Varning - Se upp vid ägarbyte!

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Hej vänner!

Vill med följande rader bara höja ett varningens finger för hur det kan gå om man inte är uppmärksam vid ägarbyte där avställning också ska ske.

This is my story:

Har köpt hoj och kan konstatera att det är helt jävla stört vilken byråkrati vi har i det här landet. Kryssade i ”avställning” igår då vi skrev ägarbyte.
Ringde till Bilsport & MC och skulle teckna en garageförsäkring (som enbart är tillgänglig vid ägarbyte). Det är också där jag kommer ha hojen försäkrad framöver.

Hursomhelst, dem kunde inte teckna en sådan försäkring förrän jag var rättmätig ägare till cykeln enligt transportstyrelsen. Har aldrig varit med om det tidigare men det är väl nya regler tänkte jag.

Damen på Bilsport MC uppmanar mig till att teckna en försäkring hos ett annat bolag och sedan nyttja ångerrätten (14 dagar) och komma tillbaka till dem så snart ägarbytet är bekräftat. Sagt och gjort, tecknar en garageförs. hos Länsförsäkringar.

Anade en uggla i mossen då det numera är så att avställningen gäller från det datum transportstyrelsen får registreringsbeviset/ägarbytet.
Kollar med Trafikförsäkringsföreningen om jag kan vänta mig straffavgift från dem då min hoj bara är garageförsäkrad under dem dagar postgången sker. Ja, det blir straffavgift replikerar kärringen på TFF.

Jag ringer då tillbaka till Länsförsäkringar och ber henne uppdatera den till trafik. Ska du inte ha halv då? Frågar hon. Varför svarar jag, jag kommer inte använda den!? I trafikdelen har du ju varken stöld- eller brandskydd svarar hon. Suck.

Det slutar med att jag tecknar en halvförsäkring med snorhög årspremie för dem dagar posten tar på sig. Fy fan.

Watch out, TFF debiterar minst 200 kr per dag. Det blir en liten slant du själv får stå för om posten tar tid på sig och om det, som i mitt fall, kommer en helg emellan.

/Johan

En till sak man MÅSTE se upp med är om hojen eller fordonet står som KREDITKÖP

Det är ett BIG NO NO!
Lånet följer själva hojen och inte personen så den som köper hojen tar också över lånet så det kan bli så att efter mycket juridiskt tjaffs att du måste köpa hojen 2ggr om!
Va nära att göra det på en bil här i sommras... *PIUH*

Det är ett BIG NO NO!
Lånet följer själva hojen och inte personen så den som köper hojen tar också över lånet så det kan bli så att efter mycket juridiskt tjaffs att du måste köpa hojen 2ggr om!

Så var fallet med denna hoj. Vi skrev ett köpekontrakt med villkor specifikt för hur den delen av köpet skulle hanteras. Som sagt, håll ögonen öppna även för denna företeelse.

Så var fallet med denna hoj. Vi skrev ett köpekontrakt med villkor specifikt för hur den delen av köpet skulle hanteras. Som sagt, håll ögonen öppna även för denna företeelse.

Köpte du en hoj som var Kreditköpt? Varför bad du inte han bara lösa krediten innan du skrev på...

Hoppas VERKLIGEN han är o lita på, annars är du ROYALTY butfucked!

Tacka vet jag folksam....

Ringde nyss och frågade om avställningsförsäkring och om jag måste betala för varje påbörjad månad!

Den trevliga kvinnan i telefonen sa bara att den automatiskt ändrar till garageförsäkring vid avställning och att jag bara behöver betala för antal dagar den är försäkrad i varje månad!

:tummenupp

Pratade precis med Transportstyrelsen om problemet..(om att köpa en påstäld hoj med försäkring) till att vilja ha den avstäld Å ha garageförsäkring..

Tippset hon gav mig för att slippa staffavgift & inte behöva försäkra den, var att be den gammla ägaren att ställa av den & sen göra ett ägarbyte.

Då köper man en redan avstäld hoj, som man sen kan försäkra.

Köpte du en hoj som var Kreditköpt? Varför bad du inte han bara lösa krediten innan du skrev på...

Hoppas VERKLIGEN han är o lita på, annars är du ROYALTY butfucked!

Det är helt i sin ordning, vi var på banken tillsammans och löste lånet med mina pengar. Dem villkor vi skrev separat gällde ägarförhållandena under den tid han står som ägare men jag betalat hojen, dvs. tills banken rapporterat till finansbolaget att lånet är löst och finansbolaget meddelat transportsyrelsen att krediten är löst och ett nytt regbevis skickas till ägaren, (han jag köpte den av). No worrys.

