Varselväst är inte bara fult och töntigt, det är även farligt

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Eller så är man inte ett dugg trygghetsknarkande men tänker att varje liten grej som ev. ökar synligheten är bättre än att inte ha det. Hojåkandet är ju lika roligt för det! Man måste ju inte vara så nördigt fåfäng som många motorcyklister verkar vara och framförallt behöver man inte bekymra sig om vad andra har på sig, eller? Med det sagt kör jag oftast i svart ställ med svart hjälm... :glömdet

Du tar på dig en knepig roll att försöka argumentera för att varseljox inte har med det att göra när tråden handlar om just att reflexvästarnas "användbarhet" inte är så pass användbara som dess brukare tror, men det har du inte läst utan bara huggit på mitt inlägg :hej

Du måste inte ha fyllt hela ditt hus med halktejp och klistrat 30 barn i bilen-klistermärken på din bil för att vara drabbad av trygghetsnarkomani :tungan

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Du tar på dig en knepig roll att försöka argumentera för att varseljox inte har med det att göra när tråden handlar om just att reflexvästarnas "användbarhet" inte är så pass användbara som dess brukare tror, men det har du inte läst utan bara huggit på mitt inlägg :hej

Du måste inte ha fyllt hela ditt hus med halktejp och klistrat 30 barn i bilen-klistermärken på din bil för att vara drabbad av trygghetsnarkomani :tungan

Jodå, jag har läst. Det står inget om hur bra man syns, vad jag såg, bara att beteendet hos medtrafikanter inte är signifikant annorlunda jämfört med svart ställ eller vanlig varselväst. Det studien framförallt säger är att bilister i allmänhet reagerar oförutsägbart när de tror att de ser en polis. Sant dock att jag tycker att ordet ”trygghetsnarkoman” används på ett otroligt tråkigt sätt, oftast av besserwissertyper som måste tala om för andra att de gör fel.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
När så många använder varselkläder har jag snarare en tendens att missa poliser, inte för att det gör något, jag undviker gärna köra på någon men signalen gul grön=Polis är nästan borta.

Tycker även yrkesbilar med reflextejp och andra fält gör att jag misstar dem för polisbilar så jag slutar titta efter det också.

Å andra sidan passar det väl bra då trafikpoliserna hellre verkar vilja smyga runt i så omärkliga civilbilar som möjligt nu för tiden...

Ja jäklar :crash

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ändå slår jag vad om att inte många på SH skulle missa den här västen:

84ed1dbdc074fc257df7ee3ae0ca5ad1.jpg

Buy quality, cry once

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Ändå slår jag vad om att inte många på SH skulle missa den här västen:

84ed1dbdc074fc257df7ee3ae0ca5ad1.jpg

Buy quality, cry once

Det där är faktiskt en skinnväst. Skall vi ta den diskussion också, så har vi liksom gått varvet runt med alla vinterämnen, och är redo för säsongsstart?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Dryga metern snö här ännu, keep’em coming...

Buy quality, cry once

Ozziania

Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Det där är faktiskt en skinnväst. Skall vi ta den diskussion också, så har vi liksom gått varvet runt med alla vinterämnen, och är redo för säsongsstart?
Hehehe, helt från ämnet och det här är inte riktat mot dej men ganska kul att många sporthojsförare kör runt med delar av en död ko på sej :rofl

Drax

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2018
Hoj
KTM 1290 Super Duke R
När jag ser hojåkare med varselväst så hör jag följande låt i huvudet för man måste vara rätt speciell för att använda en sådan.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Jag kom på att jag har en varselväst i garderoben, det står "Instruktör" på ryggen.
Det står ju inte vilken sorts instruktör det handlar om, men det kanske vore kul ändå.
Givetvis måste man ju tjöra som en svinn när man har den på sig, eller va?

Ozziania

Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Apropå ingenting alls: hur är det med Glocalnet nuförtiden? Finns dom ens kvar?

Alltså, jag skulle gärna kolla upp det åt dej men 28.8 uppkopplingen har varit lite knepig sedan de tog bort kopparkabeln till huset.
Sen att 286an är aningen trög sedan jag uppgraderade till Netscape 1.02 gör det liksom inte lättare.

Jag prioreterar att svara på viktiga inlägg på SH istället :tummenupp

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...