Vart är återväxten?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Skruvandet är en del av hojkulturen i min värld. Alla människor är dock olika..
Håller dock med om att återväxten är skitdålig, även i storstäderna. På hojfiken sitter man och sörplar svart energi med polare som är dubbla min egen ålder. Absolut inget fel på det, men det är trist att se att så få i sin egen ålder kör hoj, än färre som vågar sätta vinkelslipen i hojjen.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=226041
:gnissla

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Är det svaret på "varför finns det så många begagnade sporthojar till salu som har gått väldigt lite?" Jag tror inte alltid det beror på att "om hojen är 2 år gammal och har 0.1 hk mindre per kg än någon annan, nyare modell så är den skit" Fast ibland är det så. Och ibland beror det på att många belånar sig upp över öronen, och har sen inte råd att köra skiten.
Jag känner till fall där någon lånar till senaste XRGYZ, 1000 ska det vara - det är fan att inte ZZR1400 och Hayabusa väger 80 kg mindre, och värsta skinnstället, och en hjälm för 1400, fast bevisligen har de nog rätt, det finns inget att skydda där uppe. Sen tar de ett snabblån för att kunna betala försäkring, och sen står hojen halva sommaren för de har inte råd med däck.

Lyxfällan någon?

Ett annat problem med återväxten, tror jag är det här: "Hallå, jag ska köpa min första motorcykel, är Yamaha R1 en bra hoj? Inte den gamla, för den är slö, utan den senaste modellen såklart. Vilka miniblinkers ska jag ha, och var ska jag sätta nummerskylten? Den är ju så ful"

Några idéer om vad som händer sen?
animated-cartman-eating-chips.gif

Jag hoppas bara att den, åh så korkade, effekt- och minimala häckhysterin ska mattas av mer. Det måste inte vara 200hk på 170kg för att det ska vara åkbart. Den inställningen är inte sund.

En Honda VF1000R ÄR en sporthoj! :4skrika

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tror Jörgen tänker på inställningen att det bara är nytt som duger idag, istället för att få ut mesta möjliga inom ramarna för vad man "egentligen" (läs:eek:belånat) har råd med.

Precis, tack vare att det är så lätt att låna idag, konsumtionssamhället är ju skickligt framdrivet av att varuproducenter ihop med banker och låneinstitut vill att befolkningen ska vara rejält belånad. I takt med lånekulturen så har också normen för vad man ska ha för att vara nöjd höjts.

När jag var 18-22 så var det inte många i den åldern som hade de senaste värstingsporthojarna. Vi yngre åkte ofta på gamla RD 350 och sånt. Idag är det ju helt andra krav om man inte ska bli betraktad som en mupp bland yngre. Ska en 15-åring åka moppe till skolan är det ingen gammal kompakt man köpt för egna pengar direkt. Det ska va en ny eu-moppe för minst 25 loppor, som ser ut som en R1:a, "sån som alla andra har"

Så det är ju naturligt att de yngre som ännu inte får låna inte ser det som lönt att skaffa sporthoj om man ändå inte kan skaffa minst 09:ans gixxer, puckelställ och Arai.

Har man inte svarvat sina egna kolFvar så är man ingen riktig bajker. :fakta :hihi Har det slagit dig Jyrgen att många kanske gillar att köra istället för att skruva? :crash Därför blir det nytt och funktionellt.

Jag provade det där med att skruva mer än åka på ett projekt, lackade ur, tog hojkort, så något gott kom ur det eländet iaf, börjar ogärna om med skruvandet igen.

:D Jag menar inte att alla ska åka på egenhändigt byggda eller renoverade hojar. Det är nog bäst om vi som har den böjelsen ägnar oss åt det.

Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Här :hej

Fast nu bor jag inte direkt på landsbygden
men är från Uppsala (ca 1,5 mil utanför) med
åker framför huset och skog bakom.
Har hojen där hemma i garaget...

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Sällan man ser riktiga bikers på egenbyggda choppers längre osv.

Tyvärr har väl även den delen av hojlivet fått stryka på foten till förmån för fabriksbyggda "customs" och en allmän likriktning inom hojbyggandet. Det är extremt få cyklar som väcker mitt intresse numer eftersom det mesta som tidigare var svårt att göra eller hitta på begmarknaden idag nytillverkas som replikor och kan köpas över disk. Förr byggde man för att ha något att åka på som man hade råd med, nu låter man någon annan bygga för att man fick ett fetare banklån än grannen med massproduktionshoj.

Nej, ge mig en lagom sliten och rensad CX500 med megafoner, clip-on och ekerfälgar! Ut och skrubba armbågarna på topplocken i kruvorna! :banana

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
När MC-kortet, som för 99% av alla är ett rent nöjeskörkort, börjar kosta som det faktiskt gör idag så får det nog ofta stryka på foten. Bara riskutbildningarna allena kostar ju runt 4000:- och sen tillkommer ju alla andra kostnader.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
När MC-kortet, som för 99% av alla är ett rent nöjeskörkort, börjar kosta som det faktiskt gör idag så får det nog ofta stryka på foten. Bara riskutbildningarna allena kostar ju runt 4000:- och sen tillkommer ju alla andra kostnader.

Det har jag inte tänkt på, men det är ju säkert ytterligare en faktor.
Det är märkligt hur det önskemål från utredningar, SMC mfl (om en ökad fokus på riskbeteende samt körteknik under körkortsutbildningen för att minska olyckorna) bara kom att leda till ännu mer teoretisk undervisning i lektionssal och en merkostnad på 4000 :- för eleven. Typiskt lobbyverksamhet från körkorstutbildningsföretagen tycker jag, ytterligare en tacksam inkomst utan krav på ytterligare investeringar

Hade varit bättre om SMC fått i uppdrag att ta fram ett paket på säg 1-2 dagars BKK på bana tycker jag. Med riskdiskussioner inbakat i teoripassen mellan körpassen. SMC har ju enligt mitt intryck en betydligt större kompetens vad gäller körteknik samt erfarenhet av praktiska utbildningsarrangemang i samarbete med banor etc, än vad de flesta körskolor har. Men då tvingas ju staten hantera frågan om den dåliga tillgången på banor i stora delar av landet.

Last edited:

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Köpt hojen utan lån. Skruvar mer än gärna, mer än vad det behövs. Talar med min hoj när den inte vill som jag vill.

I am a bajker :hihi

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Har man inte svarvat sina egna kolFvar så är man ingen riktig bajker. :fakta :hihi Har det slagit dig Jyrgen att många kanske gillar att köra istället för att skruva? :crash Därför blir det nytt och funktionellt.

Jag provade det där med att skruva mer än åka på ett projekt, lackade ur, tog hojkort, så något gott kom ur det eländet iaf, börjar ogärna om med skruvandet igen.

Sen finns de inte bara ytterligheter som att antingen köpa gammalt ök och skruva elelr nytt och inte skruva. Man kan gå medelvägen och få en hel del åkande för pengen samt att man kommer få skruva förr eller senare. själv har jag blivit mer och mer intresserad av att skruva som en del av hoj intresset bara för att se vad man kan göra med lite vilja och mod.

Behöver dessutom inte som nån nämt att få ha hoj stående för att man inte har råd med att byta bakdäcket eller göra service.. (gäller inte alla men visst finns dom)

:yoparty

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Är det svaret på "varför finns det så många begagnade sporthojar till salu som har gått väldigt lite?" Jag tror inte alltid det beror på att "om hojen är 2 år gammal och har 0.1 hk mindre per kg än någon annan, nyare modell så är den skit" Fast ibland är det så. Och ibland beror det på att många belånar sig upp över öronen, och har sen inte råd att köra skiten.
Jag känner till fall där någon lånar till senaste XRGYZ, 1000 ska det vara - det är fan att inte ZZR1400 och Hayabusa väger 80 kg mindre, och värsta skinnstället, och en hjälm för 1400, fast bevisligen har de nog rätt, det finns inget att skydda där uppe. Sen tar de ett snabblån för att kunna betala försäkring, och sen står hojen halva sommaren för de har inte råd med däck.

Lyxfällan någon?

Ett annat problem med återväxten, tror jag är det här: "Hallå, jag ska köpa min första motorcykel, är Yamaha R1 en bra hoj? Inte den gamla, för den är slö, utan den senaste modellen såklart. Vilka miniblinkers ska jag ha, och var ska jag sätta nummerskylten? Den är ju så ful"

Några idéer om vad som händer sen?
animated-cartman-eating-chips.gif

Jag hoppas bara att den, åh så korkade, effekt- och minimala häckhysterin ska mattas av mer. Det måste inte vara 200hk på 170kg för att det ska vara åkbart. Den inställningen är inte sund.

En Honda VF1000R ÄR en sporthoj! :4skrika

Bra skrivet! :D

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Precis, tack vare att det är så lätt att låna idag, konsumtionssamhället är ju skickligt framdrivet av att varuproducenter ihop med banker och låneinstitut vill att befolkningen ska vara rejält belånad. I takt med lånekulturen så har också normen för vad man ska ha för att vara nöjd höjts.

