aka36
Ny medlem
- Gick med
- 30 Aug 2023
- Hoj
- Rieju
Hej,
Efter att ha lagt mer än en arbetsvecka på att gå till botten med elfel på en Rieju MRT crossmoped så vill jag dela med mig av min kunskap.
På dessa mopeder finns inget batteri, huvudbelysning matas med AC. Blinkers, tuta och hastighetsmätare matas med 14V DC.
Efter två dagars ägande av mopeden så la hastighetsmäteren av därefter tändbox.
Köpte ny regulator/likriktare och brännde även nya tändboxen.
Hela tiden fungerade moppen om man tog orginal regulator och tändbox ifrån annan moped
Nu har jag undersökt och felsökt metodiskt och kommit fram till att de tredjeparts-regulatorerna jag köpt inte är ok på Rieju MRT.
Kretsen på båda de Rieju jag har är enligt ritning fyra under punkt tre på denna hemsidan.
Enheterna har alltså både AC-regulator och likriktare.
Enligt denna undersökning (
) av en Kina-variant finns det Kinaregulatorer som bara har en diod mellan AC in i regulatorn och DC ut
När man mäter på mina tredjeparts-regulatorer så är det helt klart så. Det är 0,6V framspänningsfall mellan vit stator-ledare och röd 12 VDC, alltså en diod. Inga andra förbindelser från vit-stator-ledare.
Den kommer alltså att leda igenom AC-ström som är positiv. Beroende på hur lång tid och vilken last man har på DC-sidan så kommer kondensatorn lägga sig på någon spänning. Utan någon last så blir det till slut samma som topparna av AC-spänningen. Då topparna är allt emellan 15-50 V så blir det inte så bra.
Här är en bild på mitt oscilloskop som visar både AC (grön) och DC (gul) .
Ingen kondensator användes vid den bifogade bilden. (När kondensator används kapas topparna och DC jämnas till men på en alldeles för hög nivå om man inte har några laster inkopplade.) Man ser tydligt att det bara är en diod vilket verkar funka ok i många mopedapplikationer, med ett batteri går det lite bättre så klar. Det funkar inte alls i detta fallet utan elektroniken bränns sönder.
Orginal-regulatorn har däremot en förbindelse mellan vit stator-ledare och jord (140 kOhm, gissar att där sitter en s.k. LDO) vilket gör att den kan reglera spänningen till en vettig nivå kring 14V.
I den andra bifogade bilden har jag satt en orginal Rieju-regulator i kretsen istället. Vi ser en reglerad och stabil DC (gul).
Så efter att ha testat med flera olika tredjeparts-regulatorer för knappt 200 SEK insåg jag att det finns en anledning till att orginal kostar fem gånger mer men det är ändå billigare än att köpa hastighetsmätare och tändboxar. Bäst är att köpa en begagnad regulator ifrån en krockad moped från någon demontering, finns flera på nätet.
Sen kan man tycka att det är en riktig novis till elkonstruktör som inte har ett överspänningsskydd innan hastighetsmätare och tändbox.
Med hopp om att kunna hjälpa någon
Efter att ha lagt mer än en arbetsvecka på att gå till botten med elfel på en Rieju MRT crossmoped så vill jag dela med mig av min kunskap.
På dessa mopeder finns inget batteri, huvudbelysning matas med AC. Blinkers, tuta och hastighetsmätare matas med 14V DC.
Efter två dagars ägande av mopeden så la hastighetsmäteren av därefter tändbox.
Köpte ny regulator/likriktare och brännde även nya tändboxen.
Hela tiden fungerade moppen om man tog orginal regulator och tändbox ifrån annan moped
Nu har jag undersökt och felsökt metodiskt och kommit fram till att de tredjeparts-regulatorerna jag köpt inte är ok på Rieju MRT.
Kretsen på båda de Rieju jag har är enligt ritning fyra under punkt tre på denna hemsidan.
Understanding Motorcycle Voltage Regulator Wiring – Homemade Circuit Projects
www.homemade-circuits.com
Enligt denna undersökning (
När man mäter på mina tredjeparts-regulatorer så är det helt klart så. Det är 0,6V framspänningsfall mellan vit stator-ledare och röd 12 VDC, alltså en diod. Inga andra förbindelser från vit-stator-ledare.
Den kommer alltså att leda igenom AC-ström som är positiv. Beroende på hur lång tid och vilken last man har på DC-sidan så kommer kondensatorn lägga sig på någon spänning. Utan någon last så blir det till slut samma som topparna av AC-spänningen. Då topparna är allt emellan 15-50 V så blir det inte så bra.
Här är en bild på mitt oscilloskop som visar både AC (grön) och DC (gul) .
Ingen kondensator användes vid den bifogade bilden. (När kondensator används kapas topparna och DC jämnas till men på en alldeles för hög nivå om man inte har några laster inkopplade.) Man ser tydligt att det bara är en diod vilket verkar funka ok i många mopedapplikationer, med ett batteri går det lite bättre så klar. Det funkar inte alls i detta fallet utan elektroniken bränns sönder.
Orginal-regulatorn har däremot en förbindelse mellan vit stator-ledare och jord (140 kOhm, gissar att där sitter en s.k. LDO) vilket gör att den kan reglera spänningen till en vettig nivå kring 14V.
I den andra bifogade bilden har jag satt en orginal Rieju-regulator i kretsen istället. Vi ser en reglerad och stabil DC (gul).
Så efter att ha testat med flera olika tredjeparts-regulatorer för knappt 200 SEK insåg jag att det finns en anledning till att orginal kostar fem gånger mer men det är ändå billigare än att köpa hastighetsmätare och tändboxar. Bäst är att köpa en begagnad regulator ifrån en krockad moped från någon demontering, finns flera på nätet.
Sen kan man tycka att det är en riktig novis till elkonstruktör som inte har ett överspänningsskydd innan hastighetsmätare och tändbox.
Med hopp om att kunna hjälpa någon