Varningsblinkers ett måste eller ej?

J.F

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
FZ6-N
Jag har letat runt på forumet lite utan o bli klok på om varningsblinkerns måste funka på min hoj. Hojen är en Fz 6 från 04a. Blinkersrelät har gått sönder så jag fick tag i ett annat men det saknade tydligen den funktionen. Så blinka höger o vänster funkar fint men inte alla fyra.
Tror ni besiktningsmännen kan underkänna en för detta lilla fel?

OC

är inte som alla andra
Gick med
28 Mar 2008
Hoj
R1
det brukar ju vara att "om det finns så ska det fungera" men om det är en regel el mera praxis e en annan fråga

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Jag vet inte men eftersom din hoj är så ny så är den ju helfordonsgodkänd. Alltså borde du inte få byta till ett blinkersrelä utan varningsblinkers.. detta är som sagt bara spekulationer..

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag vet inte men eftersom din hoj är så ny så är den ju helfordonsgodkänd. Alltså borde du inte få byta till ett blinkersrelä utan varningsblinkers.. detta är som sagt bara spekulationer..
Så är det nog om man ska gå enligt boken, men frågan är om besiktningsgubben bryr sig. Eller någon annan för den delen :)

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Så är det nog om man ska gå enligt boken, men frågan är om besiktningsgubben bryr sig. Eller någon annan för den delen :)

Ska man se det så är enda sättet att få reda på det att testa att besiktiga. Har du tur får du en besiktningsman som fått en avsugning på lunchen och har du otur har besiktningsmannen kommit på frugan med att vara otrogen på lunchen...

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
om du tar bort knappen så lär ju inte SBP bry sig. annars finns det ju en viss risk..

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Ska man se det så är enda sättet att få reda på det att testa att besiktiga. Har du tur får du en besiktningsman som fått en avsugning på lunchen och har du otur har besiktningsmannen kommit på frugan med att vara otrogen på lunchen...

Jag har för mig att dom har en fast lista med punkter dom går igenom. Där ingår e-märkt röd reflex men inte krav på backspeglar t.ex.

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Jag har besiktigat en bunt hojar med varningsblinkers men
det är en funktion dom aldrig kollat!

Det betyder iofs inte ett skit,ring sbp o kolla kan ju vara en ide?

J.F

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
FZ6-N
OK ni verkar ha samma uppfattning som en annan. Hade jag tid så hade jag bytt relä igen men eftersom jag är i lumpen o ska ut o lek i skogen nu ända fram tills besiktningen så får det bära eller brista helt enkelt.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Föreskriften

Om bilar står det:
VV skrev:
Varningsblinker
166 § Varningsblinker skall bestå av körriktningsvisare som särskilt anordnats som varningsanordning. Om fordon är för-sett med varningsblinker skall kraven i 167 – 169 §§ vara uppfyllda.
167 § Varningsblinker skall ha lyktor som kan visa orangegult ljus.
168 § Varningsblinkers lyktor skall, när de är tillkopplade, blinka samtidigt eller så att de främre lyktorna blinkar växel-vis med de bakre.
Blinkfrekvensen skall vara 90  30 blinkningar per minut.
169 § Varningsblinker på fordon av 1984 eller senare års modell skall ha en från förarplatsen väl synlig kontrollampa som visar blinkande rött ljus när anordningen är tillkopplad.

Motsvarande paragrafer saknas för MC, så det skall vara helt lugnt att vara utan.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...