Varning - Se upp vid ägarbyte!

Så var fallet med denna hoj. Vi skrev ett köpekontrakt med villkor specifikt för hur den delen av köpet skulle hanteras. Som sagt, håll ögonen öppna även för denna företeelse.

du vet att det ligger en spärr i systemet så länge krediten finns kvar. Det betyder att ägarbytet inte kommer att gå igenom.

just nu har du betalt för något som du inte kommer att äga

Jag förstår inte problemet. Så länge han är ägare så gäller hans försäkring, så fort ägarbytet sker så blir den ju avställd. En annan grej jag inte förstår är hur du kunde teckna halvförsäkring på ett fordon som du inte äger än iom att han står som ägare tills transportstyrelsen fått in lappen.
Ägarbytet sker enligt det datum som skrivs på lappen och avställningen sker från den dag lappen kommer in. Det kan alltså skilja några dagar.

Alternativen är att skriva fram datum för ägarbytet några dagar och hoppas att det blir rätt, eller ännu bättre, att säljaren ställer av hojen innan. Problemet uppstår bara om hojen ska/behöver ställas av i samband med ägarbytet.

Den där avställningsrutan på inskicket har orsakat värk för många.

du vet att det ligger en spärr i systemet så länge krediten finns kvar. Det betyder att ägarbytet inte kommer att gå igenom.

just nu har du betalt för något som du inte kommer att äga

Tja!

Läs inlägg 7.
Det formella ägarbytet skedde naturligtvis med hjälp av det regbevis transportstyrelsen skickat ut efter att skulden lösts.

/Johan

Been there, done that...

Köpte min SP1:a mitt i snöandes vintern o fick fel papper med mig varpå avställningen icke gick att göra för än jag blivit ny ägare.

Över 900 spänn för ett antal dagar o när man ringer till TFF så får jag, efter att jag föklarat mig o orimligheten i att "köra" en sporthoj m 1 dm snö på marken, det sura svaret: "Är den inte avställd så är den i trafik..." och "Ja, då vet du det nu hädanefter"...

Ingen empati eller reson, en riktig BiTcH... En sådan inrätt borde ha mer serviceinriktad personal. En sådan jag pratade med skulle jag kunna...

:kulspruta - - - - :3freak

Det är det som är det sköna med monopol, då behöver man inte va serviceminds :brinnerup. Och det finns inget vi kan sätta i mot:död

Ja kan varna för en annan sak. När ni gör ett ägare byte se till att de verkligen är det senaste regbeviset ni skriver på annars blir ägarbytet ogiltigt när transport styrelsen får pappret.

Jag brukar alltid skriva fram datumet för ägarbytet några dagar och har då aldrig fått hem nå papper från TFF. så det är ett bra å smidigt tips. :D

Jag brukar alltid skriva fram datumet för ägarbytet några dagar och har då aldrig fått hem nå papper från TFF. så det är ett bra å smidigt tips. :D

Vadå? jag köpte en hoj i måndags, kryssade i avställning, dan efter var jag ägare och dan efter det tecknade jag trafik, kommer jag få pröjsa nåt nu eller vadå? *förvirrad*

Vad du mockar runt med allt och komplicerar det. Det står ju med klar text på ägarbytet att du skall sätta datumet någon dag framåt för det tar tid med posten osv.

Sen det finns sätt komma undan, du och ägaren skriver ett gemensamt brev ni både skriver under där ni bekräftar ägarbytet skedde då du skaffade din trafikförsäkring osv som du nu ville ha. På det viset kan dom inte bötfälla dig som du har ställt till det så för dig.

Simpelt med ägarbyte, du skriver på skiten, skaffar din garageförsäkring och sätter ägarbytet några dagar framåt. Simple as!

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back