Varning Ninjaägare!

capi

en broms på samhällshästen
Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
motardnisse skrev:
Var glad att någon är uppmärksammad på dessa ramnummer istället för att klaga på bilprovningen. Inte vill väl du ha en stulen hoj alt bil även om du har säkert köpt hojen sprillans ny från butik?

Om de inte kan göra sitt jobb (känna till detta på kawa) så har man väl för helvete rätt att klaga? :kocko :kocko Fan, om du inte har något vettigt att säga kan du väl vänligen hålla käften?

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Ducati
motardnisse skrev:
Var glad att någon är uppmärksammad på dessa ramnummer istället för att klaga på bilprovningen. Inte vill väl du ha en stulen hoj alt bil även om du har säkert köpt hojen sprillans ny från butik?

Har du inte läst tråden?
Ingen har klagat på bilprovningens åtgärder mot stulna hojar. Det är ju så att ramen INTE var felaktig utan besiktningsmannen gjorde en felaktig och oprofessionell bedömning vilket självklar ställer till stora problem och kostnader för ägaren.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
capi skrev:
Om de inte kan göra sitt jobb (känna till detta på kawa) så har man väl för helvete rätt att klaga? :kocko :kocko Fan, om du inte har något vettigt att säga kan du väl vänligen hålla käften?
Vilken trevlig attityd du har!
Det var likadant häromdagen när Chirre kom med ett artigt råd i all välmening. Då fick han sig en jävla avhyvling och en kokosmiley trots att han kom med ett gott råd.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Skulle han påstå att min hoj är stulen kör jag aldrig mer dit igen. Saken löst.

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Besiktigade min för en månad sedan. Helt utan problem...

/a

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
Kawasaki kz440
UrbanTiger skrev:
Och hur gör man om ramen är bytt en gång pga. att förra ägaren gillade mer nerlägg än vad fysiken tillåter ? Måste man skaffa intyg från f-bolaget att ramen är bytt pga. trafikskada ?

:suck

så vitt jag vet så är det endast mc firmor som har tillåtelse att flytta ramnummer mellan ramar! är det gjort på rätt sätt så har man ett intyg å då är det inga problem :tummenupp

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Dea skrev:
Bilprovningen är inte ett statligt verk utan ett aktiebolag som bedriver affärsverksamhet. Kan vara bra att veta om man vill ha ersättning.

Du glömde ta med vem som äger aktiebolaget.........
En snabb gissning.............. staten kanske?

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Kan bara säga att när jag jobbade på stor firma så bytte vi ramar, men jag vet då inte om att det finns några intyg/papper hos firman, ägaren eller försäkringsbolag.
Kan inte påstå att det blev rakt och fint heller, men man gjorde ju sitt bästa.
Inte så lätt att knacka in ett ramnr på frihand.

Mvh Mathias

madmagnus skrev:
så vitt jag vet så är det endast mc firmor som har tillåtelse att flytta ramnummer mellan ramar! är det gjort på rätt sätt så har man ett intyg å då är det inga problem :tummenupp

Backe

Farsa
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Honda motard
Det är inte bara kawasaki som är drabbade av detta problem. Vissa hondor har oxå skeva ramnummer från fabrik. Vet någon som hade jätteproblem med bilprovningen häromdan trots att hojen var inköpt hos en av stockholms största hojbutiker. Det löste sig dock efter en massa tjafs.
Det är bra om bilprovningen är uppmärksamma på problemet med stulna hojar men när vanligt folk blir drabbade på det här viset så blir det bara motsatt effekt, ännu mera problem.

/Irriterad

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Jag har knackat chassienummer på en del bilar, för de går inte igenom hur lätt som helst heller, men de brukar nöja sig med att ett företag gjort ändringen.
Men varför kan man undra, jag vet väl inte om bilfan är stulen eller inte?

Jag har tom svetsat dit en ny skylt med mina egna knackade nummer på.

Det är bra att det blir hårdare tag, det kanske de borde satsa på i depåerna på landets banor med, det stjäls nåt kopiöst med hojar och de lär ju dyka upp här o var i delar.
Bra om en o annan jävlel går på en nit när de försöker få igenom sånt där, de skulle kolla motornummer med med tanke på hur mycket motorer för skitpengar som säljs.

Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
capi skrev:

Var det inte du som skrev det här?

Apropå min jävla besiktning här om dagen då gubben fick för sig att min ram var stulen

Du verkar ju inte ha nån jävla vett och vara lite artig i din början av tråden. Håll käften på dig själv om du inte kan hålla en låg profil med att slänga ut både det ena & andra mot företag. Men du verkar ju inte uppskatta att folk kanske upptäcker saker som du inte hade nån aning om eller? :censored Om det var bra uppmärksammat av gubben eller en jäkla miss av gubben kan diskuteras i oändlighet. Men jag tycker det är jäkligt bra att hålla lite koll med tanke på det antal stulna hojar som cirkulerar i vårt land samt utanför. Även du kan drabbas nån gång!

Capi du måste vara väldig mogen då du måste använda ( :kocko ) för att uttrycka dig eller?

Last edited:

ExHale

Vill inte åka T-bana
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Fireblade
Hittade ingen nyare tråd så det får bli den här...

Fick nedslag på ramnummret på hojen när jag var och besiktigade den, killen sa att en siffra ser handgjort ut, och visst ser det så ut om man använder lite fantasi.
Förra ägaren kollade jag leg på och vi var hemma i hans villa när jag köpte den och jag har ringt och kollat med lelles som sålde hojen när den var ny och dom intygar även att det är rätt hoj.

Så min fråga till er är: finns det någonstans man kan vända sig för att få ett intyg eller nått att ta med sig till ombesiktningen?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
ExHale skrev:
2076168 Hittade ingen nyare tråd så det får bli den här...

Fick nedslag på ramnummret på hojen när jag var och besiktigade den, killen sa att en siffra ser handgjort ut, och visst ser det så ut om man använder lite fantasi.
Förra ägaren kollade jag leg på och vi var hemma i hans villa när jag köpte den och jag har ringt och kollat med lelles som sålde hojen när den var ny och dom intygar även att det är rätt hoj.

Så min fråga till er är: finns det någonstans man kan vända sig för att få ett intyg eller nått att ta med sig till ombesiktningen?

Jo du kan låta en riktig verkstad stansa in chassinr på nytt men då måste du göra en regbesiktning där de skriver i i pappren på hojen t,ex "chassinr åtsatt sitter på xxxx plats" som ersätter den gamla chassinr!

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
ninja special med extra mos
I mitt reg bevis så står det att chassie nrt inte ser ut som det skal göra ,så man e typ helgarderad när man skall besiktiga :tummenupp

Gabor

Guest
Med ett x-at och omstämplat ramnr, ska det stå i reg.beviset att "chassienr åsatt" .

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati