Varning fartkontroller nästa vecka (v34)

Nirre1

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2011
Hoj
s1000rr
Dom har väl fartkontroller ganska ofta, fast dom inte står med på hemsidan? :va

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Det är skolstart nästa vecka och curlingföräldrarna med sin stora SUVar vill ju beskydda sin små gullebarn genom att skjutsa dem till skolan.
"Lokalt" visade det sig att över hälften av dem kör för fort ibland ungarna utanför skolan...
(Själv fick jag en cykel av farsan för att (i klass 3) ta mig till skolan, cykeln åtföljdes av "ta det försiktigt kör inte ihjäl dig nu"..)

jetson

Guest

Jepp men i samband med skolstarten så kör dom en nationell "insats" hela veckan, överallt står dom med laserpickorna (ok oftast dom gamla vanliga ställena mest 30-50 sträckor... vid skolor osv)

Och alltid verkar det vara nån tomte på sporthoj som torskar kortet dessa veckor. Tänkte om det finns en chans att rädda nåt hojkort är det värt :)

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Vid mina barns skola (och alla andra skolor också för den delen) får polisen gärna stå och påminna om att det är 30 i området. Den som ojar sig över en fortkörningsbot på ett sånt ställe måste ju vara dum i huvudet. Det är ju som att skräna om att man riskerar barns hälsa.

Nä, brassa på obebodda sträckor eller på bana och ta det lugnt runt skolor och bostadsområden. Spelar ingen roll hur mycket jag tjatar på mina barn om att se sig för. Det händer ändå att de ibland glömmer kolla innan de cyklar ut i gatan. Som förälder kan man bara hoppas att det kommer gå bra.

En bot kan man väl ta. Värre att leva med att man kört på och skadat en person, i synnerhet om den är liten.

Tänk så istället, och välj var du brassar! :krama

images.jpg

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För länge sedan körde jag på en flicka ca 7 år gammal. Jag cyklar med trampcykel på cykelbana när jag ser en flicka som gör sig klar springa över. Jag bromsar ner farten, hon stannar upp, vi har ögonkontakt, och när det är en meter kvar tycker hon att jag cyklar så långsamt så hon springer. Varpå jag kör på henne och kör omkull. Vi hamnar båda på cykelbanan. Utan allvarliga skador. Och kan fortsätta. Hon med sina föräldrar som var några meter bort när det hände och såg allt.
Den här händelsen gjorde att när jag fick min son funderade jag på hur sånt här skulle undvikas. Lösningen var att när vi skulle gå över gatan så stannade jag och sa att nu skulle han se efter när vi kunde gå över och säga till mig när det inte kom några bilar. Jag blundade. Han sa till mig att vi kunde gå. Jag tittade upp, kollade läget, vi gick över om det var OK. Var det inte OK förklarade jag varför. Det här började jag med när han var 3år. När han var 6 år är vi ute på semester.
Vi har en väg ute på landet mellan oss. Helt plötsligt sätter han full fart mot mig. Hjärtat hamnar i halsgropen. Men vid vägkanten stannar han och kollar åt båda hållen (det kommer inga bilar) innan han springer över.
Jag tror att börjar man tidigt öva sina barn att stanna innan de går över och kolla om det är OK gå över och vänta tills det är OK så minskar man chansen att de rusar över utan att se sig för.

Brother Wolf

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Honda VFR800 07
För ett par år sedan hade Polisen en fartkontroll utanför en skola i Uppsala.
På 3 timmar sög dom in 129 personer för fortkörning, 6 av dessa var rattonyktra,
2 av dem var drogpåverkade.

"Mamma, skall vi åka till skolan nu?"
"mamma skall bara ta ett glas vin, sedan åker vi!"

Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Jag tror att börjar man tidigt öva sina barn att stanna innan de går över och kolla om det är OK gå över och vänta tills det är OK så minskar man chansen att de rusar över utan att se sig för.
Kalasbra övning men det finns ju en stor risk att de glömmer att kolla när de är mitt i en lek och inte ute med förälder. Ska cykla ikapp kompisen eller fånga bollen som smiter. Då tänker de inte på var de är. Det är ju den där gången på tusen man hoppas inte ska inträffa... :rolleyes:

Svärmor bor vid en 70-väg på landet där vi har bilen, garaget mm på ena sidan vägen och boningshuset är på andra. Även om det är en tajt liten by så väljer vissa att vidhålla sin rätt att blåsa igenom i 70. Inte kul att släppa tvååringen lös där faktiskt även om hon övat på att titta efter bilar.

Skrämmande statistik Broder Varg...

Kul att tråden dog av dessa inlägg. Inte fel med lite mogen eftertanke även fast 'varningen' är helt på sin plats :D Jag hoppas att folk tänker ett steg längre än att 'akta' sig för polisen och faktiskt kör efter rådande trafikförhållande istället. Bara för att det är 50 eller 70 genom ett bostadsområde så måste man ju inte köra så fort om varenda utfart är skymd av höga häckar t.ex.

Läste i nån uppkörningstråd hur folk surade över att ha blivit kuggade för att ha kört i 50 förbi utfarter på en 70-väg och kontrollanten tyckte att det skulle gå ännu långsammare. Kanske ligger nåt i det... Alla situationer är olika. Jag passar mig extra mycket där man ser trehjulingar och rutchkanor för där finns de mest oberäkneliga människorna :)

Däremot kan man ju tjura lite på när länsman väljer att ha fartkontroll på en solig, torr och rak motorväg bakom ett skymt krön istället för på mer olycksdrabbade eller högrisksträckor.

Nog med moralkakor! Ut och brassa, på rätt ställen!!! :yoparty

Last edited:

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Jag läste idag i gp att flera som åker fast utanför skolor är föräldrar som lämnar sina barn. Om någon ska respektera 30 skylten så är det de :va

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1037949-hastighetskontroller-vid-skolstarten

Själv så kör jag aldrig för fort varken på 30 el 50 vägar. Mycket på grund utav statistiken. 9/10 som blir påkörda i 30 km/h överlever jämfört med 8/10 dör som blir påkörda i 50. Så försöker köra långsammare än 50 om trafikmiljön kräver det. Värna om de små liven och ta det lugnt där de leker :)

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kman skriver:
Kalasbra övning men det finns ju en stor risk att de glömmer att kolla när de är mitt i en lek och inte ute med förälder. Ska cykla ikapp kompisen eller fånga bollen som smiter. Då tänker de inte på var de är.
Du har helt rätt. Det var därför jag fick hjärtat i halsgropen när han sprang rakt emot mig (på väg springa rakt över vägen mot mig som stod på andra sidan) men han stannade upp och kollade. Det här såg jag också i Göteborg när han blev lite äldre och sprang före mig hem. Han stannade upp och kollade trafiken.
Men självklart är dom några stycken. Skulle han lämna de andra för att kolla innan han sprang över? :va Stor risk han inte skulle göra det precis som du säger. Och bara rusa. Nåja hittills allt väl, han är nu 18 år. :) Bara hålla tummarna.

Last edited:

Goranforit

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2010
Hoj
Äntligen "ny" Hoj GSX1000R
Kman skriver:
Du har helt rätt. Det var därför jag fick hjärtat i halsgropen när han sprang rakt emot mig (på väg springa rakt över vägen mot mig som stod på andra sidan) men han stannade upp och kollade. Det här såg jag också i Göteborg när han blev lite äldre och sprang före mig hem. Han stannade upp och kollade trafiken.
Men självklart är dom några stycken. Skulle han lämna de andra för att kolla innan han sprang över? :va Stor risk han inte skulle göra det precis som du säger. Och bara rusa. Nåja hittills allt väl, han är nu 18 år. :) Bara hålla tummarna.

Lite OT nu va!

Täppas

Guest
-klipp-
Svärmor bor vid en 70-väg på landet där vi har bilen, garaget mm på ena sidan vägen och boningshuset är på andra. Även om det är en tajt liten by så väljer vissa att vidhålla sin rätt att blåsa igenom i 70. Inte kul att släppa tvååringen lös där faktiskt även om hon övat på att titta efter bilar.
-klipp-

Sitter och funderar vilken hastighet som vore lagom på vägen för att släppa lös en tvååring...:va

Tack till TS för varningen:tummenupp

Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Är inte bara denna vecka som man ska ta det lungt på ställen där hastighet kan medföra otrevliga konsekvenser.
Om jag hade kunnat få ett snack med den som slangade utanför mina barns skola förra veckan så hade han allt fått höra vad jag tycker om tilltaget.
Har full respekt för de som är duktiga på att köra på slangen. Men tror inte det finns någon som kan stanna i tid om det kommer ut ett barn i gatan om man ligger på slanegn.
Tycker det var ett typexempel på en person med åligt omdöme.

Som det är sagt tidiager i tråden. Buskör gärna men gör det på lämplig plats.

John!

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2012
Hoj
GSXR1000 K7
För ett par år sedan hade Polisen en fartkontroll utanför en skola i Uppsala.
På 3 timmar sög dom in 129 personer för fortkörning, 6 av dessa var rattonyktra,
2 av dem var drogpåverkade.

"Mamma, skall vi åka till skolan nu?"
"mamma skall bara ta ett glas vin, sedan åker vi!"

Sjukt. Men majoriteten av alla som åker för rattfylla är från dagen innan.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring