Är det svaret på "varför finns det så många begagnade sporthojar till salu som har gått väldigt lite?" Jag tror inte alltid det beror på att "om hojen är 2 år gammal och har 0.1 hk mindre per kg än någon annan, nyare modell så är den skit" Fast ibland är det så. Och ibland beror det på att många belånar sig upp över öronen, och har sen inte råd att köra skiten.
Jag känner till fall där någon lånar till senaste XRGYZ, 1000 ska det vara - det är fan att inte ZZR1400 och Hayabusa väger 80 kg mindre, och värsta skinnstället, och en hjälm för 1400, fast bevisligen har de nog rätt, det finns inget att skydda där uppe. Sen tar de ett snabblån för att kunna betala försäkring, och sen står hojen halva sommaren för de har inte råd med däck.
Lyxfällan någon?
Ett annat problem med återväxten, tror jag är det här: "Hallå, jag ska köpa min första motorcykel, är Yamaha R1 en bra hoj? Inte den gamla, för den är slö, utan den senaste modellen såklart. Vilka miniblinkers ska jag ha, och var ska jag sätta nummerskylten? Den är ju så ful"
Några idéer om vad som händer sen?
Jag hoppas bara att den, åh så korkade, effekt- och minimala häckhysterin ska mattas av mer. Det måste inte vara 200hk på 170kg för att det ska vara åkbart. Den inställningen är inte sund.
En Honda VF1000R ÄR en sporthoj!