Att remmar på en Ducce lever ett hårt liv beror mest på kraftigt växlande belastningscykel. Remmarna gör ju en cykel per 2 vevaxelvarv.
En cykel öppnar och stänger avgasventil/er sen öppnar och stänger insugsventil/er efter det dröjer det länge innan remmen belastas igen. Med andra ord mycket ryck och slit.
Man behöver bara jämföra med Mercedes motorer M102 en 4a och M103en 6a. På 6an håller en enkel kamkedja nästan hur länge som helst men på 4an fick de biffa upp till en duplex annars höll de inte länge. 6an ger jämnare belastning än 4an.
En jämnt belastad rem håller väldigt länge jämfört med en ojämnt belastad.
Remmarna är dessutom ganska korta särskilt på 2ventilare så de gör jobbet många gånger.
Egentligen är Ducati motorer rena tok konstruktioner.
Men vissa tokar är bara helt underbara och måste älskas.
Serva i tid o njut