Vart eller vem kan göra en billig service?

Akke

Sur på utsidan o Glad på insidan
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
SUZUKI TL1000S -97
Ja hojen är lite svår startad låter som den får för mycket soppa när man startar den? Batteriet är splitter nytt annars skulle den aldrig gå igång med det gamla, krävs rätt länge att man nöter på start knappen typ 5sekunder...

Plus att allt från 1000 till 7000varv går jämt sen i 3 och 4växeln så kan den fastna precis på 7000varv i ett par sekunder för att sedan få en ketchup liknade effekt och sticka iväg utav bara helvete.
När man står i neutralen och rycker lite i gasen så tvekar den lite om man inte redan varvat upp den, i dem här problemen så får den ett dovar ljud.
Ojämn på tomgången och på krypkörning.

Är ingen expert men tror en förgasarna skulle behöva en service (problemet när man ska starta)?
Funderar också på om det kan vara luftfiltret när det gäller (7000varv problemet och även när den tvekar)?

Tacksam för tips och alla råd, även ekonomiska.

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Akke skrev:
Ja hojen är lite svår startad låter som den får för mycket soppa när man startar den? Batteriet är splitter nytt annars skulle den aldrig gå igång med det gamla, krävs rätt länge att man nöter på start knappen typ 5sekunder...

Plus att allt från 1000 till 7000varv går jämt sen i 3 och 4växeln så kan den fastna precis på 7000varv i ett par sekunder för att sedan få en ketchup liknade effekt och sticka iväg utav bara helvete.
När man står i neutralen och rycker lite i gasen så tvekar den lite om man inte redan varvat upp den, i dem här problemen så får den ett dovar ljud.

Är ingen expert men tror en förgasarna skulle behöva en service (problemet när man ska starta)?
Funderar också på om det kan vara luftfiltret när det gäller (7000varv problemet och även när den tvekar)?

Synka dom lite kanske?

Akke

Gick med
12 Jul 2005
Hoj
SUZUKI TL1000S -97
Lindén skrev:
Synka dom lite kanske?

Min gissning är att det är skitigt i förgasarna och dem behöver nog en service? Nu gäller det bara att få det bra och billigt, några tips på någon som kan göra det för en billig penning?

Last edited:

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Hmmm. Testa att lägga upp den här frågan på Teknik- och Mekhörnan.

Vi vill hjälpa, men det finns ca 17.000 personer på det här forumet som kanske inte läser just i Uarr-forumet som däremot kan hjälpa dig.

Lycka till.

Björk

Socio #3561
Gick med
23 Apr 2004
Hoj
Ducati
Akke skrev:

En ofta förbisedd sak är vatten i soppan, ... lärt mig hårda vägen. En flaska k-sprit kanske kan hjälpa. Jag hörde alltid att vatten inte finns i mc-tankar, jag har ändrat åsikt.

mvh

Akke

Gick med
12 Jul 2005
Hoj
SUZUKI TL1000S -97
JoS skrev:
Hmmm. Testa att lägga upp den här frågan på Teknik- och Mekhörnan.

Vi vill hjälpa, men det finns ca 17.000 personer på det här forumet som kanske inte läser just i Uarr-forumet som däremot kan hjälpa dig.

Lycka till.

Ok får se om det händer något där..

Annars är det någon som vet någon som kan göra en förgasar service för en billig peng i uppsala?

Lucky Luke

::::::::::::::::::::
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1100 XX med original reg.skylt
X-Expert skrev:
En ofta förbisedd sak är vatten i soppan, ... lärt mig hårda vägen. En flaska k-sprit kanske kan hjälpa. Jag hörde alltid att vatten inte finns i mc-tankar, jag har ändrat åsikt.

mvh
K-sprit är kanske inte så dyrt, men etanol (E85) direkt från pumpen är billigare. :)
Sorry nu drar det iväg :felämne
Gör som JoS skriver, om sprit inte hjälper.

Akke

Gick med
12 Jul 2005
Hoj
SUZUKI TL1000S -97
X-Expert skrev:

mvh

Låter skumt att det skulle vara det...
Tror mer på att det är något med förgasarna, men tack ändå för tipset :)

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Akke skrev:
Ok får se om det händer något där..

Annars är det någon som vet någon som kan göra en förgasar service för en billig peng i uppsala?

Den som i Uppsala är bra och inte skinnar dig helt är väl JHAM.
Har inte hört något ont om dom!

Sb

Nånting händer, det är nåt skumt pågång
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 K8
Kamikaze kid skrev:
Gurra har rekommenderat en snubbe i Börje som ska vara både duktig och billig, han ska göra motorservice på min hoj snart.

Jag PM:ar numret.

Akke

Gick med
12 Jul 2005
Hoj
SUZUKI TL1000S -97
Kamikaze kid skrev:

Ok får ta och slå dem en pling! :tummenupp
Vad brukar en sån service kosta typ?

Akke

Gick med
12 Jul 2005
Hoj
SUZUKI TL1000S -97
Sb skrev:
Gurra har rekommenderat en snubbe i Börje som ska vara både duktig och billig, han ska göra motorservice på min hoj snart.

Jag PM:ar numret.

Låter bra! :) Vad skulle han göra på din hoj exakt och vad hamnade priset på? Någon annan som har haft med honom att göra? Så man inte blir blåst...

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
JoS skrev:
Insprutning e grejjer det! :)

Ända tills det börjar strula - inget man kan meka med själv utan en komplett elektrnikverkstad och mjukvara från leverantören. Fuggar är ändå lättast att ha att göra med :)

Förgasarrengöring och synkning grejar man på egen hand - det är inte svårt. Kan man breda sig en skinkmacka själv på morgonen, så fixar man även en sådan sak :tummenupp

Sb

Nånting händer, det är nåt skumt pågång
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 K8
Akke skrev:
Låter bra! :) Vad skulle han göra på din hoj exakt och vad hamnade priset på? Någon annan som har haft med honom att göra? Så man inte blir blåst...

Inte vet jag exakt vad det är han ska göra.. :va jag tankar och kör, har ingen större koll på själva meckandet.
Motorservice heter det, bla skulle han ställa ventilerna.
2000:- + material. Den billigaste jag hittade annars skulle ha 2500:- + material (Jham) Gurra H på forumet har rekommenderat honom.

Akke

Gick med
12 Jul 2005
Hoj
SUZUKI TL1000S -97
TomK skrev:
Ända tills det börjar strula - inget man kan meka med själv utan en komplett elektrnikverkstad och mjukvara från leverantören. Fuggar är ändå lättast att ha att göra med :)

Förgasarrengöring och synkning grejar man på egen hand - det är inte svårt. Kan man breda sig en skinkmacka själv på morgonen, så fixar man även en sådan sak :tummenupp

Vad bra då kan du fixa mina då? :tungan

Akke

Gick med
12 Jul 2005
Hoj
SUZUKI TL1000S -97
Sb skrev:
Inte vet jag exakt vad det är han ska göra.. :va jag tankar och kör, har ingen större koll på själva meckandet.
Motorservice heter det, bla skulle han ställa ventilerna.
2000:- + material. Den billigaste jag hittade annars skulle ha 2500:- + material (Jham) Gurra H på forumet har rekommenderat honom.

Snackade med honom han har typ samma priser som Jham har..
1500kr för rengöring och synkning är det bra pris? Cycle center skulle ha 1800kr...

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Akke skrev:
Snackade med honom han har typ samma priser som Jham har..
1500kr för rengöring och synkning är det bra pris? Cycle center skulle ha 1800kr...
Gör det själv!
Eller eller gör som jag... gör det själv med lånade prylar=)

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Akke skrev:
Vad bra då kan du fixa mina då? :tungan

Om du orkar ta dig till Östhammar så... Med lite tur finns det en stund över nästa vecka i.o.m. semester.

Akke

Gick med
12 Jul 2005
Hoj
SUZUKI TL1000S -97
TomK skrev:
Om du orkar ta dig till Östhammar så... Med lite tur finns det en stund över nästa vecka i.o.m. semester.

Hade kommit förbi om det inte va så att jag lagt ut 13000kr på biljetter till Turkland 4stjärnigt hotell 0 meter till stranden, just nästa vecka...
Det märks inte att jag skryter va :D

Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...