Varsel tråden. Hur många e vi här egentligen.

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Precis färdig med min utbildning till CAD-konstruktör. Förra kullen som gick ut hade alla jobb såhär års, året innan ca 85-90%. I år har en kille anställning, o det är mycket på gamla meriter. Fyfan. O jag som gick ur A-kassan för att historiskt sett o om man är duktig var man i princip garanterad jobb om man gick denna KY-utbildning. BAJS

Ky i cad varför inte jobba o cadda hemma?
Jag pysslar iof bara med edge cam o gibbson men det kan man likväl göra hemma då de som utbildar inte e så vassa direkt

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
I måndags blev förhandlingarna färdiga och idag fick man reda på att man var en av dom som ska få gå den 31mars nästa år. Visst, det suger men det är ju ingen ovanlig känsla. Alla företag man varit på har gått dåligt strax efter man själv blivit anställd och så har man fått kicken pga arbetsbrist.

Dags och börja fundera på allvar nu vad de är man ska söka för typ av nytt jobb då :)

-Freddy-

Guest
Var åt manpower 10mån innan uppdraget fick ett oväntat slut då det företaget jag var på fick minskad orderkö, fick uppdrag på ett annat företag - Volvo lastvagnar dagen efter och blev anställd där efter en månad, nu varslad och arbetslös 29december - wohoooo!!! ....not

Lågkonjuktur vs Freddy 2-0

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Var åt manpower 10mån innan uppdraget fick ett oväntat slut då det företaget jag var på fick minskad orderkö, fick uppdrag på ett annat företag - Volvo lastvagnar dagen efter och blev anställd där efter en månad, nu varslad och arbetslös 29december - wohoooo!!! ....not

Lågkonjuktur vs Freddy 2-0

Var du visstidsanställd på Lastvagnar?

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Har själv inget kneg som svarar på samma sätt på lågkonjukturen som många andra (knegare på bensinmack).

Däremot farsan som är betongare på Peab är det inte lika säkert för, bestäms senare vilka som får kliva av pallen. Arbetat på bygge sen han slutade 9:an och är nu 45år. Är väl nog första gången (om inte på 90-talet det var en kris hur det påverkade eller så..) chansen är stor att han får kliva av pallen...

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Ky i cad varför inte jobba o cadda hemma?
Jag pysslar iof bara med edge cam o gibbson men det kan man likväl göra hemma då de som utbildar inte e så vassa direkt

Prog. man använder i NC maskiner?

Ska man jobba på allvar hemifrån i ett "vanligt" cad prog (insert valfri applikation från Autodesk här) så kostar licensen inte gratis vilket kan ge problem.

ICEMANnen

Koi-karpar är fina fisken
Gick med
21 Feb 2004
Hoj
None whatsoever
Grattis jag har 1v på mig

Bra det lär dig 5axligt bara resten e skit

Det är ju just såna hundratusenstyckendetaljers maskiner som tappar jobb nu,
5-6-7 axliga (små) fleropar.
Är väl omkring 100 av 150 anställda som fått foten från albin componenta här i stan (gör kugghjul o småskit) medans vi kör så det ryker på mitt jobb, gått upp i skift,
vi kör mycket marint, offshore, militärt (skitstora tunga grejer) och har köpt 4 nya maskiner på ett par månader, den största är ett 14 meters (i x axeln) arborrverk:yoparty

PeP

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
Honda X11 original edition, Skyteam Gorilla 110cc
Dom har gått ut med att 44 personer blir varslade på mitt jobb idag, det är fortfarande oklart vilka det blir. Hoppas att man klarar sig, fel tid att bli arbetslös nu:huvet

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Jag satt bara och inväntade det svaret faktiskt från någon här :hihi Skrev det lite klumpigt kanske, men faktum kvarstår, har inte slutat något jobb bara "för att" utan det har alltid varit i samband med ett stort, liggande varsel.

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Det är ju just såna hundratusenstyckendetaljers maskiner som tappar jobb nu,
5-6-7 axliga (små) fleropar.
Är väl omkring 100 av 150 anställda som fått foten från albin componenta här i stan (gör kugghjul o småskit) medans vi kör så det ryker på mitt jobb, gått upp i skift,
vi kör mycket marint, offshore, militärt (skitstora tunga grejer) och har köpt 4 nya maskiner på ett par månader, den största är ett 14 meters (i x axeln) arborrverk:yoparty

Jo en stykes kommer det väl alltid att finnas jobb inom har hört mig för på 4 företag varav 3 var väldigt intresserade så de skall återkomma.
Du det e lite svårt att köra 6e o 7e axeln då de ej finns men jag förstår vad du menar.
Jag körde 5axlig svarv o lite 4 axlig fräs

Magoozi

Lärare om fyra dyra år!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
GSX-R 600
Då var det dags för mig med. Blev uppsagd för tjugo minuter sedan. Fick gå direkt om jag ville, och det gjorde jag. Får två månadslöner i avgångsvederlag.

Jobbade tills i dag som bokbindare på ett tryckeri.

ICEMANnen

Koi-karpar är fina fisken
Gick med
21 Feb 2004
Hoj
None whatsoever
Jo en stykes kommer det väl alltid att finnas jobb inom har hört mig för på 4 företag varav 3 var väldigt intresserade så de skall återkomma.
Du det e lite svårt att köra 6e o 7e axeln då de ej finns men jag förstår vad du menar.
Jag körde 5axlig svarv o lite 4 axlig fräs

det beror lite på om man räknar hur många axlar (tillbehör typ rundbord,delningsapparat) maskinen kan kontrollera, isf finns det 9-10 axliga maskiner och givetvis flerspindliga maskiner, ska jag hårddra det lite så kör jag ett stort 2 pallets 6 axligt (utan tillbehör) arborrverk, dock är det inte aktiv interpolering på den 5:e o 6:e axeln utan de positioneras innan/mellan interpolering.

Räknar man samtidigt aktiva axlar har du nog rätt (har iallafall inte sett nån med mer aktiva axlar).

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Då var det dags för mig med. Blev uppsagd för tjugo minuter sedan. Fick gå direkt om jag ville, och det gjorde jag. Får två månadslöner i avgångsvederlag.

Jobbade tills i dag som bokbindare på ett tryckeri.

Börjar du på nytt jobb direkt? Hade också möjlighet till avgångsvederlag men känns som man bara tjänar på det om man har nytt jobb på g direkt eller ska börja plugga eller nåt.

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
det beror lite på om man räknar hur många axlar (tillbehör typ rundbord,delningsapparat) maskinen kan kontrollera, isf finns det 9-10 axliga maskiner och givetvis flerspindliga maskiner, ska jag hårddra det lite så kör jag ett stort 2 pallets 6 axligt (utan tillbehör) arborrverk, dock är det inte aktiv interpolering på den 5:e o 6:e axeln utan de positioneras innan/mellan interpolering.

Räknar man samtidigt aktiva axlar har du nog rätt (har iallafall inte sett nån med mer aktiva axlar).

jo då körde jag 12 axligt=)

Henken

Guest
Själv gick jag mot strömmen och sa upp mig själv i måndags. Tänkte vara lite wild´n´crazy!

:rebell

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...