen i alla fall. så nån utveckling skedde tydligen på de tio åren :) Vad säger besiktningen om avsaknad detaljer som backspeglar, frambromsljus och liknande? Har oroat mig lite för det...
 

Str3 R

Guest
Från 1944, Coolt! Min har ju nästan exakt samma teknik innehåll. Fast jag har ju faktiskt bromsljus på bakbromsen i alla fall. så nån utveckling skedde tydligen på de tio åren :) Vad säger besiktningen om avsaknad detaljer som backspeglar, frambromsljus och liknande? Har oroat mig lite för det...
Nja, de säger inte så mycket då den är besiktningsbefriad. :)
Det ligger i mitt egna ansvar att hålla ordning på bitarna själv. Bromsarna är inte som på moderna mc så när man ska börja bromsa får man tänka på att göra det i tid (trumbromsar). Sen har jag en Hva 256 också, även den högerväxlad och kickstart. En spegel och inga bromsljus eller blinkers på den heller. Den besiktas men den brukar gå igenom. Inga större kontroller görs som på de moderna.
 

guy_inc

Dr.
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1973 Moto-Guzzi V7 850 GT, 1955 AJS 18CS, 1929 HD FD
Grundregeln är - En gång godkänd alltid godkänd. Den enda retroaktiva regeln jag känner till är att du måste ha en reflex.
 

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Om jag minns rätt behövs en backspegel, inga blinkers och ingen bromsljuskontakt på frambromsen.
Om du vill läsa själv:
http://webapp.trafikverket.se/TRVFS/pdf/2003nr023.pdf

Tack för länken :tummenupp Härlig kvällslektyr:

"81 § Motorcykel av 1975 eller senare års modell skall ha
stopplykta som visar rött ljus bakåt när färdbroms används.
Stopplykta på motorcykel av årsmodell 1975 till och med
1977, behöver inte tändas när motorcykels framhjulsbroms
används.
"

- Inget krav på tändning av stopplykta på frambroms alltså, och ren bonus att den tänds på bakhjulsbroms. Inga krav på blinkers heller & endast krav på en backspegel. Najs. Detta underlättar ju helt klart.
 

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Jo tanken är att se till att den är i bra skick elektriskt och mekaniskt. Sen fixa sadel och fälgar och eventuellt annat som får den att se direkt ful ut. Annars gillar jag den ruffa stilen den har, tycker den är stenhård, så den får vara som den är. Förstår dock inte riktigt varför man valt att måla fälgarna roströda på det sättet... Nån som vet var får man tag på kopplings/bromshandtag till vettigt pris som passar stilmässigt?

För sadelklädsel har jag spejat lite på en Polsk snubbe som verkar ha gjort ett par snygga jobb åt folk här på forumet. Har tagit ett par bilder på hur sadeln ser ut. Ska se om det funkar att jag sprättar sömmarna på den och skickar, så kan han sy efter bitarna... Får se vad han säger.
Kolla med sybo sadelmakeri. Han gör riktigt fina jobb.www.sybo.se
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tack för länken :tummenupp Härlig kvällslektyr:

"81 § Motorcykel av 1975 eller senare års modell skall ha
stopplykta som visar rött ljus bakåt när färdbroms används.
Stopplykta på motorcykel av årsmodell 1975 till och med
1977, behöver inte tändas när motorcykels framhjulsbroms
används.
"

- Inget krav på tändning av stopplykta på frambroms alltså, och ren bonus att den tänds på bakhjulsbroms. Inga krav på blinkers heller & endast krav på en backspegel. Najs. Detta underlättar ju helt klart.

Min Honda CB 750 -72 levererades med både blinkers och bromsljuskontakt till bak och frambroms, men allt det kunde jag ta av när jag nu efter 25 år besiktigade igen. Jag hade hel, halv och parkeringsljus, samt bakljus och bolltuta vid besiktningen och blev godkänd. Hade inte ens ljuddämpare värd namnet, och det gick igenom!!!!:)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Den där hade jag behållit och försökt hålla i så nära originalskick som möjligt går. Låta så mycket av patinan finnas kvar och bara lyfta det nödvändigaste allt efterhand.

Vem sa att det inte gick att ha en registreringsskylt fram? Det är en skön detalj från tiden kan jag tycka som ska vara kvar.

De brukar köra ett veteranrally på gamla motorcyklar runt Skåne varje år. Det är rätt skönt att se folk som ser till att de gamla motorcyklarna kommer ut och motioneras och kan beskådas. Se det som en kulturgärning att hålla den i körbart skick från och med nu.

Lycka till med körkortet.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top