Varningsblinkers trots Biltemarelä och motstånd...

Det där är nog ingen bra lösning.
Resistorn i serie med led-lamporna kommer att göra att spänningen över led-lamporna sjunker samt lyser sämre eller inte alls beroende på resistans. Sen vet jag inte varför man har ritat tre lampor i serie? Är det tre 4 volts led-lampor eller?

Kan ju gissa an denåterfödde ritade ut dem för att illustrera att det alltid krävs förkopplingsmotstånd, var ju en för ett tag sen som köpte led-blinkers där det satt i kabeln och han klippte bort det och hans nya led-blinkare blev brända. Vanligast är ju dock att de sitter på kretskortet tillsammans med lysdioderna.

Sen har han inte ritat några lampor, och han har heller inte ritat några lysdioder utan vanliga dioder som sällan lyser ;) men är väl en petitess i samanhanget. Om dte är 3 eller 8 spelar ju heller ingen roll så skissen är väl godkänd. Är mest glad att han inte lyckades nämna zink :glömdet
 
Idén med motstånden är att de ska dra lika mycket ström som vanliga blinkerslampor på 10W.
(För 10W är väl det vanliga?)
När man har två LED-blinkers på var sida ska Två motstånd parallellkopplas för blinkerslamporna är parallellkopplade. Då, parallellkopplade, drar motstånden dubbla strömmen.
Vilket är precis som blinkerslamporna.
Två blinkerslampor drar dubbelt så mycket ström som en blinkerslampa.
Jag har mätt ström och spänning på en 12Volt 10W lampa vid olika spänningar.
Vid 14Volt var strömmen 0,7A vilket ger 14x0,7=10W.
Så för i varje fall det fabrikatet fick man 10W vid 14 Volt.
Inte orimligt (14Volt) med tanke på normal spänning när motorn / generatorn är igång.
Ett motstånd som drar lika mycket ström som en 10W lampa borde därför vara på
14/0,7=20 Ohm i enkel teori. Kruxet är att lampmotståndet ändras med lampan temperatur. Och motståndet är mycket lägre med kall lampa. Och en blinkerslampa går från kall till varm. När den tänds.
Så kanske ett 18 Ohms eller 15 Ohms motstånd bättre motsvarar en blinkerslampa än ett 20 Ohms motstånd ?
Är det nån som mätt vilken resistans Biltema motstånden har?
 
Last edited:
Det där är nog ingen bra lösning.
Resistorn i serie med led-lamporna kommer att göra att spänningen över led-lamporna sjunker samt lyser sämre eller inte alls beroende på resistans. Sen vet jag inte varför man har ritat tre lampor i serie? Är det tre 4 volts led-lampor eller?
Totalfel...:smasha
Mr Reborn vet hur man gör..
Jag kan bara upprepa att LED är inte en lampa! LED är inte en lampa! Bär sig inte åt som en lampa!
Et OT-problem är ju att såna ting ofta i USA kallas för "LED-lamps"
En ren LED utan motstånd har ett fast spänningsfall över 2-4V berorende på färg. Röda ca 2-2.2V.
De blinkare som säljs idag är vanligen kopplade för 12V, dvs är försedda med interna motstånd. Dvs vid 12V, 10V över motståndet och 2V över LED-en.
"Hur" det ser ut internt i LED-blinkaren är helt ointressant för användaren, han behöver bara veta att den är för 12V och att den t ex förbrukar 1W och om han vill behålla sitt gamla blinkrelä, då kompensera totala lasten, t ex med motstånd, för att få de önskade 21W totallast per blinkenhet
 
Last edited:
ju högre resistans ju lägre ström, har du dubbelt så hög resistans halverar du strömmen.
vet inte hur jag ska förklara mer noggrannt men som sagt, du tänker helt tvärtom. Lägger du mer motstånd i serie ökar resistansen och då MINSKAR strömmen, lägger du motstånd paralellt minskar resistansen och strömmen ökar.

ohms lag säger U=I*R (där U=spännign I=ström och R=resistans) vilket är samma sak som I=U/R. säg att du har ca 13V på en hoj, så I=13/R. Har du då 1 ohm får du 13A, 2ohm får du 7.5A, 3ohm 4.34A osv osv

Jepp, där har vi det. Precis som du säger så gjorde jag en total tankevurpa och tänkte helt bakvänt. :rodnar

Jag räknade helt enkelt på att om man byter en glödlampa mot LED så kopplar man in en resistor för att kompensera för denna och om man då byter båda så borde motståndet vara dubbelt så högt. Men jag tar av mig professorshatten och backar, för givetvis var detta helt galet och givetvis har du rätt. :krama
 
Fixat!:D

Klubba har koll på läget:Bugar , jag snackade med en elkille på jobbet idag och fick förklarat hur det hänger ihop med Ohms lag och sånt, precis som ni svarat måste man alltså seriekoppla två motstånd och sedan koppla in dem parallellt över en av LED-blinkersena. Därefter upprepas proceduren för andra sidans blinkers.

Packade således ihop mina motstånd två och två och lödde ihop kablarna så de satt i serie. Fick två små (?) paket som jag sedan kopplade in parallellt på varsin bakblinkers (se bilden). Sedan funkade alla blinkers och även indikatorlampan precis som Triumphingenjörerna tänkt sig från början. Å snart kommer ett slip-on med posten ocskå så det blir lite annat ljud i skällan. Hoppas jag slipper starta en ny tråd om den också:D
koppleri_daytonan.jpg
 
Har du ett motstånds oberoende relä ska du inte behöva ha extra motstånd.
Men du har en indikatorlampa för blinkers, det går en tråd från varje blinkers till den.
Sätt en diod på vardera tråd, så kommer inte läckströmmen igenom och tada du slipper varningsblinkerserna!
Tänk på att dioderna bara släpper igenom ström åt ena hållet!
 
Totalfel...:smasha
Mr Reborn vet hur man gör..
Jag kan bara upprepa att LED är inte en lampa! LED är inte en lampa! Bär sig inte åt som en lampa!
Et OT-problem är ju att såna ting ofta i USA kallas för "LED-lamps"
En ren LED utan motstånd har ett fast spänningsfall över 2-4V berorende på färg. Röda ca 2-2.2V.
De blinkare som säljs idag är vanligen kopplade för 12V, dvs är försedda med interna motstånd. Dvs vid 12V, 10V över motståndet och 2V över LED-en.
"Hur" det ser ut internt i LED-blinkaren är helt ointressant för användaren, han behöver bara veta att den är för 12V och att den t ex förbrukar 1W och om han vill behålla sitt gamla blinkrelä, då kompensera totala lasten, t ex med motstånd, för att få de önskade 21W totallast per blinkenhet

Vad var det som var totalfel?
Att jag kallade lysdioden för led-lampa?
Eller menar du att om jag köper en lysdiod/ledlampa (12volt) avsedd att montera som blinkers på hojen samtidigt ska montera en resistor i serie för att kompensera för den minskade strömförbrukningen? :va

Att det sitter en strömbegränsande resistor/konstantström-generator inbyggd i led-blinkersen hör väl inte riktigt hit om inte ts tänkt bygga blinkers av lösa komponenter från typ elfa/farnell mfl.
 
Fixat!:D

Klubba har koll på läget:Bugar , jag snackade med en elkille på jobbet idag och fick förklarat hur det hänger ihop med Ohms lag och sånt, precis som ni svarat måste man alltså seriekoppla två motstånd och sedan koppla in dem parallellt över en av LED-blinkersena. Därefter upprepas proceduren för andra sidans blinkers.

Packade således ihop mina motstånd två och två och lödde ihop kablarna så de satt i serie. Fick två små (?) paket som jag sedan kopplade in parallellt på varsin bakblinkers (se bilden). Sedan funkade alla blinkers och även indikatorlampan precis som Triumphingenjörerna tänkt sig från början. Å snart kommer ett slip-on med posten ocskå så det blir lite annat ljud i skällan. Hoppas jag slipper starta en ny tråd om den också:D
View attachment 384655

Men... om du nu seriekopplat motstånden och kopplat dem parallellt över blinkaren så har du ju gjort som jag sade i mitt första inlägg. Jag hade ju precis accepterat att jag hade fel, helt plötsligt vet jag ingenting igen. :va :confused:


Hur som helst, kul att du fått det att funka. :tummenupp
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top