Varningstecken vid köp av Ducati Monster?

tjoken

Ny medlem
Gick med
8 May 2011
Ort
Sundbyberg
Hoj
z750 07
Tjena jag undrar om det e någon som kan hjälpa mig med vad man ska vara noga med att kolla på om man ska investera i en Monster...
hade tänkt mig något från 99-03/04.

Vore väldigt tacksam för all hjälp/Niclas
 

sportbike

Guest
hade tänkt mig 900/1000cc/s4 och vanliga

Ok, nu kanske olika modeller har olika egenskaper men till att börja med så kollar du hur cykeln är skött, helhetsintrycket säger mycket.
Sen hur den blivit servad, det viktigaste är att kamremmarna bytts enligt schemat, oftast var 1200:e mil eller vartannat år.
Är du/säljaren osäker på det så byt dessa det första du gör så slipper du oroa dig för det, nu händer det inte så ofta att en kamrem brister, men dom är gjorda av gummi och gummi töjer sig, blir en rem alltför slapp kan den kugga över = hejdå plånboken.
Annars får du göra som på vilken hoj som helst: kläm, känn, lyssna, provkör.
 

tjoken

Ny medlem
Gick med
8 May 2011
Ort
Sundbyberg
Hoj
z750 07
Ok, nu kanske olika modeller har olika egenskaper men till att börja med så kollar du hur cykeln är skött, helhetsintrycket säger mycket.
Sen hur den blivit servad, det viktigaste är att kamremmarna bytts enligt schemat, oftast var 1200:e mil eller vartannat år.
Är du/säljaren osäker på det så byt dessa det första du gör så slipper du oroa dig för det, nu händer det inte så ofta att en kamrem brister, men dom är gjorda av gummi och gummi töjer sig, blir en rem alltför slapp kan den kugga över = hejdå plånboken.
Annars får du göra som på vilken hoj som helst: kläm, känn, lyssna, provkör.

Tack så mycket. jag behöver inte oroa mig för el problem? Italienarna brukade ju inte vara så vassa på den fronten.
 

sportbike

Guest
Tack så mycket. jag behöver inte oroa mig för el problem? Italienarna brukade ju inte vara så vassa på den fronten.

Jodå, det ska du oroa dig för, laddningsregulatorer har dom tillverkat av grejer dom hittat efter WW1, och kabelbrott vid styrhuvudet kan förekomma eftersom kablarna är gjorda av torkad pasta på tidiga modeller.
Men som sagt, kolla att allt funkar, sen är det som att ha en liten bebis, glad ibland, tjurig ibland.

Själ kallas det :)
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Sportis, du som har Duccefeber,,
Är det så täta serviceintervaller på alla Duccisar? 1200 mil för kamrem? isf slogs ju dom planerna i spillror att skaffa ducce. Det skulle ju bli minst ett byte per år..Annars goa maskiner.
 

sportbike

Guest
Sportis, du som har Duccefeber,,
Är det så täta serviceintervaller på alla Duccisar? 1200 mil för kamrem? isf slogs ju dom planerna i spillror att skaffa ducce. Det skulle ju bli minst ett byte per år..Annars goa maskiner.

Jag såg nånstans att en genomsnittlig körsträcka för en Ducati var runt 300 mil per år, minns inte var dock.
Antagligen vill Ducati vara på den säkra sidan med ganska täta bytesintervaller, men det är ingen stor operation och brukar inte vara speciellt dyrt.
När jag monterade racekammar på min Hypermotard som då hade gått nästan 1200 mil, slogs jag av hur mycket remmarna hade töjt sig, ganska mycket.
Jag tror säkert att en kamrem håller längt mer än rekommenderat, men om man nu behöver eftersträcka den istället så är det i stort sett samma jobb, better safe than sorry.
Åker man Ducati så har man liksom vant sig att pyssla om den.
Duccefeber :va
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Du var ju inne på gixxer en sväng , men halkade tillbaka till pastaräser.
Så nåt speciellt måste de ju vara. :D
 

sportbike

Guest
Du var ju inne på gixxer en sväng , men halkade tillbaka till pastaräser.
Så nåt speciellt måste de ju vara. :D

Jag har haft 7-8 Gixxers, men lessnat på stuket, jättefina hojar men twin är ruskigt mysigt, det vet väl du?
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Genomsnittsdata är ointressant egentligen. OM man kör 1500 mil om året kommer man vara tvungen att byta varje år ändå.

Det trista är att remmar skall inte behöva töja sig särskilt mkt om de är korrekt konstruerade. Väven/korden i remmen ser ju till att den inte beter sig som ett gummiband. Till skillnad från bilar som har kamrem så körs de inte heller under vinterhalvåret och/eller i skitväder. Bilars kamremmar håller dessutom betydligt längre (typ 10 000 - 15 000 mil). Någonstans känns det som om den valda typen av rem är undermånlig. Eller så finns det en annan förklaring och den är jag isåfall uppriktigt intresserad av att höra :)

Även om jag är rätt förtjust (men inte åker) Ducati själv så är just kamremsböket en sak som får mig att välja annan hoj. När jag får tillräckligt god ekonomi så jag kan hålla mig med ytterligare en leksak så står en Ducce högst på listan eftersom den då sannolikt inte kommer att nyttjas hela tiden utan jag sprider ut mitt åkande :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Genomsnittsdata är ointressant egentligen. OM man kör 1500 mil om året kommer man vara tvungen att byta varje år ändå.

Det trista är att remmar skall inte behöva töja sig särskilt mkt om de är korrekt konstruerade. Väven/korden i remmen ser ju till att den inte beter sig som ett gummiband. Till skillnad från bilar som har kamrem så körs de inte heller under vinterhalvåret och/eller i skitväder. Bilars kamremmar håller dessutom betydligt längre (typ 10 000 - 15 000 mil). Någonstans känns det som om den valda typen av rem är undermånlig. Eller så finns det en annan förklaring och den är jag isåfall uppriktigt intresserad av att höra :)

Även om jag är rätt förtjust (men inte åker) Ducati själv så är just kamremsböket en sak som får mig att välja annan hoj. När jag får tillräckligt god ekonomi så jag kan hålla mig med ytterligare en leksak så står en Ducce högst på listan eftersom den då sannolikt inte kommer att nyttjas hela tiden utan jag sprider ut mitt åkande :)
Det är nog inte bara corden som sträcks, gummit nöts ju bort också, vilket gör att innerdiametern ökar och kuggarna blir mindre och rundare.

Dessutom, hur många bilar har varvstopp över 10-11k rpm? Dessutom drar man sällan bilar till varvstoppet, eller har samma höga marschfart och höga varv vid samma hastighet som hojar. Min bil varvar dryga 2k rpm vid 90 om jag inte missminner mig helt, hojen varvar över 4k, det säger sig själv att slitaget blir högre då.
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Jag kommenterade iofs bara sträckningen men jag håller med dig om slitaget för övrigt. Har däremot för mig att min 850 varvar ca 3000 vid 90. Men varvstoppet tycker jag är relativt ointressant eftersom nästan inget av motortiden inte spenderas där, iaf inte för mig, men du kanske kör annorlunda. Jag skulle tro att ca 80-90% av tiden spenderar jag på hojen på ett varv som är 2-3 ggr högre än bilens (dvs ca 6 000-8 000 varv), men jag har åas ingen aning om var det är på en Ducce.

Var var du i onsdags, inte i baren iaf ;-p
 

Bologna

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Södermalm
Hoj
Ducati 900 ss / Ducati 1000 Sport Classic
Men som sagt, kolla att allt funkar, sen är det som att ha en liten bebis, glad ibland, tjurig ibland.

Själ kallas det :)[/QUOTE]

Kan bara instämma! Med detta i bakhuvudet så blir det hur kul som helst. Var iväg till Frankrike förra säsongen utan problem och om två veckor bär det av till Eifelbergen. :)
 

bonnevillehill

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Triumph Bonneville T140E 79
Att remmar på en Ducce lever ett hårt liv beror mest på kraftigt växlande belastningscykel. Remmarna gör ju en cykel per 2 vevaxelvarv.
En cykel öppnar och stänger avgasventil/er sen öppnar och stänger insugsventil/er efter det dröjer det länge innan remmen belastas igen. Med andra ord mycket ryck och slit.
Man behöver bara jämföra med Mercedes motorer M102 en 4a och M103en 6a. På 6an håller en enkel kamkedja nästan hur länge som helst men på 4an fick de biffa upp till en duplex annars höll de inte länge. 6an ger jämnare belastning än 4an.
En jämnt belastad rem håller väldigt länge jämfört med en ojämnt belastad.
Remmarna är dessutom ganska korta särskilt på 2ventilare så de gör jobbet många gånger.
Egentligen är Ducati motorer rena tok konstruktioner.
Men vissa tokar är bara helt underbara och måste älskas.
Serva i tid o njut:)
 
Last edited:

DucceMonster

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2010
Ort
Mölndal
Hoj
2002 Ducati Monster 900 I.E Dark
Detta kanske redan har besvarats, men..

kamrem skall bytas var 1000'e mil eller vart annat år, vilket som först inträffar. Samma sak med Ventiljustering. Detta gäller iaf på min hoj som är en monster 900, -02.

Det är inte direkt dyrt om man vill lämna in hojen för att göra detta. Enligt Biscaya i Alingsås så skulle de gå loss på 1500kr att byta kamrem. Runt 1000kr för ventiljustering (beroende på hur många chims som behövs).

Lämnade in min hoj i förra veckan, gick på 4700. Men då bytte jag kamrem, gjorde ventiljustering, samt diverse andra grejjer som tex byte av bromsvätska och kopplingsvätska.

I övrigt har jag inte haft några problem alls med min hoj, den har rullat 2700mil nånting, köpte den 2009.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Att folk ska vara så rädda för Ducatis remmar. :)
Kostar en liten peng alternativt är lätt att göra själv om man lär sig av någon som kan. På äldre maskiner är det 1000 mil, 1200 på lite nyare, ventiljustering ska göras vid samma intervall. I några nya motorer är ventiljustering vid var 2400:e mil, men det är en parentes.
Personligen väljer jag att låta en verkstad göra detta så man får papper på det, det stärker andrahandsvärdet.

Vad du ska titta på vid begagnatköp är som sagts allmänskick. Jag skulle även säga servicebok men det har de flesta ägare bra ställt med. En duccemotor går långt och problemfritt om den bara servas rätt, tyvärr finns det massa rötägg som behandlar sina hojar som skit. Dessa är dock lite ovanligare bland ducatister.

Annars är det precis som att köpa vilken MC som helst. Känn, kläm och provkör. Låter allt bra? Går alla växlar i som de ska? Osv osv...

Det som bör tilläggas om du är nybörjare på Ducati är att många har torrkoppling. Den skramlar och lever jävel och den ska göra det, det låter vackert. För oinsatta kan det dock förväxlas med en motor som skurit i varje rörlig del... :D
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Att remmar på en Ducce lever ett hårt liv beror mest på kraftigt växlande belastningscykel. Remmarna gör ju en cykel per 2 vevaxelvarv.
En cykel öppnar och stänger avgasventil/er sen öppnar och stänger insugsventil/er efter det dröjer det länge innan remmen belastas igen. Med andra ord mycket ryck och slit.
Man behöver bara jämföra med Mercedes motorer M102 en 4a och M103en 6a. På 6an håller en enkel kamkedja nästan hur länge som helst men på 4an fick de biffa upp till en duplex annars höll de inte länge. 6an ger jämnare belastning än 4an.
En jämnt belastad rem håller väldigt länge jämfört med en ojämnt belastad.
Remmarna är dessutom ganska korta särskilt på 2ventilare så de gör jobbet många gånger.
Egentligen är Ducati motorer rena tok konstruktioner.
Men vissa tokar är bara helt underbara och måste älskas.
Serva i tid o njut:)
En mycket informativ förklaring, tack! :tummenupp
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top