Varning för oseriösa köpare!!!!!

NoLimit

Följ mig och bli tvåa
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Mitt i Småland (Rydaholm)
Hoj
Suzuki 1127 R
Smartswede skrev:
Kanonbra svar Nolimit! :tummenupp Så ska det se ut :)

Att jag går på dig beror på att du e väldans aktiv :) (å jag misstänkte nog att jag kunde få bättre svar av dig dessutom)

När vi ändå e inne i denna tråden. Kom på en idé som kanske är vettig.

Om säljarn nu inte vill bråka för mycket själv (för det tar tid och är inte så skojj direkt då han vill behålla sina bra relation med dem) så tänkte jag föreslå att han ger mig en fullmakt att driva frågan för honom och att även skriva att den ersättning eller skadestånd Carlbarks Motor eventuellt ska betala skall betalas till mig. Det borde väl funka å då är vi tillbaka till rättsläget att jag är konsument (företräder en) och Carlbarks är näringsidkare som just utfört en rad tjänster som kunden inte är nöjd med. Voila! Konsumentköplagen gäller utan några tveksamheter :) Undra om det funkar?

Hade juh vart enklare att de accepterat att jag var deras "kund" men de verkar juh vilja slingra sig och då får jag hitta på andra lösningar.

Va skönt med en kille som kan ta en diskussion!!! :tummenupp
Ska seriöst kolla upp vad det finns för tänkbara alternativ att göra i din situation (borde kunna utnyttja lite av mina kontakter med folk som har mer kolla på det där med handelsrätt än vad jag har). Återkommer om detta.
 

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
NoLimit skrev:
Va skönt med en kille som kan ta en diskussion!!! :tummenupp
Ska seriöst kolla upp vad det finns för tänkbara alternativ att göra i din situation (borde kunna utnyttja lite av mina kontakter med folk som har mer kolla på det där med handelsrätt än vad jag har). Återkommer om detta.

Visst kan jag det :) Å jag verkar inte ensam :tummenupp

Får tacka för all hjälp du lyckas luska fram :) Jag är väl inte helt hjälplös vad gäller Handelsrätt heller... läst det och jobbar juh trots allt på Handelshögskolan som undervisar i Handelsrätt m.m. ... fast jag ser det nog lite som ett nederlag att be någon av dem jag känner där om en sån här småsak... trodde jag hade hyfsad koll på det. Är dessutom lite kul att lära sig lite vad man har för rättigheter som konsument.

Tänkte nog dessutom att någon på sporthoj hade ett snabbt svar på vad som gällde.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Smartswede skrev:
Låter bra :)

Kan du praktisera det och säga på vilket sätt jag "inte hade ett rätt" vad du säger om juridiken? ( I tråden om min enda erfarenhet av Carlbarks ) Hade varit lite mer konstruktivt än bara säga att jag har fel fel fel.

Du menar att det inte finns en konsumentköplag som ger en konsument vissa rättigheter gentemot en näringsidkare om han gör fel? Låt så vara att jag får ställa kraven via säljaren då han står på pappret (miss av mig, det borde stått mitt namn där). Fast inte borde de hårddra det juridiskt då det faktiskt är de som gjort jobbet.

Lösa spekulationer skulle jag då direkt inte kalla de fel som framkommit. Jag kan själv se och övriga som sett mitt framdäck kan intyga att det slut. Även vad jag kan bedöma så är bakdäcket felmonterat och motorn inte rätt justerad (detta efter själv har läst mig till hur det skall vara och hur det inte skall vara). Sen är du välkommen att ringa och höra med xxxxx (ger dig namnet via PM om du vill ha det) om min version stämmer. Då kan du om inte annat skriva vilken version han har av händelsen. (hade faktiskt vart toppen om du kunde göra det)

Fortfarande är detta min erfarenhet av Carlbarks Motor och jag vet många andra som säger sig vara nöjda med dem (sen om det beror på att de faktiskt fick den service de efterfrågade vet jag inte).


Menar du att du köper en hoj som har ett slutkört framdäck, felvänt bakdäck och taskig motorgång och det är Carlbarks fel? Du som köpare har ju undersökningsplikt. Man kan inte kalla det ett dolt fel precis, däcken syns genom att titta på dom och motorgången hör man när man provstartar. När man gör en affär har både säljare och köpare skyldigheter. Du har inte uppfyllt din undersökningsplikt men kräver att säljaren ska uppfylla sina åtaganden, låter lite märkligt i mina öron.....
 

gurra snurra

Lagen är lika för alla !!!
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Trosa
Hoj
URAL och en BMW1150
Långa farbron skrev:
Antar att du fick punteringen av taggtråden runt fårhagen ,när du skulle visa den för frugan.

Du leder av mus torka lilla farbrorn , sluta upp att blanda ihop kvinnor och får så kanske du får smaka på lite mus utan att behöva betala :tuttar
 

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
Nr:18 skrev:
Menar du att du köper en hoj som har ett slutkört framdäck, felvänt bakdäck och taskig motorgång och det är Carlbarks fel? Du som köpare har ju undersökningsplikt. Man kan inte kalla det ett dolt fel precis, däcken syns genom att titta på dom och motorgången hör man när man provstartar. När man gör en affär har både säljare och köpare skyldigheter. Du har inte uppfyllt din undersökningsplikt men kräver att säljaren ska uppfylla sina åtaganden, låter lite märkligt i mina öron.....

Gissar att det kanske inte framgår så tydligt i denna tråden.

Det är inte märkligare än att jag uppfyller min undersökningsplikt genom att lämna in hojen för genomgång av experter som jobbar heltid att serva motorcyklar. I detta fallet Carlbarks Motor i Kumla som är auktoriserad verkstad för BMW MC. Rimligtvis bör jag kunna förvänta mig att de upptäcker dessa "uppenbara" och inte dolda fel precis som du säger att tom jag som amatör bör kunna göra. Jag bör med det med råge uppfyllt min undersökningsplikt.

Att det sen är säljaren som lämnar in den till dem, då det från min sida var ett ovillkorligt krav för att jag skulle köpa den, och efter testet och nya bakdäcket lastar den från Carlbarks i en skåpbil och kör ner den till mig (edit: och jag köper den). Det är inte säljarn som strulat utan Carlbarks Motor som monterat bakdäcket fel och inte upplyst mig på det besiktningprotokoll à la SMC att framdäcket är slut och att motorn inte går korrekt.

/Anders
 
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
gurra snurra skrev:
Du leder av mus torka lilla farbrorn , sluta upp att blanda ihop kvinnor och får så kanske du får smaka på lite mus utan att behöva betala :tuttar

Håll dig till får ,möss är för små tom med för dig.
 

NoLimit

Följ mig och bli tvåa
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Mitt i Småland (Rydaholm)
Hoj
Suzuki 1127 R
Smartswede skrev:
Visst kan jag det :) Å jag verkar inte ensam :tummenupp

Får tacka för all hjälp du lyckas luska fram :) Jag är väl inte helt hjälplös vad gäller Handelsrätt heller... läst det och jobbar juh trots allt på Handelshögskolan som undervisar i Handelsrätt m.m. ... fast jag ser det nog lite som ett nederlag att be någon av dem jag känner där om en sån här småsak... trodde jag hade hyfsad koll på det. Är dessutom lite kul att lära sig lite vad man har för rättigheter som konsument.

Tänkte nog dessutom att någon på sporthoj hade ett snabbt svar på vad som gällde.

Har nu läst igenom allt som skrivits hittils om detta (även svaret från Mange 77). Har ändå ett par frågor.

Har du kvittot (fakturan) från Carlbarks, eller har säljaren av hojen det?

Står det på kvittot specificerat EXAKT vad det var sagt att firman skulle kolla?

Står det på kvittot specificerat EXAKT vad som i verkligheten kollades upp?

Har i tidigare inlägg utgått från att detta inte stämt, eller att det inte gått att bevisa. Men OM det nu är så att firman hade i uppdrag att kolla upp precis de saker som du nu säjer att du har problem med, OCH det även finns papper på att de sakerna faktiskt kollats när din säljare hämtade den, så finns det ju alltid krav att ställa på att de ska ha fullgjort sina åtaganden. Sen kvittar det ju om det är du eller förra ägaren som reklamerar, bara det går att bevisa. Sen blir det förstås lite krångligare när hojen transporterats, bytt ägare, det har gått ett antal dagar, hojen har varit inne på en annan verkstad, men firman har ju fortfarande ett ansvar för att "ha utfört vad det lovat" i så fall. Rent teoretiskt kan ju hojen ha bytt ägare tio gånger och finnas på andra sidan jordklotet, men den som har kvittot och kan bevisa omständigheterna har ändå rätten på sin sida. Utan att veta säkert kan jag dock gissa att det är du som har bevisbördan i det här fallet (dvs du måste bevisa att felen faktiskt fanns där när hojen lämnade verkstan, OM det nu var avtalat att forman skulle fixa precis de saker du nu anmärker på), vilket i så fall inte underlättas av tidigare nämnda omständigheter. Det är det ända jag kan komma på just nu. Alternativet är såklart att du trycker upp säljare mot väggen, det är trots allt han som sålt hojen till dig. Detta under omständigheten att din hoj INTE ÄR I DET SKICK SOM VAR ÖVERRENSKOMMET. Ni två har ju faktiskt ett avtal. Har han inte hållt sin del (levererat en cykel i si och så skick, vid den här tidpunkten, för de här pengarna) finns det anledning att kunna häva avtalet. Men det är förstås bara om säljaren vid försäljningstillfället visste att hojen inte motsvarade vad ni kommit överrens om, dvs att han visste att inte du visste. Men jag antar att det inte är aktuellt, då skulle nog problemet varit löst redan, eller?

Detta är taget utifrån mina egna erfarenheter och slutsatser och inte på något sätt hämtat från någon expert eller lagtext, men kan ändå vara något att fundera över. Vet ju inte heller hur det utvecklar sig gentemot Carlbarks nu efter det att de kommit in i diskussionen, det kanske går att göra upp i godo trots allt.
 

gurra snurra

Lagen är lika för alla !!!
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Trosa
Hoj
URAL och en BMW1150
Långa farbron skrev:
Håll dig till får ,möss är för små tom med för dig.


LAMKÖTT!!!! mopedofilfukko det ska var en RIKTIG BÄVER inga små råtthål som man bränner av en salva i ahahhhaahahahahahahahahaahahaaohhohhaa.
mustorkan ger lillefarbrorn hallucinationer tydligen av psykotisk valör konfabulerar och blandar ihop möss får , snart blir det väl en färd till s:t sigbritt igen 3 månader på tokhuset med roppe och haldol :sjuk .

GO NATT :trött
 

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
Har du kvittot (fakturan) från Carlbarks, eller har säljaren av hojen det?

Ja jag har kvittona på att de genomfört inbytestest och testprotokollet (ett SMC-testprotokoll). Även kvitton på bakdäcket + montering.

Står det på kvittot specificerat EXAKT vad det var sagt att firman skulle kolla?

Nej inte mer än inbytestest

Står det på kvittot specificerat EXAKT vad som i verkligheten kollades upp?

Ja i form av SMC-protokollet som är signerat och stämplat av Carlbarks. Säkerligen 60 punkter som är kryssade för vad som kollats.

Hoppas att det löser sig jag med. Säljaren har jag inte något otalt med (vi båda ganska oerfarna på meka med hojar så vi litar bägge på Carlbarks).

Tycker själv att det blivit lite stora proportioner på det hela... för en sådan liten sak... rör väl sig om kanske upp till 1.000kr ink moms och inte mer (för det var inget allvarligt fel på motorn som tur var).. det är mindre än vi tar i bolaget för en timmes konsultande... jag har juh själv bidragit till det genom att vara aktiv i debatten och verkligen försökt besvara frågor etc bäst jag kunnat. Jag tyckte att det var lite illa skött och ville ha tips på om och i så fall hur jag skulle gå vidare.

Ska nu se till å få en god nattsömn.
/Anders

Edit: stavfel
 
Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
bagerah skrev:

Fan du hann före :rofl

Är det V-Gurra som är Gurra Snurra?
Jag har nog inte hängt med riktigt.... fan vet om jag vill heller.
 

urf

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Beijing
Hoj
SPS med extra senap och en H*nda CRM 250
NoLimit skrev:
Absolut. Många här verkar dra sina slutsatser från vad andra har upplevt och vissa av dem är negativt inställda, trots att de inte har några som helst erfarenheter av firman överhuvudtagit (ex Dioxin i tråden om AVA MC, *harkel*). Detta är ju helt meningslöst.!
Visst ar det otroligt - folk drar slutsatser utifran andras upplevelser! Du maste antingen ha en unik formaga att hinna uppleva saker pa egen hand eller vara helt oformaogen att fatta beslut eftersom du inte har tidigare erfarenheter av amnet ifraga. Helt klart ett intressant fall for nagon som sysslar med perceptionspsykologi att studera.


NoLimit skrev:
Har själv haft flera jobb i servicebranchen och vet hur jävla moppsiga och duktiga kunder kan vara bara för att hävda sin rätt som kund.
Det dar ar val lite motsagelsefullt ("moppsiga kunder" och "flera jobb i servicebranschen") eller som man sager pa engelska: a contradiction in terms. Hoppas du jobbar inom en annan bransch nu - bade for din egen skull (skulle bli jobbigt med alla "moppsiga kunder" for dina nerver) och ocksa for alla presumtiva kunder som skulle valkommnas av din "serviceattityd"


NoLimit skrev:
Om en bagare säljer en god tårta är det de som äter tårtan som kanske tänker på att den var bra. Om en bagare däremot säljer en dålig tårta så talar alla som ätit tårtan om detta för alla de känner!
Gillar tartliknelsen - allt blir pa nat satt sa mycket enklare att forsta nu! Eller hur blir det nu. Vad ar en acceptabel niva av antal "daliga tartor" som Ava kan salja innan de tappar dig som kund/presumtiv kund? For mig racker det med att en person jag har fortroende for haft en riktigt dalig upplevelse for att jag ska bojkotta stallet ifraga. Da faller jag val inom ramen for vad du kallar for "moppsiga kunder". So be it


/Moppsurf
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag tror inte gurra snurra är en dumskalle. Han är provocerande men har ett ordförråd som 95% här inte förstår.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Vad är det som gör att vi Svenskar är så mesiga vad gäller köp?? Vad har "kunden har alltid rätt" tagit vägen :va

Jag jobbar mycket med utländska kunder direk och indirekt i mitt jobb. Skulle jag behandla dom så nonchalant som de flest bolag i Sverige behandlar sina kunder hade jag omgående fått se mig om efter ett nytt jobb. Även ifall kunden bara är en gnällig skithög :fakta
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Smartswede skrev:
Tycker själv att det blivit lite stora proportioner på det hela... för en sådan liten sak... rör väl sig om kanske upp till 1.000kr ink moms och inte mer (för det var inget allvarligt fel på motorn som tur var).. det är mindre än vi tar i bolaget för en timmes konsultande... jag har juh själv bidragit till det genom att vara aktiv i debatten och verkligen försökt besvara frågor etc bäst jag kunnat. Jag tyckte att det var lite illa skött och ville ha tips på om och i så fall hur jag skulle gå vidare.

Ska nu se till å få en god nattsömn.
/Anders

Edit: stavfel

Bra att saker och ting uppmärksammas ordentligt! Ända sättet att får firmorna att rycka upp sig :fakta

Kritiken är enbart utav godartad natur. Hur skulle de annars veta hur de skulle bli bättre?
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top