När jag var 18-22 så var det inte många i den åldern som hade de senaste värstingsporthojarna. Vi yngre åkte ofta på gamla RD 350 och sånt. Idag är det ju helt andra krav om man inte ska bli betraktad som en mupp bland yngre. Ska en 15-åring åka moppe till skolan är det ingen gammal kompakt man köpt för egna pengar direkt. Det ska va en ny eu-moppe för minst 25 loppor, som ser ut som en R1:a, "sån som alla andra har"

Så det är ju naturligt att de yngre som ännu inte får låna inte ser det som lönt att skaffa sporthoj om man ändå inte kan skaffa minst 09:ans gixxer, puckelställ och Arai.

:D Jag menar inte att alla ska åka på egenhändigt byggda eller renoverade hojar. Det är nog bäst om vi som har den böjelsen ägnar oss åt det.

Eller så går man tillbaka med det man åkte när man var 20årsåldern (RD350):) och blir en gammal mupp på en gammal sporthoj

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Vad kostade det att äga och köra hoj på 80-talet? Vad kostade det att ta hojkort på 80-talet? Om man jämför med dagens priser + all krångel så är det inte så konstigt att färre åker hoj. De länder där mcåkningen är utbredd har 2 saker gemensamt - varmt klimat och låga kostnader. Billigt att köpa hoj, billigt att äga den, billigt och enkelt att ta körkort. Klimatet är svårt att göra något åt, men vägverkets fanatiska nollvision gör att MC kortet lär i framtiden vara jämförbart med flygcertifikat. Men å andra sidan, om ingen kör hoj så händer det inga olyckor = nollvision IRL. Hurra!

• Gilla
Reaktioner: SGM

njelger

Guest
Jag fattar ärligt inte vad problemt med lån är?
Är lån något fult?
Har jag inte råd med mitt hus eftersom jag har lån på det?
Har man bara råd om det köps kontant?
Måste man bygga hojen själv? Måste man baka brödet / odla vetet själv? Måste man borra efter olja själv?
Hatar ni företag som investerar med hjälp av banken?

Kom in i matchen grabbar.

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Det riktigt trista är, IMHO, att så få unga börjar köra.
Strax efter att inlandsisen drog sig tillbaka, när jag började köra, var 125-segmentet dominerande och det var möjligt att (med lite hjälp från föräldrarna eller sommarjobb) att köpa beg mc, ta körkort samt försäkra. Inte som idag...

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Vilken ålder befinner ni er i just nu? Behöver mer ungdomar!

Själv är jag 21...

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Jag fattar ärligt inte vad problemt med lån är?
Är lån något fult?
Har jag inte råd med mitt hus eftersom jag har lån på det?
Har man bara råd om det köps kontant?
Måste man bygga hojen själv? Måste man baka brödet / odla vetet själv? Måste man borra efter olja själv?
Hatar ni företag som investerar med hjälp av banken?

Kom in i matchen grabbar.

Lån är knappast någe fult, snarare en nödvändighet i dagens samhälle, men för dom allra flesta är en mc en ganska dyr leksak, så länge man är själv och har inga andra än sig själv att bry sig om så går det säkert bra att lägga stora delar av sin lön på sitt intresse. Men man kan faktiskt ha lika kul på en mindre, äldre, billigare, effektsvagare mc.
Tro’t om ni vill :tummenupp

Silvervargen

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Yamaha R1-99+-05+-06+Honda CBR 600 -91
Lika dyrt förr.

Vad kostade det att äga och köra hoj på 80-talet? Vad kostade det att ta hojkort på 80-talet? Om man jämför med dagens priser + all krångel så är det inte så konstigt att färre åker hoj. De länder där mcåkningen är utbredd har 2 saker gemensamt - varmt klimat och låga kostnader. Billigt att köpa hoj, billigt att äga den, billigt och enkelt att ta körkort. Klimatet är svårt att göra något åt, men vägverkets fanatiska nollvision gör att MC kortet lär i framtiden vara jämförbart med flygcertifikat. Men å andra sidan, om ingen kör hoj så händer det inga olyckor = nollvision IRL. Hurra!

1982 köpte jag en CB 1100R för 55000 skr. Jag var då 21 år boendes i Jönköping och betalade cirka 4500 hel/halvår. De tre R1orna jag har nu betalar jag ca 18000 om året för totalt. Så allt var inte billigare förr.:confused:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
1982 köpte jag en CB 1100R för 55000 skr. Jag var då 21 år boendes i Jönköping och betalade cirka 4500 hel/halvår. De tre R1orna jag har nu betalar jag ca 18000 om året för totalt. Så allt var inte billigare förr.:confused:

Du tog då till åttiotals värsting! köpte TR1 81 tror det var ca 21000k

"minnet"

dom flesta kostade mellan 20-30k

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...