[Varning] Problem med tredjeparts-regulatorer / likriktare till Rieju moped

aka36

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2023
Hoj
Rieju
Hej,
Efter att ha lagt mer än en arbetsvecka på att gå till botten med elfel på en Rieju MRT crossmoped så vill jag dela med mig av min kunskap.

På dessa mopeder finns inget batteri, huvudbelysning matas med AC. Blinkers, tuta och hastighetsmätare matas med 14V DC.
Efter två dagars ägande av mopeden så la hastighetsmäteren av därefter tändbox.
Köpte ny regulator/likriktare och brännde även nya tändboxen.
Hela tiden fungerade moppen om man tog orginal regulator och tändbox ifrån annan moped
Nu har jag undersökt och felsökt metodiskt och kommit fram till att de tredjeparts-regulatorerna jag köpt inte är ok på Rieju MRT.
Kretsen på båda de Rieju jag har är enligt ritning fyra under punkt tre på denna hemsidan.
Enheterna har alltså både AC-regulator och likriktare.
1693420511331.png

Enligt denna undersökning (
) av en Kina-variant finns det Kinaregulatorer som bara har en diod mellan AC in i regulatorn och DC ut

När man mäter på mina tredjeparts-regulatorer så är det helt klart så. Det är 0,6V framspänningsfall mellan vit stator-ledare och röd 12 VDC, alltså en diod. Inga andra förbindelser från vit-stator-ledare.
1693420785489.png
Den kommer alltså att leda igenom AC-ström som är positiv. Beroende på hur lång tid och vilken last man har på DC-sidan så kommer kondensatorn lägga sig på någon spänning. Utan någon last så blir det till slut samma som topparna av AC-spänningen. Då topparna är allt emellan 15-50 V så blir det inte så bra.
Här är en bild på mitt oscilloskop som visar både AC (grön) och DC (gul) .
1693420968833.png
Ingen kondensator användes vid den bifogade bilden. (När kondensator används kapas topparna och DC jämnas till men på en alldeles för hög nivå om man inte har några laster inkopplade.) Man ser tydligt att det bara är en diod vilket verkar funka ok i många mopedapplikationer, med ett batteri går det lite bättre så klar. Det funkar inte alls i detta fallet utan elektroniken bränns sönder.

Orginal-regulatorn har däremot en förbindelse mellan vit stator-ledare och jord (140 kOhm, gissar att där sitter en s.k. LDO) vilket gör att den kan reglera spänningen till en vettig nivå kring 14V.
I den andra bifogade bilden har jag satt en orginal Rieju-regulator i kretsen istället. Vi ser en reglerad och stabil DC (gul).
1693421073438.png

Så efter att ha testat med flera olika tredjeparts-regulatorer för knappt 200 SEK insåg jag att det finns en anledning till att orginal kostar fem gånger mer men det är ändå billigare än att köpa hastighetsmätare och tändboxar. Bäst är att köpa en begagnad regulator ifrån en krockad moped från någon demontering, finns flera på nätet.
Sen kan man tycka att det är en riktig novis till elkonstruktör som inte har ett överspänningsskydd innan hastighetsmätare och tändbox.
Med hopp om att kunna hjälpa någon
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
aka35 skriver: "Man ser tydligt att det bara är en diod vilket verkar funka ok i många mopedapplikationer, med ett batteri går det lite bättre så klar. Det funkar inte alls i detta fallet utan elektroniken bränns sönder."

Jag tror att har man ingen reglering i elektroniken så är en förutsättning för att spänningen inte ska stiga okontrollat just att man har ett gammaldags "vått" batteri anslutet som begränsar spänningen genom att överskottsenergin används till att koka av batterivatten.

Ersätter man batteriet med en kondensator som du antyder i din text:
"Ingen kondensator användes vid den bifogade bilden. (När kondensator används kapas topparna och DC jämnas till men på en alldeles för hög nivå om man inte har några laster inkopplade.)"

Så blir spänningen för hög för elektroniken utan last,
t.ex,. ett inkopplat vått batteri
precis som du skriver.

Det duger alltså inte med ett modernt underhållsfritt blybatteri eller ett gelbatteri eller ett Lithiumbatteri utan det måste vara ett "gammeldags vått tillräckligt stort blybatteri" för att begränsa likspänningen.
Ett batteri där man kontrollerar vätskenivån regelbundet och fyller på batterivatten vid behov.
 
Last edited:
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top