Jag tror att börjar man tidigt öva sina barn att stanna innan de går över och kolla om det är OK gå över och vänta tills det är OK så minskar man chansen att de rusar över utan att se sig för.
Kalasbra övning men det finns ju en stor risk att de glömmer att kolla när de är mitt i en lek och inte ute med förälder. Ska cykla ikapp kompisen eller fånga bollen som smiter. Då tänker de inte på var de är. Det är ju den där gången på tusen man hoppas inte ska inträffa...
Svärmor bor vid en 70-väg på landet där vi har bilen, garaget mm på ena sidan vägen och boningshuset är på andra. Även om det är en tajt liten by så väljer vissa att vidhålla sin rätt att blåsa igenom i 70. Inte kul att släppa tvååringen lös där faktiskt även om hon övat på att titta efter bilar.
Skrämmande statistik Broder Varg...
Kul att tråden dog av dessa inlägg. Inte fel med lite mogen eftertanke även fast 'varningen' är helt på sin plats
Jag hoppas att folk tänker ett steg längre än att 'akta' sig för polisen och faktiskt kör efter rådande trafikförhållande istället. Bara för att det är 50 eller 70 genom ett bostadsområde så måste man ju inte köra så fort om varenda utfart är skymd av höga häckar t.ex.
Läste i nån uppkörningstråd hur folk surade över att ha blivit kuggade för att ha kört i 50 förbi utfarter på en 70-väg och kontrollanten tyckte att det skulle gå ännu långsammare. Kanske ligger nåt i det... Alla situationer är olika. Jag passar mig extra mycket där man ser trehjulingar och rutchkanor för där finns de mest oberäkneliga människorna
Däremot kan man ju tjura lite på när länsman väljer att ha fartkontroll på en solig, torr och rak motorväg bakom ett skymt krön istället för på mer olycksdrabbade eller högrisksträckor.
Nog med moralkakor! Ut och brassa, på rätt ställen!!!