Varning för vilt!

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Miggen återvänder, återigen, till SHs stora förtret :hihi

Från mekanik till trafik till försäkringar, nu har det blivit dags för miggen att röra sig inom ett område där han möjligtvis avslutar sin karriär :yoparty Denna tråd skulle helst postats under höstsäsongen men miggen har en begränsad tid på detta forum och behöver få saker gjorda, därav betas den av nu :)

OBS: EXTRA LÅNGT INLÄGG! VARNING FÖR LÅNGT INLÄGG!

Beräknad lästid: Cirka 10 minuter

Hur många viltolyckor har miggen varit inblandad i? Det beror lite på hur man vill definiera en viltolycka, men de olika djurarterna jag haft privilegiet till närkontakt med inkluderar följande: Fiskmås (konsekvens av fågelbowling), stortrut (konsekvens av fågelbowling), vitkindad gås, gråsparv, tamgås, grävling, räv, rådjur och hare.

Utöver närkontakt har miggen haft så kallade close calls med följande: Älg, dovhjort, kronhjort, igelkott och vildsvin.

Redan nu kan jag alltså konstatera min tur med att inte ha haft närkontakt med någon av de riktiga liemännen hittills, men jag är tämligen säker på att det kommer lösa sig i framtiden :tummenupp

Om jag säger 75 000, vad tänker du på då? Förmodligen inte antalet rapporterade viltolyckor per år i alla fall.

Och dessa 75 000 räknar inte ens med harar och grävlingar till exempel, den sistnämnda av dessa hade passerat de ökända vildsvinen vad gäller fordonsskadekostnader när jag pratade med en skadehanterare från Mercedes för ett par år sedan :fakta

Att köra på en grävling är ungefär som att köra på en sten brukar vissa säga, och jag kan bekräfta att detta stämmer ganska bra. Min första säsong av körkarriären stötte jag på en grävling i en högerkurva. Föraren jag är idag hade med lätthet undvikit krabaten, men den där gången blev det närkontakt. Min högra framfälg tog merparten av smällen, och fick som tack en rejäl skvätt röd vätska över sig. När jag gick ut för att inspektera skadan så låg grävlingen i diket, täckt av gräs, dold från mina ögon i nattens mörker, men hans morrande gick inte att missa. Den hårda jäveln hade nyss blivit uppsliten av en fälg i cirka 90 kmh, trots det var han inget annat än förbannad på miggen som konstaterade att det smartaste var att sätta sig i bilen och avlägsna sig från potentiellt inkommande konflikt :glömdet

Grävlingar är blinda, döva, och konstant jävligt förbannade, ungefär så kan man sammanfatta deras beteende i trafiken. I situationer där andra vilt försöker fly eller flytta sig traskar grävlingen helt enkelt på i sitt spår, oberörd, obrydd, potentiellt redo att när som helst ta till stridigheter. Deras storlek gör dem relativt svåra att upptäcka stundtals, men de är heller inte speciellt snabba.

Från hårda jävlar till skraja fegisar, jag hann knappt uppfatta Sveriges snabbaste landdjur innan jag hade kommit ikapp och det small till. Hasigheten hade bromsats ner från cirka 200 till 140 samtidigt som gasen matades på genom S-kurvan när fältharen bestämde sig för att utmana glänsande svart lack under stjärnklar natthimmel, Sveriges snabbaste landdjur torskade matchen ganska rejält. Harar har en tendens att försöka ”finta bort” sina förföljare, detta funkar säkert bra när det är något som faktiskt förföljer dem, men i trafiken är det sällan en bra idé att försöka lura bort sina medtrafikanter med skenmanövrar. Turligt nog är harar inte i närheten av lika hårda som grävlingar, i så fall hade de varit mycket mer problematiska än vad de är. De är likt grävlingarna stundtals lite knepiga att se, men konsekvenserna/riskerna om man missar en föreligger inte lika stora enligt mig.

”Den här kurvan hade man lätt kunnat ta i minst 130/140” Säger miggen till polaren medan han glider igenom den i 110. Från det höga gräset till höger dök den mest korkade räven jag hittills stött på upp :3freak Broms ner till 60 och förflyttning åt vänster medförde konstaterande av att olyckan hade undvikits, det fanns gott om plats för den listiga räven att stanna kvar på körbanan men inte bli påkörd. Pang bom krasch. Nähä, miggen hade missat att rävjäveln var självmordsbenägen :huvet Precis i omkörningsmomentet kastar sig räven ut framför bilen och blir hårt örfilad till följd. Rävar är generellt väldigt smarta, ungefär som katter. Man ser dem ofta sitta vid vägkanten och observera istället för att chansa och springa över. Räv, grävling, katt, ingen av dem är flockdjur eller flyktdjur, de är jägare som sällan per automatik bestämmer sig för att panikartat börja fly fältet hals över huvud. Rävar är i runda slängar lika lätta/svåra att upptäcka som harar och grävlingar, men rävungar måste man komma ihåg är extremt nyfikna och oerfarna. När rävungarna är framme och stökar då kan man absolut inte räkna med några listiga beslutsfattanden, de blir ungefär som långsamma harar, och likt dessa är de relativt mjuka i kroppen.

90, 100, 110… Segt som fan rörde mätaren på sig i den trötta småbilen. Ljus och fin sommarmorgon skänker bra sikt och framförhållning, tills väl gömt rådjur från högra dikeskanten bestämde sig för att försöka hinna framför miggen över till skogsbrynet på vänstersidan av vägen. Tvärnit under ett par sekunder skickade mätaren mot botten ganska kvickt, krängande och gungande kaross skvallrade om suboptimala väghållningsegenskaper. Med knappt några meters marginal hinner rådjuret förbi och miggen tänker hur i helvete klarade han det där? Ryggdunkningen blev aldrig av då Bambi nummer två dyker upp för att prompt hänga på sin kamrat. Pang bom krasch. Med mätaren på cirka 50/60 skjutsade miggen iväg Bambi på SM i frivolter över vägen in i skogsbrynet. Jaha, fan, då var bilen kvaddad tänkte miggen besviket och knatade ut för att inspektera skadorna. En bucklig regplåt och en plastdetalj som fick sättas tillbaks konstaterades vara extremt turligt med tanke på omständigheterna. Vid snabb inspektion av rådjuret, som hade setts resa sig upp och skutta iväg i sidospegeln, visade det sig att Bambi inte hade kommit långt. Öppen fraktur runt höfterna på rådjuret bekräftade en skada som omöjligen hade kunnat överlevas i det vilda. Dock verkade rådjuret stendött så vidare avfångningsåtgärder kunde skippas. Efter att ha märkt upp platsen och meddelat polis avlägsnade sig miggen för att återvända en vecka senare. Reflexvästen var borta, rådjuret låg kvar men hade blivit påpälsad tjockt lager kravlande maskar, lukten var underbar :zpy

Det som räddade situationen rent skademässigt var de facto att rådjuret var i luften vid själva träfftillfället, samt att kontaktytan hamnade mestadels just på regplåten. Vad denna incident upplyste miggen om var att hur en viltolycka spelar ut sig är extremt slumpmässigt. Hade rådjuret varit i slutskedet av ett skutt istället för precis i början av ett så hade utfallet blivit väldigt annorlunda. Rådjur är extremt överrepresenterade i viltolycksstatistiken och klagar därför ofta över sina försäkringspremier, som resterande viltslag anser självförvållade. De rör sig ofta i flockar och kan lite närsomhelst få för sig att leka frogger över vägen. Rådjuren är till skillnad från de tidigare vilt jag nämnt betydligt lättare att se då de är högre och större. Rådjuren är snabba och tillräckligt stora för att orsaka bra skador, dock väger de sällan över 30 kilo. Förra året blev 3 motorcyklister allvarligt skadade av rådjur, cirka 50 000 olyckor skedde med rådjur totalt.

Miggen visste att vänsterkurvan kunde tas i cirka 110, men bestämde sig för att strax över 90 fick räcka, han låg ganska bra till i tid och bromspunkten hade sjabblats till. Från högersida kommer ett gäng vitprickiga lirare som kämpar sig över ett vägräcke för att ta sig till, trottoaren? :va Ökande inbromsning under tilltajtande av kurvan mot vänster var en manöver viss erfarenhet och skicklighet krävdes för att vara bekväm med. Fantastiska bromsar och stabilt chassi sänkte hastigheten beundransvärt effektivt trots en gnutta brake fade efter avbetad sträcka. 70/50/30, prickig päls blir upplyst på närhåll av hellysen, hjortklövar glider och sprattlar för att frenetiskt sparka sig bort från inkommande, smattrande monster. Vänster trottoarkant är gediget hög och otäck, det blir ingen mer väjning åt det hållet, enbart hastighetsreducering. 20/10, stopp… I hellysets sken faller sakta hårstrån ner mot marken. Hjorten och company skuttar iväg och försvinner, miggen konstaterar ingen träff som kändes, sätter plattan i mattan och kämpar förgäves med att knappa in den förlorade tiden. Efter bromskylning och cooldown gick miggen ut för att inspektera om det hade blivit någon träff överhuvudtaget. Ett par tunna linjer fett kunde ses strax bredvid lyktorna, close call kanske? Dovhjorten är lik rådjuren i beteende och rörelsemönster, däremot så väger den ungefär dubbelt så mycket. Den är alltså snäppet lättare att upptäcka, men mer problematisk om man träffar.

250 sträckan rullade ut sig framför miggen med maskin, två duktiga kuperingar i början av rakan var till toppen fyllda med dimma som skymde allt vad sikt innebär. Vägen gick rakt fram, körtempot hade varit lite ”kul fort” men ingen bombrepa. Vart vägen gick visste miggen mycket väl, hållet han kom från var även det hållet som möjliggjorde högsta topphastigheten, skulle han sätta plattan i mattan och bränna phett? Nja, magkänslan avrådde, och miggen lyssnade. Just detta område var välkänt för viltet att röra sig igenom, täckta av allehanda buskage bredvid fält och svackorna till följd av kuperingarna, nej det fick bli cirka 40 genom den täta dimman. Efter en stunds rullande in i dimmoln var det något som såg konstigt ut, mitt i vägen började konturer ta form, lugn nedbromsning skedde medan kisande ögon försökte lista ut varför det såg konstigt ut. Väl nere i under 20 kmh uppdagas krona värdig en konung cirka 20-30 meter framför bilen :Bugar

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
DEL 2

Mitt i vägen, mittemellan höger och vänster fil, står en kronhjort som med lätthet hade spräckt 200 kilosmätaren på vågen med bredsida mot miggen. Hjortjäveln var så stor att det inte hade spelat någon roll vilken fil miggen hade valt, både vänster och högerfil var tillräckligt förminskade för att garantera smäll. Valet att ligga i mitten av vägen för att skapa marginaler hade i detta fall varit kontraproduktivt minst sagt… Hjorten stirrar på miggen, miggen stirrar på hjorten, jaha, flytt på dig kanske? Likt en bestialisk blottare som nyss lyckats traumatisera två lag minderåriga fotbollsflickor lunkar bjässen stolt och sakta iväg för att försvinna in i den mystiska dimman, vidare mot daggvått gräs, gröna skogar och frodiga ängar i gryningsljuset. Det som blev påtagligt i sammanhanget var att hornen som hjortjäveln bepryddes med förmodligen hade kunnat gå rakt igenom rutan och spetsa en om träffen och hastigheten var rätt, det var iaf känslan man satt och sög på i efterhand :7peta Kronhjorten anses vara ett kungligt vilt, fridlyst av självaste Gustav Vasa och eftertraktad av jägare runtom Europa. För oss som rör oss på allmän väg är kronhjorten en av de viltslag man utan tvekan måste erkänna sig dödlig inför, såvida man inte befinner sig i ett stort, tungt fordon. Kronhjortar kan väga flera hundra kilo och faller enbart i skuggan av skogens konung. Kronhjortens storlek gör att den är lättare att upptäcka än både rådjur och dovhjort. De rör sig ofta i flock, men vissa hanar lever ensamma. Kronhjortens storlek och pondus gör att de rör sig relativt bestämt, mer förutsägbart än tex dovhjortar eller rådjur, de står för mindre än 1 % av landets viltolyckor. Myter bland jägare om kronhjortens listighet och lurighet har spridits och delats flitigt och länge, kanske ligger det en nypa sanning i historierna :unsure:

En kollega hade kört på några med sin Audi Q7a, bilen mådde inte alls bra, skadorna var sexsiffriga belopp. Två gånger i samma kurva där miggen haft närkontakt med grävling har galen galt flugit över vägen likt ett skållat troll. Men bilden som sitter kvar allra mest detaljerat är från lugn cruising i 60 genom trollskog och högt gräs. I en liten lucka bland gräset till höger stod en stor, mörk vägg av päls, brosk och muskler. Inte förens strax innan passeringsögonblicket glänste ögonen till i hellyset och det fula trynet blottades. Mankhöjden var över motorhuven och vikten vill man nog inte spekulera i, vilken jävla bjässe... Även i den låga hastigheten var det skönt att galten inte klev ut, och i efterhand funderade miggen på huruvida man faktiskt skulle klara ett vildsvin i högre hastigheter. Sträckan där miggen cruisade i 60 var en sträcka där man lätt kör närmare 200, den bjässen i fronten i 200, nja, tveksamt utfall :va I början av miggens karriär sågs vildsvin titt som tätt, till bönderna och lantisarnas bestörtning. Efter ett par år med intensiv jakt för att minska beståndet och få kontroll över de vildsinta skadedjuren var effekten märkbar, inte alls like många svin var ute och lekte. De senaste två säsongerna känns det som att trenden har vänt lite, man börjar se allt fler igen, men vi får se om det håller i sig eller inte. Vildsvin är som en större, snabbare flockversion av grävlingar, dock så lever äldre hanar ensamma. Man blir lätt överraskad över hur extremt snabba vildsvinen är, deras explosivitet är inte att leka med, en stor vildsvins galt kan med lätthet slänga runt en fullvuxen man som en trasdocka.

Vildsvinen tillhör den grupp vilt där man direkt avråder folk från att gå ur sitt fordon vid händelse av olycka, den delar denna grupp med bla björn och grävling. Vildsvinen beklär sig i mörk päls som gör dem betydligt svårare att upptäcka nattetid än viltarter med ljusare pälsklädsel. Ögon och reflexer är det man mestadels går på, men att upptäcka rörelser generellt blir betydligt svårare när man har att göra med mörk päls. Förra året blev 2 motorcyklister allvarligt skadade av vildsvin, cirka 9000 olyckor skedde med vildsvin totalt.

Strax under 200 på mätaren när miggen satt och pluggade hastighetsuppfattning i mörkret. Den breda landsvägen är egentligen en 250 plus sträcka, men miggen var väldigt rostig och oslipad. På höger sida ett par meter från vägkanten uppenbarar sig lugn lieman iklädd mörk päls med långt ansikte. Foten till broms, jag kommer inte hinna va? Svag, tveksam broms konstaterade att i hastigheten som hölls hade stanna inte varit ett i närheten av möjligt alternativ. ”Kliv inte ut är du snäll”. Det var enda tanken som hann smeka synapser innan skogens konung var passerad och frånåkt :yoparty Blicken från den lugna kungen tolkades ungefär som att en vacker dag kliver jag ut, och oavsett hur snabb du är kommer du inte att hinna. Jag förstod då, och jag vet nu :) På fältet till vänster i svepande hellysen genom kurvan såg miggen och polaren tre stora stenbumlingar som inte hade funnits där förut. Långsamt cruisande blev långsammare, och stenbumlingarna ställer sig resolut upp alla tre samtidigt och joggar på långa slanka ljusa ben iväg in i natten. Polaren var förvisso van vid mörkret och vilt, men att se skogens konung nära inpå himmelns vägar blir alltid uppenbarelse och påminnelse om hur ödet kan te sig när ens intresse är vad det är :faktaÄlgen är utan tvekan det viltet där man även i en bil förstår att oddsen att klara sig är dåliga, i alla fall om man ligger på i bra hastighet. Efter en halvbra bombrepa bland stjärnor och mörker med 140 i snitt som hamnade 21 sekunder efter personbästa och 24 sekunder ifrån målet kom miggen hem och satte sig med kanelbullar för att runda av efter nattens äventyr. På nyheterna läste han följande:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/kvinna-dod-krockade-med-alg

Förra året blev 2 motorcyklister allvarligt skadade av älg, cirka 6000 olyckor skedde med älg totalt. Älgen stod för 7 allvarliga skador på bilförare.

Tar man del av siffrorna i detta inlägg blir det väldigt tydligt hur pass överrepresenterad älgen är vad gäller personskador i trafiken, de är nästintill en perfekt konstruktion för att avrätta trafikanter i både bil och på mc.

Jag kommer inte ihåg exakt vilket år det var men av de fem dödsolyckor med vilt som skedde var älgen iblandad i fyra, alltså 80 %. Två av de som avled var motorcyklister. Det säger sig självt att man är betydligt mer utsatt på en motorcykel än i annat fordon om man blir inblandad i en viltolycka. Går det överhuvudtaget att eliminera viltrisken för motorcyklister eller andra trafikanter? Tveksamt, miggen har sina personliga knep som han sysslar med men huruvida det fungerar eller inte är omöjligt att sätta på papper. Kör man runt bland ängar och skog, speciellt nattetid, så är viltet en faktor man helt enkelt får acceptera på ett eller annat sätt :hej

Nu till det tråkiga avslutet på denna tråd, det finns ingenting jag kan skriva som inte redan har skrivits och uttryckts väldigt fint här:

https://www.sporthoj.com/forum/threads/moddlaren-har-lämnat-oss.293932/

Vad jag däremot kan säga är att jag det finns faktorer i Moddlarens olycka som är föga förvånande om man tar sig tiden att skänka vilt den respekt de förtjänar. Moddlaren avled under gryningstimmarna i september. På dagen brukar vilt ofta ligga och softa, på natten är de uppe och skuttar och käkar, under gryning och skymning tar de sig alltså till och från betesmarker och dylikt. Är man ofta ute efter mörkrets inbrott blir detta väldigt tydligt, risklistan ser alltså ut på följande vis

1: Gryning/Skymning

2: Natt

3: Dag

Därmed inte sagt att viltolyckor inte kan ske dagtid, men själva grejen med viltet är att man får lägga livet i ödets händer på samma sätt som med mycket annat här i livet. Det ska tilläggas att Moddlaren förolyckades under älgjakts tider, under jakttiderna blir viltet mycket mer nervösa och oroliga vilket man kan ha full förståelse för. Platsen är inte förvånande, i samband med att skog öppnar upp för fält, nära hus och trädgårdar. Jag skulle kunna grotta ner mig i en risklista över terrängtyper, beteendemönster och dylikt men tråden är redan för lång. Jag tror inte att Moddlaren var ute och körde en fet bombrepa den där morgonen, han låg nog och körde i vad alla här hade konstaterat som rimliga hastigheter, kanske tog han det till och med extra lugnt med varvtalen för att inte störa folk som bor utmed vägen? Här spekulerar jag bara såklart. Han var nog inte en dålig mc förare, tvärtom, jag har ingen tvekan om att han var betydligt mycket skickligare än mig på att hantera sin mc, dålig jämförelse, jag vet… Oavsett detta tog timglaset slut den där smått kyliga men vackra septembermorgonen. Hösten hade knappt hunnit måla om löven i gyllene guld och blodröd karmosin, där skogen öppnade sig för fält bredvid äppelträd och blågul flagg klev ett avlångt, djuriskt ansikte med hundratals kilo muskler, ben, fett och päls ut på himmelsk landsväg och släckte soluppgången.

VIF Moddlaren

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Varför skall man undvika att gå ut efter olycka med grävling? :va

Jag känner till skrocket, men det sprids bland folk som aldrig sett en grävling i verkligheten.

Annars sammanfattade notrightrider det ganska bra. Lägg till

D. Otur

Så är listan komplett.

Mvh

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Man skall vara snäll mot djur 🦔
Man försöker, men en del är snabba, oberäkneliga och närmast självmordsbenägna. Hemskt när jag betänker hur mycket vilt jag kört på och gått häpnadsväckande hel ifrån. Gäller både mig och hoj/bil. Jo, har cyklat på en grävling och närapå en älg också.
Inte av illvilja, även om jag ibland valt att gå rakt på/över hellre än att ramla i en undanmanöver.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Varför skall man undvika att gå ut efter olycka med grävling?

Jag känner till skrocket, men det sprids bland folk som aldrig sett en grävling i verkligheten.
Jag har iakttagit försiktighet men det är inte kul att se den plågas när livet rinner ur den.

Är det grundlöst förtal om deras fighting spirit och livsvilja, menar du?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har iakttagit försiktighet men det är inte kul att se den plågas när livet rinner ur den.

Är det grundlöst förtal om deras fighting spirit och livsvilja, menar du?

Nej, det är verkligen inte kul att se djur dö långsamt. Men man behöver inte vara mer rädd för en grävling än för något annat djur. Vikt är problemet hos sårade djur, dvs stora djur kan skada dig, små knappast.

Min erfarenhet är att de flesta djur har livsvilja och fighting spirit, särskilt om de är trängda och/eller sårade.

Samtidigt har jag sett en ganska snäll gråhund göra processen kort med en grävling ute i friska luften och hört en TJT göra detsamma i ett gryt. Jag skulle nog vara mer försiktig med en rödräv.

Grävling äter huvudsakligen mask och insekter och har ett tandgarnityr väl lämpat för detta. Biter knappast genom en gummistövel ens.

Däremot har den ett beteende att fräsa något alldeles oerhört när den är under hot och många tror av ljudet att det är björn som hunden fått upp… så man kan ju förstå hur historierna kommit till.

Nästa gång ni ser en grävling liggandes i vägrenen; stanna till och vänd upp den med foten och studera dess anatomi…

Mvh

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Nej, det är verkligen inte kul att se djur dö långsamt. Men man behöver inte vara mer rädd för en grävling än för något annat djur. Vikt är problemet hos sårade djur, dvs stora djur kan skada dig, små knappast.

Min erfarenhet är att de flesta djur har livsvilja och fighting spirit, särskilt om de är trängda och/eller sårade.

Samtidigt har jag sett en ganska snäll gråhund göra processen kort med en grävling ute i friska luften och hört en TJT göra detsamma i ett gryt. Jag skulle nog vara mer försiktig med en rödräv.

Grävling äter huvudsakligen mask och insekter och har ett tandgarnityr väl lämpat för detta. Biter knappast genom en gummistövel ens.

Däremot har den ett beteende att fräsa något alldeles oerhört när den är under hot och många tror av ljudet att det är björn som hunden fått upp… så man kan ju förstå hur historierna kommit till.

Nästa gång ni ser en grävling liggandes i vägrenen; stanna till och vänd upp den med foten och studera dess anatomi…

Mvh

Rent generellt har nog inte rödräven i närheten av en lika aggressiv mentalitet som grävningen, tror grävlingarna väger mer också :) och det stämmer alldeles riktigt att morrandet är speciellt :lol

Ditt inlägg påminde mig om "jesus-grävlingen" jag och polaren såg på vägen till en uppkörning i Nyköping. Den hade blivit påkörd så jävla hårt att den satt korsfäst på vägräcket med armar och ben spretandes åt alla håll :crash

Den uppgraderade steroid varianten honungsgrävlingen är bra cool :tummenupp Men som medtrafikant, öö, njaaa... :rofl

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Miggen - med så lite förklarande text är det svårt att fånga din poäng. Utveckla gärna.
Ber om ursäkt för det :rofl Hade som sagt kunna grotta ner mig i beteendemönster, väder osv men den här tråden var jobbig nog att knåda ihop, speciellt slutet :(

Nu ska storebror med sina fina metallfåglar betas av, efter det blir det nog en hiatus :wiggle

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Dom jag kör förbi brukar rulla runt alldeles själva efter några dagar i solskenet. INTE sugen att peta ytterligare på dem...

Fegis!

En vårvinterdag för snart 30 år sedan köpte jag ved av en bekant i Hälsingland. Han hade en räv hängandes på lagårdsväggen och jag frågade om jag fick den för att öva på att flå. Kastade den på vedlasset och åkte hem.

Väl hemma fick kroppen tina upp i uthuset och jag skred till verket tillsammans med en hugad kamrat. Råkade trycka på magen och prrrrrffff ut kom -odör som gjorde att vi ögonblickligen lämnade lokalen.
Akut vädring och sedan på åteln med den. Den hade förstås tinat upp i solen och ruttnat lite lagom invändigt.

Nåja. Grävling vänster, rödräv höger.

fe153f8626d7d46b75cc487142a95333.jpg

Grävling

790a7e3276d52302ffd71c385be87b07.jpg

Kör ni med MC-utrustning kan ni bedömt kliva in i en trång bur med fem grävlingar och inte behöva vara särskilt orolig för allvarliga skador.

Mvh

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Fegis!

En vårvinterdag för snart 30 år sedan köpte jag ved av en bekant i Hälsingland. Han hade en räv hängandes på lagårdsväggen och jag frågade om jag fick den för att öva på att flå. Kastade den på vedlasset och åkte hem.

Väl hemma fick kroppen tina upp i uthuset och jag skred till verket tillsammans med en hugad kamrat. Råkade trycka på magen och prrrrrffff ut kom -odör som gjorde att vi ögonblickligen lämnade lokalen.
Akut vädring och sedan på åteln med den. Den hade förstås tinat upp i solen och ruttnat lite lagom invändigt.

Nåja. Grävling vänster, rödräv höger.

fe153f8626d7d46b75cc487142a95333.jpg

Grävling

790a7e3276d52302ffd71c385be87b07.jpg

Kör ni med MC-utrustning kan ni bedömt kliva in i en trång bur med fem grävlingar och inte behöva vara särskilt orolig för allvarliga skador.

Mvh
ATGATT - All The Grävling All The Time

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Det mest chockerande för mig i denna tråden var när jag skrollade ned längs första posten för att kolla hur innehelvete lång den är och möter andra posten ”DEL 2” 🤣🤣🤣

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Miggen är ju skön! Orkar ju inte läsa allt! Kan bara konstatera Släkting till mig klöv en 16-taggare mitt i itu på 80-talet ...i Dalarna! Tyvärr så dog både Älg och Kusin---:angel

Nyheter
Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...