Ett ägarbyte går inte att göra på regbevis som är märkt med kreditspärr.

/Johan

Pratade precis med Transportstyrelsen om problemet..(om att köpa en påstäld hoj med försäkring) till att vilja ha den avstäld Å ha garageförsäkring..

Tippset hon gav mig för att slippa staffavgift & inte behöva försäkra den, var att be den gammla ägaren att ställa av den & sen göra ett ägarbyte.

Då köper man en redan avstäld hoj, som man sen kan försäkra.

Precis :tummenupp
Får du med det gamla regpappret kan du ju tom ställa av den själv, koden står ju i klartext.

Det är ett BIG NO NO!

Skulle det nu vara så att det finns kredit på fordonet har jag alltid gått tillsamans med säljaren till ett bankkontor. Där har säljaren fått visa sina lånpapper för bankmannen som i sin tur ringer till företaget som lämnar kredit. Hon får den aktuelle summan som är kvar på fordonet inkl ränta som säljaren får betala in direkt när man är där. Reserande pengar vid köpet går in på säljaren konto. Detta gör att man aldrig kan ta över ett kredit märkt fordon :)

Mycket enkelt och smidigt.

///Micke

Enkelt o smidigt hade varit om snubben tagit ett privatlån och löst lånet på det sättet innan du skriver på, Palla gå till banken som säljarens målsman och typ "Hej, min unge hära skulle vilja sätta in 2 klubbor på banken" :(

kan man inte bara skriva fram datumet på lappen som ska in?
typ 2 dagar så är man relativt säker..

kan man inte bara skriva fram datumet på lappen som ska in?
typ 2 dagar så är man relativt säker..

Det går alldeles utmärkt......

Men det är ju bättre att gamla ägaren ställer av den via Internet, och sen
skickar man in ägerbytespappret med samma datum på.

/KentW

Det är helt i sin ordning, vi var på banken tillsammans och löste lånet med mina pengar. Dem villkor vi skrev separat gällde ägarförhållandena under den tid han står som ägare men jag betalat hojen, dvs. tills banken rapporterat till finansbolaget att lånet är löst och finansbolaget meddelat transportsyrelsen att krediten är löst och ett nytt regbevis skickas till ägaren, (han jag köpte den av). No worrys.

Ett ägarbyte går inte att göra på regbevis som är märkt med kreditspärr.

/Johan

Hur ser jag att det är ett kreditköp?

När jag *host* ställde över den på farsan över vintern så tecknade jag direkt en garageförsäkring bara, gick bra och inge skit från TFF, det kanske är lite lotto dock jag vet ej, men visst är det irriterande.

Been there, done that...

Köpte min SP1:a mitt i snöandes vintern o fick fel papper med mig varpå avställningen icke gick att göra för än jag blivit ny ägare.

Över 900 spänn för ett antal dagar o när man ringer till TFF så får jag, efter att jag föklarat mig o orimligheten i att "köra" en sporthoj m 1 dm snö på marken, det sura svaret: "Är den inte avställd så är den i trafik..." och "Ja, då vet du det nu hädanefter"...

Ingen empati eller reson, en riktig BiTcH... En sådan inrätt borde ha mer serviceinriktad personal. En sådan jag pratade med skulle jag kunna...

:kulspruta - - - - :3freak

Tar helg med ett leende på läpparna! Tidigare ägare kunde ställa av hojen online. Behöver dessutom inte betala något för de timmar hojen varit halvförsäkrad. Dessutom kunde jag teckna garageförsäkringen direkt hos Bilsport MC då dem nu kunde se att hojen är avställd. Byråkratsafari is da shit.

:fyllisar

Jag förstår inte problemet. Så länge han är ägare så gäller hans försäkring, så fort ägarbytet sker så blir den ju avställd. En annan grej jag inte förstår är hur du kunde teckna halvförsäkring på ett fordon som du inte äger än iom att han står som ägare tills transportstyrelsen fått in lappen.

Jag förstår inte problemet. Så länge han är ägare så gäller hans försäkring, så fort ägarbytet sker så blir den ju avställd. En annan grej jag inte förstår är hur du kunde teckna halvförsäkring på ett fordon som du inte äger än iom att han står som ägare tills transportstyrelsen fått in lappen.

Omdu ringer och säger att "jag skall köpa fordon X på söndag" så kan du teckna en försäkring för det.
Det har jag gjort mer än en gång !

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick