varning???

bull

bull
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
Gsxr 1000 k5
började åka hoj nu i sommras o undrar om det finns nå gemensamt täcken som ni mcåkare använder för att varna varandra för farbror blå??????? :arsele

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
Cbr 600f -99
bull skrev:
började åka hoj nu i sommras o undrar om det finns nå gemensamt täcken som ni mcåkare använder för att varna varandra för farbror blå??????? :arsele

Finns kanske lite olika, har varit uppe i diverse andra trådar men de flesta inklusive mig brukar nog mest blinka med ljusen lite och eventuellt göra sakta ner tecken med handen. :)

Lucifer

fd Crash test doll
Gick med
28 Apr 2004
Hoj
R6 (såld) 206 cc (såld)
bull skrev:
Snurra med handen/fingret som en saftblandare... typ

bull

bull
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
Gsxr 1000 k5
Mr.Dna skrev:
Finns kanske lite olika, har varit uppe i diverse andra trådar men de flesta inklusive mig brukar nog mest blinka med ljusen lite och eventuellt göra sakta ner tecken med handen. :)

oki verkar vettigt
:huvet

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Varning

bull skrev:

Efter som jag är en gammal man så har man lärt sig efter gammalt vis vilket mest skedde kollegor emellan men en öppen vinkande hand betyder klart frammåt utan problem.
däremot så var alltid "varningar till mötande trafik ett "V" med pek och långfingret som victorytecknet.
Numera så brukar en nedåtgående handflata visa att man ska lugna ner sig.
MVH
Roffe

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
Jag har blivit nervinkad av en snubbe som sträckte ut handen och höjde-sänkte den med handflatan neråt (tack!).

Det är även så jag gör om nåt e lurigt.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
bull skrev:

Här i Göteborg så släpper vi styret och knyter båda händerna mot bröstet så att armparet bildar ett liggande dubbel-V. "<>" Sedan rycker man lite lätt i trisepts-gruppen så att armbågarna stöter lite snett uppåt/framåt. Det krävs lite tålamod att få till rörelsen. Men det är det värt eftersom det sparar många kk. :tummenupp

-=MARTINEZ=-

Dirty deeds done dirt cheap
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Fladderblade-96+R1-98
jag brukar ha en stor bula på brallan som betyder varning för batong som osökt för tankarna till Polisen å då e det altså schizzofreni som skall in på vågrätt 9 kryzza lugnt!

Ludde-man

örrnnn öööörrrrrrnnnnn ööööööörrrnnnnnnn
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
/Honda cbr 1000 rr -08/GSXR1000 -03 rosa edition/Yamaha RX1 skoter-06/mini cross 125cc/KTM 640 -05
klappa på hjälmen brukar funka

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
#Olsson# skrev:
Här i Göteborg så släpper vi styret och knyter båda händerna mot bröstet så att armparet bildar ett liggande dubbel-V. "<>" Sedan rycker man lite lätt i trisepts-gruppen så att armbågarna stöter lite snett uppåt/framåt. Det krävs lite tålamod att få till rörelsen. Men det är det värt eftersom det sparar många kk. :tummenupp

Hmmm..... Göteborg..... Har du flyttat til vår vackra stad eller.....Hässelby låter som lite norrut...... :D :hihi

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
eisbaer skrev:
Tolkar du klappande på hjälmen som att polisen står o skjuter? Intressant.

ja faktiskt lite intressant...

Snurra med fingret gör de flesta och det funkar bra, är ju intuitivt som för tankarna till blåljus...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
I USA så klappade vi på huvet/hjälmen med armet som V eller om polisen var för nära så lite smått toucha huvet o visa det. Fast till slut började polisen göra samma sak tillbaka. hah
Annars blinka 3 ggr eller vifta/flaxa som en galning med händerna (akta så du inte lyfter).

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Hjuling
UltraMarine skrev:
Snurra med fingret gör de flesta och det funkar bra, är ju intuitivt som för tankarna till blåljus...

Ja det är så dom flesta gör, V-tecken....så brukar jag hälsa på andra hojåkare, undrar hur många som kör sakta efteråt.... :gnissla

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
VRM Roffe skrev:
Numera så brukar en nedåtgående handflata visa att man ska lugna ner sig.

"Klappa katten"...
...det är det tecken jag stött på och själv skulle använda... Alltså sänka och höja handflatan som om man klappade en katt... eller en hund.. eller smekte tjejen på höften.. eller......

....det är väl f.ö. det tecken som polisen själva gör då då tycker någon bör sänka farten i trafiken!?

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Ok, ska vi klubba "handen/armen upp och ner" som officiellt snut-framöver-sakta-ner-om-du-inte-vill-bli-stoppad tecken? :D

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Mr Lang skrev:
Ok, ska vi klubba "handen/armen upp och ner" som officiellt snut-framöver-sakta-ner-om-du-inte-vill-bli-stoppad tecken? :D

Lägg upp en poll! =)
jag röstar iaf för "Klappa Katten" som officiellt tecken!

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0