Varselväst är inte bara fult och töntigt, det är även farligt

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det sorgliga är att för varje mc-säsong som går blir det alltfler motorcyklister som försöker dämpa sin trygghetsnarkomani med västar eller det nyare otyget varselhjälmar(!) :(

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det sorgliga är att för varje mc-säsong som går blir det alltfler motorcyklister som försöker dämpa sin trygghetsnarkomani med västar eller det nyare otyget varselhjälmar(!) :(

Eller så är man inte ett dugg trygghetsknarkande men tänker att varje liten grej som ev. ökar synligheten är bättre än att inte ha det. Hojåkandet är ju lika roligt för det! Man måste ju inte vara så nördigt fåfäng som många motorcyklister verkar vara och framförallt behöver man inte bekymra sig om vad andra har på sig, eller? Med det sagt kör jag oftast i svart ställ med svart hjälm... :glömdet

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Känns igen. Sedan jag läst att finska armen...

Nu när allt från MC till Bil har tänt ljus dagtid så har ju poängen på något vis försvunnit ! :D

Finska armen, är singelversionen av finska rycket?

Pröva att köra i tex. Spanien så kommer du se hur stor skillnad det gör att man har halvljus/varselljus tänt!

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
I en värld full av svarta hojar och accessoarer kommer en
Polka Retta alltid stå ut som en ljuspunkt i tillvaron :D

IMG_1203.2 (Large).jpg

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Kört mc sedan1975 och förstnu är det inte bra att synas:va
Läs rapporten. Där står inte att det är dåligt att synas. Det står att de inte kunnat notera någon skillnad mellan varselväst och svarta kläder.

Men att de observerat negativa effekter ("oväntade interaktioner som stördes") när man hade en varselväst som såg ut som polisens västar.

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Stämmer bra med mina iakttagelser från att ha kört 7000 mil med en gammal snuthoj.

Man kan vänta sig pprreecciiss vad som helst av trafikanter som plötsligt tror att det är en polis dom ser.

Jag skojar inte. Man får köra jävligt försiktigt på en gammal buskig vit LT för att inte ställa till det rejält.
Värst var hon på omkörning som plötsligt försöker svänga in mellan bilen och släpet på en 24-metare bara för att komma ur vägen. Med en liten Aygo var det otäckt nära att hon lyckades.

Håller på att renovera en vit gammal R1100RT just nu. Hade faktiskt planer på att stripa upp den med reflexer i gult och blått sen för att se folks reaktioner. (En vit hjälm har jag på hyllan)

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Jag använder en sån här väst när jag kör:
640_invisibility-cloak.jpg

Desmodeath

Medlem
Gick med
29 Aug 2016
Hoj
2006 Ducati Multistrada S DS. Tidigare: Ducati 900 SSie, Ducati 750 SS samt Suzuki DR 600 och Suzuki Dr 350.
Kan inte motorcyklister få köra med blåljus? Skulle inverka positivt på all omgivande trafik om vi om vi styrde upp den.

P

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag är tillräckligt gammal för att dels acceptera att jag inte är vacker och att en varseljacka (inte väst) kan få någon att uppmärksamma mig dels att jag minns kamrater som åkt med rosa skinnställ eller en kopia på valfri RR-fantoms prylar och tyckt de varit snygga. Jag känner mig hyfsat synlig.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag är tillräckligt gammal för att dels acceptera att jag inte är vacker och att en varseljacka (inte väst) kan få någon att uppmärksamma mig dels att jag minns kamrater som åkt med rosa skinnställ eller en kopia på valfri RR-fantoms prylar och tyckt de varit snygga. Jag känner mig hyfsat synlig.
Fundera på hur bra din jacka med ljusgröna och svarta fält syns mot en bakgrund av nyutslagen vårgrönska, med ljusgröna löv och växter mot svarta stannar ;) Jag skulle säga att det är ett ypperligt kamouflage :gnissla

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Blinka med helljuset och termisar löser de flesta problem med uppmärksamhet när man kör Ducati...

Ah, den gamla klassikern ”loud pipes saves lives”. Motbevisas av alla bilister som inte ser dig komma och inte hör dig förrän du är ungefär jämsides då de blir så skraja av brölet att vinglar till och kör in i sidan på dig. Att blända sina medtrafikanter, känns stabilt?

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Nu ska vi se:

En ABS-tråd - Check
En ’jag vet minsann bättre än tillverkarna hur man kör in hoj’-tråd - Check
En varselvästtråd - Check

Nu fattas bara ett knippe miniblinkerstrådar, säg en sex, sju stycken, så tror jag ta mig f_n att våren är här...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nu ska vi se:

En ABS-tråd - Check
En ’jag vet minsann bättre än tillverkarna hur man kör in hoj’-tråd - Check
En varselvästtråd - Check

Nu fattas bara ett knippe miniblinkerstrådar, säg en sex, sju stycken, så tror jag ta mig f_n att våren är här...
Glöm inte alla trådar med folk som har startat sin hoj en gång i veckan hela vintern, bara för att kolla den, och nu plötsligt är den helt stendöd :huvet

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA